Oppblåste øyne og prikker, hva nå?

Tre av mine mollyer har fått slike oppblåste øyner! Den ene har også noen små prikker.. Hva kan dette skyldes? Sykdom? Kan de smitte de andre fiskene mine? de andre fiskene ser forøvrig ut til og ha det bra.
Årsaken til at øynene stikker ut og ser oppsvulmet ut kan være mange. Det er et symptom, ikke en sykdom i seg selv. Men noe bakteriellt er ofte årsaken. Skift en del vann i dagene som kommer, og det kan hende det bedrer situasjonen.

Så over til den livstruende sykdommen....
Sykdommen som heter Hvitprikk har fått sitt navn etter de karakteristiske hvite prikkene fiskene får mye av på kroppen.
Den er veldig smittsom, og må behandles så fort som overhodet mulig. Den er dødelig om den går ubehandlet, og før du vet ordet av det er alle fiskene i karet smittet.

Det finnes et par ulike metoder å kurere den sykdommen på. Det finnes mange medisiner på markedet, men mange av dem (de fleste) har som ulempe at de ikke bare dreper parasitten, men også filterbakteriene. Det medfører at karet vil få nitrittoppblomstring etter kuren, noe som er giftig og farlig for fisken.

Parasitten som forårsaker Hvitprikk kan drepes med varme. Det vil si; ved akkurat 32 C dør parasitten i et visst stadium av sin livssyklus. Det finnes en artikkel som beskriver nøyaktig hvordan man skal gå frem (se link nederst i innlegget her).
Denne varmekuren er svært viktig å følge nøyaktig, og at man er sikker på at temperaturen er 32 C.... ikke 31.5 C! Ved alle temperaturer UNDER 32 C vil bare parasitten formere seg raskere og gjøre vondt verre. Det må være 32 C for at den skal dø.

Om du velger varmekur fremfor medisin, så husk å sørge for god og kraftig gjennomlufting av vannet. Vann med så høy temp inneholder ikke særlig mye oksygen, så fisken kan få pustebesvær. Sett inn ekstra luftpumpe om du har, eller still inn filterutblåsningen slik at den pisker i vannoverflaten. Det er ved bevegelser i vannspeilet (overflaten) at gassutvekslingen skjer, vannet tar opp oksygen og slipper ut Co2.

Min erfaring med varmekuren er god. Jeg har hatt hvitprikk i karantene-kar fire ganger og har kurert sykdommen hver gang med varmekur. Tilsammen har nok flere hundre fisk hatt den, fordi to av gangene var det et par kull med ciklideyngel som fikk det. Og ingen, ikke en eneste, av ynglene døde. Hverken av varmekuren eller sykdommen.
Dette gjør at jeg synes at varmekuren er en mild kur, og som effektivt utrydder sykdommen.
Noen bruker salt i vannet i tillegg når hvitprikk skal kureres med varme. Jeg har ikke brukt salt, men det kan altså benyttes. Vær obs på at f.eks. pansermaller ofte tåler salt dårlig. Så om du har det, er det kanskje best å droppe saltet.


Husk å lese artikkelen som beskriver fremgangsmåten nøye!
Evt.... løp ut og kjøp medisin i dag!
Oppblåste øyne (pop-eye) kommer vanligvis av disse grunnene:
Alt for dårlige vannverdier, som fører til en bakteriell infeksjon i øyehulen.
Slossing er også noe som kan gi dette symptomet.
Siden flere fisker har det samme, er det ingen grunn til å ikke sette i gang med større vannbytter. Mål verdiene (ph, gh, ammoniakk, nitritt og nitrat), og bytt deretter ut 40% av vannet umiddelbart.
Bytt så 30% daglig til bedring. Slamsug bunnen, og om ikke filteret er tett, lar du dette være.

Normalt går hevelsen i øyet tilbake i løpet av 3-4 dager med godt stell.

Dette med prikker kan også tyde på at det er på tide å øke mengde vannbytter, og generelt akvariestell.
Trolig er det parasitter (hvitprikk), som har rammet den ene fisken din. Slike bryter oftest ut når fisk er svekket og stresset (dårlige vannverdier både svekker og stresser).
Dette er en temmelig vanlig parasitt, som ofte er enkel å få bukt med.
Vil anbefale deg å lese om begge disse sykdommene så snart du kan i sykdomsartikkelen
Fortell gjerne litt om hvor mye fisk du har på hvor mange liter, hvor mye du bytter av vann etc, så er det lettere å komme med flere konkrete råd til deg

PS: Flyttet innlegget ditt til rett kategori, samt gjorde overskrifta mer informativ.

Edit: ser at Mona kom meg i forkjøpet
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap