Nødskrik fra Nord.

Noen som kan hjelpe meg? Min Thomasidame er blitt syk. Sympomer er at hun har spist lite de siste dagene, fargen er naturligvis borte. I dag fant jeg henne klemt mellom noen gresstrå i den roligste dele av karet. Der det er minst strøm.

Hun puster hurtig, ligger delvis på siden. Synes det ser ut som at gjellene står mer ut enn vanlig og at jeg ser rødfargen gjennom "gjellelokkene."
Er det noen som har noe råd til meg?
Saltbada dama i går kveld. I natt har hun vært for seg selv i eget kar.
Jeg vet ikke om jeg synes hun ser så my bedre ut. Men hun lever i hver fall enda. Hadde jeg ikke gjort no, så hadde hun garantert strøket med i natt. Tror jeg må få kjøpt meg de vanligste medisinene i dag, så jeg har legemidler tilgjengelig. Jeg har liten tro på at saltbading, karantene og vannskifter er nok denne gangen. Får bare håpe at Frank eller en av dere andre "fiske-legene" logger på i løpet av dagen, så jeg får noen hint og tips.
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, KB, men jeg føler med deg og dama!! Håper Frank logger seg inn snart! Men dama di har ikke vært jaget i det siste, slik at det er en "terrorist" i karet ditt?
Terroristene er fjernet for en måneds tid siden. Kjøpte noen juvelciklider av Mona, men de holdt jo på å rasere karet i løpet av et par døgn. Så tok hun tilbake. Litt vel tøffe for mine små.

Ellers har hun nok hennes mann vært litt vel pågående i det siste. Disse to danne par for en tid siden og har hatt 3 egglegginger sammen. Har tenkt på hvor mye dette har stressa henne, men samtidig er karet veldig stort med lite fisk og masse gjemmeplasser. Jeg har tenkt på om jeg kanskje burde skaffe en dame eller to ekstra til den elskovssyke ektemannen, men er litt i tvil.
Dette med jagingen hans går i perioder og tiltar en stund etter egglegging. Går ut fra at dette er "det vanlige": han vil, mens hun ikke vil. (he, he)
KB
Dette med jagingen hans går i perioder og tiltar en stund etter egglegging. Går ut fra at dette er "det vanlige": han vil, mens hun ikke vil. (he, he)

He-he, ja fotball-VM kunne det ha vært mye oftere!!
Kjedelig med syke fisker

Akkurat hva som plager fisken din er ikke godt å si. Men ut i fra symptomene, kan det være noe med gjellene. Tviler på at det er gjellemark, da skulle du sett dette for lenge siden, siden fisken nå er så svekket.

Mulighetene for hva det er, er nok mange. Symptomer som svekkede farger, raskere respirasjoner og liten\ ingen matlyst, er desverre fellesnevnere for mange alvorlige sykdommer. Det kan være alt fra parasitter, til bakterielle infeksjoner. Noen behandling er derfor ganske vanskelig å foreslå. Og om fisken er så svekket, at den ikke greide å holde seg på rett kjøl i går, er jeg nok redd for at behandling vil være i seineste laget uansett.

Ville neppe satt i gang noen større redningsaksjon selv, nettopp fordi sjangsen for at dyr medisin ikke vil ha effekt på det som plager fisken. Jeg ville imidlertid issolert henne, og sørget for optimale forhold, med tanke på vannkvalitet\ verdier og fôr. Jeg ville også brukt mye tid på observasjoner mens hun er issolert, og latt henne få ett langvarig opphold i salt. 0,2% salt i issolasjonskaret, hjelper henne i alle fall litt, slik at hun har større sjangs for at hun overlever.

Om du skal behandle med medisiner, ville jeg kjørt på med en runde eSHa 2000, eller JBL Ektolfluid

Om du oppdager noe nytt med fisken, er det bare å rope ut, så hjelper vi så godt det går Lykke til!
Takk for løsningsorientert svar og moralsk støtte, Frank. Fortsetter isolasjonen og salt, så får vise hvordan det går.
Hva tror du om foring. Tenker slik at dette får komme i andre omgangHvor lenge bør hun konne gå i karet uten mat, tror du? Karet er helt uten sand og planter, så det er lite å beite på.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap