I Gibbiens munn

I dag lå Gibbicepsen min stille på en stein, så jeg tenkte jeg kunne ta noen bilder av den. Etter hvert som jeg kom nærmere så jeg noe rart hengende fra munnen dens. Fra en annen vinkel var det mer av disse rare hengende greiene.

Utfra bildene, kan noen se hva det? Selv tviler jeg på at dette skal henge der, antagelig fordi jeg ikke har sett det før. Må nok ha vokst voldsomt over natta, for når jeg nå ser hodet dens bevege seg inni hula si, kan jeg se dette godt. - Noe jeg ikke kunne i går.
Har den spist en stor snegle?
Har du eplesnegler i karet?
Nei, har ingen snegler i karet, verken sandsnegler eller eplesnegler.
I dag ser det verre ut. Du kan se disse sakene mye tydligere.

Ingen som har sett dette før? Eventuelt forslag til behandling? Fler forslag på hva det kan være? Alt hjelper!
Kan det være en form for parasitt?
kasnkje noen har tattt seg noen jafs av den...? steiner som har "skjært" opp munnen?
Jeg har ingen aning. Mest sannsynlig av de to siste forslagene er kanskje parasitt? Men igjen kan den ho ha skjært seg og noe kan ha begynt å vokse i eventuelle sår? Kan ikke si noe sikkert for jeg har helt sikkert ikke sett noe liknende før.

Fler tanker om hvordan jeg kan få det vekk? Kanskje vanskelig uten å vite hva det er.
syns det ligner en form for munnsopp om jeg ikke tar helt feil...
Ja, kan godt være. Når du sier det ser det ut litt som sopp.

Hvis det er sopp, noen som vet hva som må til for å fjerne den?
det må nok noen kjemiske midler til trur jeg...
Ja, nå skal alle fiskene over i en 63 liter før de havner i det nye karet på 325 liter. Gibbien kan nok stå igjen i 63 literen og bli behandlet der.

Vet du hva jeg burde behandle den med? Skal spørre i dyrebutikken og se hva de anbefaler.
I morgen havner Brevisene i 325 literen, mens Gibbien vil bli gående alene i 63 literen. Da har jeg mulighet til medisinere hvis det er det som trengs for å få dette bort? Selv har jeg null peil på skydom og medisinering. Kan EKTOZON hjelpe?
Maller og salt er generelt sett en dårlig kombinasjon, og siden Ectozon er så og si rent salt, ville jeg ikke brukt denne
Hehe, daså. Der fikk jeg bekreftelse på at medisinering ikke var en av mine sterke sider!

Tror du dette kan gå vekk over tid? Problemene i fiskens munn altså.
Er svært usikker på hva dette er. Rart om det var parasitter, som bare hang seg i kjeften på fisken.

Tror nesten at jeg ville forsøkt en kur med JBL Ectolfluid. Denne er ganske bredspektret, og kan ha effekt.
Merk: denne medisinen tar alt som er av bakterier i karet, og bør derfor i dette tilfellet brukes utenfor karet!
Medisering utenfor akvariet, den er grei.

Er dette noe alle butikker har inne? Tok et søk på nettet, det kom ikke mye om den opp. Vet du om den er dyr?
Her er en link til produktet hos webzoo

Der, ja. Takk alle!

Medisinen er nå bestilt fra webzoo.
Nå har jeg fått medisinen og gjør klart for medisinering. Det står at jeg skal bruke innvendig del av korken til 30 liter vann. Hvis vannet har en hardhet på under 8 dH, skal jeg bruke 50% av den normale doseringen. Hardheten i vannet ligger på 8 dH, så jeg halverer ikke doseringen.

Jeg lurer på hvor jeg skal medisinere? Det står at jeg må tilsette nyttebakterier etter behandlingen. Hvor lenge etter behandlingen?

Hvis jeg gjør dette utenfor akvariet, i en balje eller lignende, skal jeg la fisken gå lenge før jeg setter den tilbake i akvariet? Der er jo alle nyttebakteriene fra før.
Siden dette er en enkelt fisk som skal medisineres, er det beste å medisinere utenfor karet. På den måte kverker du ikke alle filterbakteriene samtidig.

Behandle fisken til den er frisk. Blir på samme måte som med oss mennesker, er ikke noe heldig å avslutte behandlignen før kuren er over.
Jeg ville selv behandlet den i en 30L vinbøtte, med lokk. Tilførsel av O2, fra en luftepumpe, samt varme, er selvsagt nødvendig.
Ville gitt full dose på dag en, byttet 50% av vannet dag 3, tilført 1\2 dose etter vannbytte. Gjennta dette annenhver dag, til fisken er helt symptomfri. Om ikke behandligen har effekt i løpet av en uke, har ikke denne medisinen den ønskede effekten.

Om du behandler rett å karet, bør du fjerne medisinrestene med kull etter at behandlingen er over (samme måte som over). Etter 48 timers kullfiltrering, tilsetter du dobbel dose bactozym.

Håper at du får bukt med problemene fort
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap