Aner ikke hva som kan feile fiskene
Hei
kardinal tetra fiskene mine har det med og miste fargen når det passer seg ser det ut som. enkelte dager kan de være skikkelig fine og ha helt fin farge mens andre dager har de nesten ikke noe farge i det hele tatt
slik er det også med hai-mallene mine. de er nesten helt hvite til tider og andre dager er de som de skal være..
og en annen fisk som pleier og holde seg på bunnen mistet fargen her om dagen. husker ikke helt hva den heter.
glad for alle svar =)
mvh Roy
kardinal tetra fiskene mine har det med og miste fargen når det passer seg ser det ut som. enkelte dager kan de være skikkelig fine og ha helt fin farge mens andre dager har de nesten ikke noe farge i det hele tatt
slik er det også med hai-mallene mine. de er nesten helt hvite til tider og andre dager er de som de skal være..
og en annen fisk som pleier og holde seg på bunnen mistet fargen her om dagen. husker ikke helt hva den heter.
glad for alle svar =)
mvh Roy
Postet 12.06.06 kl 00:36
Det er ikke sikkert at det er noe galt med fiskene dine, men det er kanskje ett eller annet som stresser dem?
Kardinaltetra kan "miste" mye farge når de er stresset, feks i posen hjem fra butikken, eller de ser også ganske bleke ut når lyset plutselig kommer på i akvariet. Dette er helt normalt. Mange andre fisker reagerer også sånn. Feks ancistrusen min blir lys hvis den oppdager at jeg rører meg litt mye foran akvariet, og skjørtetetraene viser det svarte på bakkroppen både etter humør og lysforhold. Er det svarte helt svart, vet jeg at de har det helt flott.
Kardinaltetra kan "miste" mye farge når de er stresset, feks i posen hjem fra butikken, eller de ser også ganske bleke ut når lyset plutselig kommer på i akvariet. Dette er helt normalt. Mange andre fisker reagerer også sånn. Feks ancistrusen min blir lys hvis den oppdager at jeg rører meg litt mye foran akvariet, og skjørtetetraene viser det svarte på bakkroppen både etter humør og lysforhold. Er det svarte helt svart, vet jeg at de har det helt flott.
Postet 12.06.06 kl 09:51
Tror nok heller ikke at det er noe sykdom på gang. Men om dette er ett fenomen, som stadig intreffer, bør du absolutt finne ut av hva det er som stresser fiskene.
Store stressfaktore er gjerne: jagning\ rov fra større fisk, hyppig trafikk forbi karet, dunking\ banking på akvarieglass, gjerne fra ivrige smårollinger, sterkt sollys rett inn i karet, feile vannverdier\ temperatur.
Det jeg er redd for, er at alt stresset på sikt kan utløse sykdommer, og det er jo ikke ønskelig
Store stressfaktore er gjerne: jagning\ rov fra større fisk, hyppig trafikk forbi karet, dunking\ banking på akvarieglass, gjerne fra ivrige smårollinger, sterkt sollys rett inn i karet, feile vannverdier\ temperatur.
Det jeg er redd for, er at alt stresset på sikt kan utløse sykdommer, og det er jo ikke ønskelig
Postet 12.06.06 kl 10:17
Er et 250L selskaps akvarium jeg har fiskene i. Jeg vet ikke helt hvilke fisker som passer med værandre osv.
men jeg har skrevet en liste over hvilke fisker jeg har...
5 sølvhaier
1 ildhale
2 hai-maller
3 kardinal tetra
3 ancitrus
3 molly
3 platy
9 guppy hunner
4 guppy hanner
1 sånn lang orange suge fisk, (husker ikke navnet på den)
1 sverdrager hunn
det er vell alle tror jeg..
Takk for svar =)
Mvh Roy.
men jeg har skrevet en liste over hvilke fisker jeg har...
5 sølvhaier
1 ildhale
2 hai-maller
3 kardinal tetra
3 ancitrus
3 molly
3 platy
9 guppy hunner
4 guppy hanner
1 sånn lang orange suge fisk, (husker ikke navnet på den)
1 sverdrager hunn
det er vell alle tror jeg..
Takk for svar =)
Mvh Roy.
Postet 12.06.06 kl 14:18
Postet 12.06.06 kl 15:33
jeg har vært å sett etter kardinal tetra i dyrebutikken jeg pleier og handle, men de får de ikke inne før om 1-2 uker
sølv haiene er ikke akkurat så store nå at de gjør noe, de har tidligere bodd i et 128 liters kar i nesten 2 år til en kompis =) så de har leenge igjenn før jeg flytter de til et større kar :P
hai mallene vet jeg ikke hvor store blir, men jeg vet at paroon haiene blir store :P
glemte foresten og si at de har fått en scalare ny inflyttet hos seg,
men det tviler jeg på at er grunnen til at de mister farven. kanskje en dum ting å ha kardinal tetra og scalare i samme kar men.. den er ikke så stor at den klarer å trykke i seg fiskene enda så no worries :P
Men en ting til ang sykdom. det gjelder ikke fiskene men meg.. hvor lenge varer liter syken ? :P for jeg har rett og slett ikke råd til dette hær jeg :P
mvh Roy.
sølv haiene er ikke akkurat så store nå at de gjør noe, de har tidligere bodd i et 128 liters kar i nesten 2 år til en kompis =) så de har leenge igjenn før jeg flytter de til et større kar :P
hai mallene vet jeg ikke hvor store blir, men jeg vet at paroon haiene blir store :P
glemte foresten og si at de har fått en scalare ny inflyttet hos seg,
men det tviler jeg på at er grunnen til at de mister farven. kanskje en dum ting å ha kardinal tetra og scalare i samme kar men.. den er ikke så stor at den klarer å trykke i seg fiskene enda så no worries :P
Men en ting til ang sykdom. det gjelder ikke fiskene men meg.. hvor lenge varer liter syken ? :P for jeg har rett og slett ikke råd til dette hær jeg :P
mvh Roy.
Postet 12.06.06 kl 16:01
Roy KvenildMen en ting til ang sykdom. det gjelder ikke fiskene men meg.. hvor lenge varer liter syken ? :P for jeg har rett og slett ikke råd til dette hær jeg :P mvh Roy.
Den sykdommen der er nok en av de langvarige og nesten ukurérbare sykdommene.
Det værste symptomet er at lommeboka svir kraftig en gang iblant.
MEN jeg synes det oppveies godt av den gleden man får i etterkant.
Postet 13.06.06 kl 00:19
Endret: 13.06.06 kl 00:22
Litersyken varer nok for de fleste livet ut, så det er en ganske slitsom sak å bli kvitt (for dem som ønsker det da)
Du vil sikkert oppleve at sykdommen forverrer seg enkelte ganger, andre ganger tror du at du har kontroll over denne (må bare si; kontroll my ace). Det viktigse er uansett å gi etter for lidelsen, slik at andre lidelser holder seg på avstand (depresjoner, hjertefeil og ikke minst, magesår). En ganske vond krets man kommer inn i
Litt mer seriøst: sølvhaiene dine vil med 98% sannsynlighet vokse ut av karet både fort å gæli. Hadde selv 3 stykk i en 170L, der stanset veksten mer eller mindre på 12cm. Flyttet dem til en 375L, og her doblet dem størrelsen på ett halvår! Veksten stanset ganske mye opp etterhvert, men uansett: 30cm sølvfarget torpedo på 150cm, er alt for mye fisk, på alt for lite plass.
Du vil sikkert oppleve at sykdommen forverrer seg enkelte ganger, andre ganger tror du at du har kontroll over denne (må bare si; kontroll my ace). Det viktigse er uansett å gi etter for lidelsen, slik at andre lidelser holder seg på avstand (depresjoner, hjertefeil og ikke minst, magesår). En ganske vond krets man kommer inn i
Litt mer seriøst: sølvhaiene dine vil med 98% sannsynlighet vokse ut av karet både fort å gæli. Hadde selv 3 stykk i en 170L, der stanset veksten mer eller mindre på 12cm. Flyttet dem til en 375L, og her doblet dem størrelsen på ett halvår! Veksten stanset ganske mye opp etterhvert, men uansett: 30cm sølvfarget torpedo på 150cm, er alt for mye fisk, på alt for lite plass.
Postet 14.06.06 kl 17:15
Postet 15.06.06 kl 02:51
Postet 15.06.06 kl 10:19
Postet 16.06.06 kl 20:20
Roy Kvenildja ok. men det er ikke noe galt for fiskene om jeg gjør det ?
Vel, man tar alltid en risiko når man bruker medisin i akvariet. Medisin er ofte et stoff som er giftig i små mengder for det man medisinerer mot, og forhåpentligvis lite giftig for fisken som er syk. Medisinen kan feks. tåles godt av de fleste arter akvariefisk, men ikke nødvendigvis av alle.
Andre dyr i akvariet, som snegler og reker tåler vanligvis veldig dårlig medisin.
Mange medisiner dreper bakterier, og de tar gjerne med seg de snille bakteriene som sitter i filteret også...
Derfor er det best å unngå medisin før man er sikker på at fiskene faktisk har en sykdom som trenger å behandles.
Ofte kommer en langt med å bare skifte vann noen ganger ekstra hvis man mistenker at noe ikke stemmer i akvariet. Er det helt sikkert noe galt, kan det være lurt å bruke litt salt i tillegg.
Postet 16.06.06 kl 22:36
Endret: 16.06.06 kl 22:46
Roy Kvenildja ok. men det er ikke noe galt for fiskene om jeg gjør det ?
Jo, det er nok galt for fiskene. Medisiner (vet ikke hvilken du har, aquamedic er et merke som leverer mye bra varer) er kjemiske forbindelser, designet for å ta livet av spesifikke mikroroganismer. Desverre vil noe som skal drepe f.eks parasitter, påvirke fiskene også. Noen medisiner er værre enn andre.
I tillegg tar de fleste medisiner livet av hele\ deler av bakteriefloraen i karet, og karet er etter endt behandling å anse som nystartet, med de problemer med nitritt osv. man gjerne opplever.
Så om fiskene ikke er syke, er det ingen hensikt å bruke medisiner i vannet. Av samme grunn, er det skjeldent heldig å medisinere uten at man har funnet ut hva som feiler fiskene.
Om det er en eller annen difus sykdom, kan man selvsagt forsøke seg med en bredspektret medisin, i håp om å berge i alle fall noe av fiskebestanden. Men da er det liksom siste utvei, og man er oftest inforstått med at man kan sitte igjen med ett fiskeløst kar.
Om fiskene har hatt smitte av en eller annen form, men selv greid å overvinne smittestoffene (fisk har også immunforsvar), og man kort tid etter medisinerer, vil man faktisk kunne oppleve at medisineringen er grunnen til at sykdommen blomstrer opp! Rett å slett fordi medisiner stresser
Ikke på noen måte ment som en skjennepreke dette, men en grei orientering om noen få av alle de ulempene det er å medisinere
Postet 17.06.06 kl 09:48
Postet 17.06.06 kl 10:24
Trine ThoresenHvis man må medisinere, er da lurt å ta ut pumpa og la den stå og gå feks i en bøtte, for å ta vare på bakteriekulturen der?
Kommer helt ann på hvilken smitte det er snakk om. F.eks hvitprikk, vil dø ut av seg selv uten en vert, og man kan derfor bevare filterkulturen på en slik måte. Men siden akkurat hvitprikk er såpass lett å bli kvitt uten at dette går på bekostning av filterkulturen, er det jo skjeldent aktuelt
Om det er tarmparasitter, gyro, bakterielle infeksjoner, eller soppinfeksjoner (m.fl), vil man kunne risikere at disse smittestoffene overlever i filteret, og vil skape nye problemer så snart man setter tilbake filteret.
Om man fjerner filteret under behandlingen, må man i alle fall ha ett powerhead for å lufte vannet mens behandlingen pågår.
Og siden den mekaniske filtreringen opphører fullstendig, vil man fort få problemer med grumsete vann.
Postet 17.06.06 kl 16:23