Syk Tigerbarbe, el bare blind?Saltbad?

For fem dager siden fikk jeg noen fisker med en som skulle dumpe de, og blandt de var det 1 stk. tiger barbe. Den har et hvitt belegg på det ene øyet. I akvarie leksikon står det om en sykdom som lett rammer disse, og det KAN minne litt om de symptomene, men samtidig ikke, for den er så livlig.
Da de kom i nytt kar for den rundt og det så ut som den lekte seg. Jeg fulgte med for jeg er jo bekymret for den, og etter bittelitt rar svømming kom jeg fra til at det var best å ha den i et kar for seg selv i tilfelle. Jeg ga den et lite salt bad for to dager siden, men nå lurer jeg på når jeg evt skal "salte" den igjen? Ikke vet jeg hva som feiler den heller.. Lurer på hva jeg skal gjøre med den. Den har også litt sort på siden mellom de sort stripene. Vet ikke om det er sykdoms tegn el bare "utsklidd" farge tegning? Er det noen som har hatt syke tiger barber??
For å starte med fargene, er det trolig bare litt skjevheter i pigmentfordelingen som har gitt denne noe underlige fargefordelingen. Mange av de tigerbarbene jeg hadde var mindre synkrone i stripene sine.
Ellers er slike fargeforskjeller av og til ett tegn på mistrivsel\ krangling.

Så til øyet. Det kan selvsagt være at dette øyet har fått en såpass alvorlig skade, at den er blind på dette øyet.
Det kan også være en infeksjon, enten bakteriell eller sopp.
Selv har jeg aldri gjort noe når mine fisker har fått slike hinner på øynene (malawiene er ganske kranglete av og til, og noen ganger går det vel hardt for seg.)
Hos meg er alltid dette borte i løpet av ett par dager, gjerne raskere om jeg gidder å bytte litt ekstra med vann.

Saltbad kan utføres på ulike måter:
Konstant saltbad: Tilfør her 0,2% salt i vannet (20 gram pr 10L). I dette saltbadet kan fisken gå til den er bedre, uten noen problemer.
Korttidsbad:
Alt etter hvor sterk saltmengde, bestemmes tiden man tillater at fisken behandles.
F.eks i vann med 1% salt, ville jeg ikke hatt fisken i mer enn 20 minutter. Kan gjentas flere ganger om dagen.
Ved 3% saltinnhold, ville jeg satt grensen for hva fisken tåler til 5 minutter. Kan gjentas flere ganger om dagen.
Ved 5% saltinnhold, ville jeg satt grensen til 1 minutt. Kan gjentas flere ganger om dagen.

Som du sikkert forstår, er det ganske stressende for fisken å stadig fanges, for å bades i "saltlake". Jeg er derfor ikke tilhenger av korttidsbad, til annet en desinfisering av ferske sårskader.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Ivar Herland
Reklame for plussmedlemskap