Syk sommerfuglciklide

Hei!

Vi kjøpte denne forrige mandag og hun har sett frisk og glad ut frem til fredag. Vi var bortreist i helgen og da vi kom hjem på mandag så hun ikke lenger helt frisk ut.

Hun har fått noe som kan se ut som en liten bylle under gjellelokket på den ene siden. Området rundt gjellelokket er rødt og betent. Finnene under fisken er så å si helt borte.

Ph ligger rundt 7. Vet at dette er i høyeste laget, men det bør vel ikke være noe problem i kortere periode? De andre sommerfuglciklidene ser friske ut.

Nitritt-verdier ikke målbart.

Har sett noe om at sommerfuglciklidene er veldig følsomme overfor amoniakk og har derfor isolert henne i et annet karantenekar i tilfelle filtret ikke har klart å ta unna.

Noen som kan hjelpe?
Forslag til diagnose/medisinering?

Vennlig hilsen
Glefsefisken
Syk sommerfuglciklide
Flere bilder.
Ser at bildekvaliteten blir dårlig i innlegget her men prøver...
Ser ikke helt bra ut dette. Liker dårlig kombinasjonen av avmagring og gjelleproblemer.
For å starte i en ende, så kan avmagringen stamme av at fisken ikke får spist (er den svak, jages den vekk av resten av gjengen når det er mat å få). Det kan selvsagt også være innvoldsorm, eller en svulst i halsregionen som blokkerer spiserøret.
Om fisken er svak, kan man med mye godt stell, få den ganske sterk igjen. Eget kar, mye god mat (frossent og levendefor er alltid en slager, men styr unna røde mygglarver. En del sommerfugelciklider har en tendens til å tåle disse dårlig).
Er det innvoldsparasitter, må disse behandles, mest effektiv av de mer eller mindre ueffektive legemidlene her til lands er Vermox vet. Les mer om dette i sykdomsartikkelen.

Gjelleproblematikken kan også stamme fra en svulst, men det er selvsagt ikke noe annet enn å la fisken slippe å pines i hjel, å gjøre med dette problemet.
Det kan selvsagt også være en infeksjon, ala lungebetennelse, som gir dette problemet. Gjellemark er ytterligere ett alternativ til ren sykdomssammenheng.
Til sist, det kan selvsagt være en ren skade etter jaging.

Om dette var min fisk, ville jeg satt den i karantene, tilsatt 0,2% salt (2 gram pr liter vann), og gitt den optimalt stell og vannverdier. Jeg ville selv ikke begynt å forsøke meg med ulike behandlinger av flere problemer.

Men om du velger å behandle fisken med medisiner, ville jeg gjort følgende:
Behandlet med eSHa 2000. Dennte tar betennelsen(e).
Om dette ikke har effekt i løpet av 3 dager på gjelleproblemene, og fisken bærer preg av at den kan lide av gjellemark, ville jeg forsøkt med en kur med praziquantel (Kai Hansen selger dette).

Detsom fisken er like mager etter at gjelleproblemene er over, er det på tide å gå for Vermox-kuren. Men alt dette står det mer om i sykdomsartikkelen
Da var det slutt for sommerfuglcikliden
Jeg forsøkte med salt i vannet og startet medisinering noen dager senere etter som det ikke så ut til å bli bedre. Kuren ble avsluttet for noen dager siden, men resultatene har uteblitt.
I morges fant vi henne livløs i akvariet.

Mange takk Frank for gode innspill. Nå har vi i alle fall lært litt om sykdom...
Trasig, men det var nok ikke helt uventet dette Var nok litt for mye som plaget henne, stakkars.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap