Fisk som klør!
Argh! Nå er det noe på gang igjen.. Mange av fiskene mine klør seg fælt mot blader og røtter,gjellene ser litt hovne og røde ut på flere! Hva kan dette være? Har tatt de ut å studert med lupe men kan ikke si jeg ser mye unormalt utenom de røde gjellene! På den ene guramien har jeg sett en "hud"slingse hengende der nesen er,hun har greid å klødd den av.Kan være noe ved gjellene på henne,ser ut som ett eller annet mikroskopiskt! Men nå klør både guramiene,platyene og guppyene seg..til og med yngelen klør seg!! Hjelp!!
Postet 27.04.06 kl 01:04
Postet 27.04.06 kl 01:27
Postet 27.04.06 kl 17:16
Kløing av en slik karakter, forbinder en gjerne med parasitter, av ett eller annet slag.
Puster fiskene fortere enn normalt?
Lenge siden siste vannbytte, og hva tilsetter du ved vannbytte? Vann rett fra springen, eller lar du det stå å lufte over natta?
Du sier at dem er røde i gjellene, har du forsøkt å fange en fisk, å studere gjellene over vann? Er ikke vanskelig, det er bare å løfte lett på ett av gjellelokkene, mens fisken ligger på ett vått håndklede.
Om det er gjellemark, vil du kunne se disse små hvite markene med ett godt forstørrelseglass.
Tror ikke at det er gjellemark, siden dette tydeligvis har gått ganske fort, men det er jo greit å utelukke noe
Puster fiskene fortere enn normalt?
Lenge siden siste vannbytte, og hva tilsetter du ved vannbytte? Vann rett fra springen, eller lar du det stå å lufte over natta?
Du sier at dem er røde i gjellene, har du forsøkt å fange en fisk, å studere gjellene over vann? Er ikke vanskelig, det er bare å løfte lett på ett av gjellelokkene, mens fisken ligger på ett vått håndklede.
Om det er gjellemark, vil du kunne se disse små hvite markene med ett godt forstørrelseglass.
Tror ikke at det er gjellemark, siden dette tydeligvis har gått ganske fort, men det er jo greit å utelukke noe
Postet 28.04.06 kl 19:39
Postet 02.05.06 kl 11:21
Postet 02.05.06 kl 12:22
Hvis jeg har tatt et litt for stort vannbytte på èn gang, dvs mye kranvann på en gang, så hender det noen fisk "spretter" mot underlaget for å klø seg. Enten kjenner de alle disse ørsmå luftboblene som kranvannet inneholder (og det irriterer og klør litt), eller så er det klor e.l. annet i vannet som klør.
Det pleier å gi seg når vannet har "satt seg litt", og ikke er så ferskt fra kranen lenger.
Det pleier å gi seg når vannet har "satt seg litt", og ikke er så ferskt fra kranen lenger.
Postet 02.05.06 kl 16:09
mona oHvis jeg har tatt et litt for stort vannbytte på èn gang, dvs mye kranvann på en gang, så hender det noen fisk "spretter" mot underlaget for å klø seg. Enten kjenner de alle disse ørsmå luftboblene som kranvannet inneholder (og det irriterer og klør litt), eller så er det klor e.l. annet i vannet som klør. Det pleier å gi seg når vannet har "satt seg litt", og ikke er så ferskt fra kranen lenger.
det kan godt være løsningen! Når du sier det så hadde jeg ett ganske stort vannbytte dagen før jeg så disse tendensene.Kan nok være bobler som du sier,iom at jeg ikke lar vannet stå over natten men kun nøytraliserer det for klor først. Skal jammen følge med etter neste vannbytte om det samme skjer
Postet 02.05.06 kl 16:20
Postet 02.05.06 kl 16:22
Har selv ikke opplevd kløe, selv etter vannbytter på opp mot 70%. Det jeg imidertid sørger for, er at vannet som går inn i karet, har samme vannverdier som det som går ut av karet, med untak av forurensing.
Jeg lar også vannet lufte godt, slik at det ikke ville vært spor av klor i vannet (vannet renses på andre måter her), og mye av gassen i vannet er også forsvunnet.
Jeg lar også vannet lufte godt, slik at det ikke ville vært spor av klor i vannet (vannet renses på andre måter her), og mye av gassen i vannet er også forsvunnet.
Postet 02.05.06 kl 21:39