Er det innvollsorm?

Før påske kjøpte jeg 3 platydamer. Den ene måtte jeg ta etter vel en uke da hun var mager, spiste ikke og hadde veldig rart svømmemønster.

En av de andre damene var også veldig tynn. Hun er det fortsatt. Forfra ser hun ut som en tynn V i fasong. Hun er nesten ikke rund over magen, og ser faktisk ikke gravid ut heller i motsetning til resten av besetningen. Hun har ikke lagt på seg særlig etter at jeg kjøpte henne.

Det som bekymrer meg er gattåpning ser ut til å stå åpen konstant?! I tillegg ser det ut til å være noe hvitaktig i åpningen. Kan det innvollsorm? Trodde de var mer rødlige på farge?

Har tatt henne vekk fra resten, og lurer veldig på om hun må over i fiskehimmelen.
Hun har fortsatt ingen påfallende svømmestil, og spiser godt. Har lite avføring, men fargen ser normal ut.

Vet at om det er innvollsorm så er det smittsomt.

Håper på gode råd.
noen av guppyene og platyene mine er også sånn tynn. noen har død. skal kjøpe medisin, men vet ike hva det er...
Har begrenset erfaring med parasitter på akvariefisk, men ganske bra når det gjelder norske ferskvannsparasitter. Kan meget godt tyde på innvolssorm, "stingsildmarken" og "måkemarken" er f.eks. hvit og lever av ufordøyde matrester i magesekken. Når parasitten formerer seg trenger den mer mat, og kan begynne på fiskekjøttet... så medisinering må nok til. Skulle tro det er mulig å redusere ormens livsmuligheter ved å senke temperaturen? Fungerer iallfall bra på torsk om vinteren...
Jeg tar ingen sjanser. Hun avlives i dag. Syntes at hun kom seg i starten, men ser ingen framgang. Kanskje litt tendens til "vinglete" svømming.

Om dette er innvollsorm er fisken(e) kjøpt inn rett før påske. dvs denne damen har vært i akvariet i 4 uker.

Har lest endel innlegg tidligere ang. innvollsorm.Tenker på hvor smittsomt er innvollsormene egentlig?
Må en behandle uansett, eller kan en se det an? Det er Vermox behandling som er alternativet om jeg husker rett.

Har lyst å se det an og avvente evt andre med symptomer. Det er så drastisk å måtte ty til behandling av 250 litern med alle innbyggerne.

Dette tvinger fram behovet for et karantenekar. Har ikke fått vært på Zoo butikk i det siste, og pengboka venter på neste lønning.

Innvollsormen må nok først utvikle seg i hunnen, får den sprer egg med fiskens avføring. Usikker på hvor lang tid det tar, men du kan jo se etter symptomer hos de andre fiskene dine de nærmeste ukene og månedene...
Ørjan Rasmussen
du kan jo se etter symptomer hos de andre fiskene dine de nærmeste ukene og månedene...


Ja. Det skal jeg gjøre. Takk for info.

Hun er over i fiskehimmelen. Nydelig dame. Må se om jeg kan finne noen som ligner henne.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap