Hullsyke på marmor gurami...For bløtt vann.

Leste nedenfor her om ei som hadde fått hullsyke på guramien sin. Da gikk det et lys opp for meg, for jeg har nylig lagt merke til slikt på mine! Jeg trodde sårene kanskje kom av knuffing, men for hjem og testet vannet. Det viste seg å ha alt for lav GH verdi.(Monterte nytt utvendig filter i helgen) Jeg hadde nedi noen store kalk stener, og skal hjem og teste vannet igjen i dag for å se etter bedring. Jeg har foret med vanlig
Tetra flak for og de bruker å få rosenkål og en skjelden gang mais korn (men det forurenser vannet slik) Trodde flakforet skulle dekke det meste av behovet til fisken, men nå har jeg bestemt meg for å fore mer variert, kjøpe mygglarver og slikt. Håper det hjelper.
Men kan for lav GH/KH føre til hullsyke? Kan det hjelpe å blande i noe salt for å få opp hardheten? (Kanskje dette skulle lagt under vannverdier) Har ei gammel boks med dh- salt står det på. Er dette noe jeg kan bruke? Boksen fulgte med akvariet da jeg kjøpte det, og det står kun på tysk utenpå..... Håper noen er snille og tar seg tid til å svare hvis de aner noe om dette. =)
Blir nok litt for enkelt å si at hullsyken skyldes lav gH. Hullsyken er et rimelig komplekst problem og vil du lese deg frempå om denne sykdommen kan denne være en god plass og starte.

Hullsyken stammer nok ikke fra lav Gh, nei Ofte skyldes hullsyke på guramier for lite vitaminer.
Flakfor mister faktisk svært mye av vitamininnholdet etter kort tid, når boksen åpnes. Og om du oppbevarer foret oppå lysarmaturet, er det meste av vitaminer borte i løpet av ett par uker.

Tilsett vitaminer i vannet, så hjelper dette ganske så sikkert. Vitaminer som eSHa Minaroll er meget gunstige å bruke
Ja nå har jeg fått lest litt og grublet litt, er så frustrerende å kun ha tilgang til internett på jobb...... Har fått orden på vann kvaliteten min ihvertfall, og har handlet inn artemia mix, røde og svarte mygglarver, og spinat som blir den nye menyen. I tillegg skal jeg skaffe den vitamin tilsetningen, så håper jeg at de blir friske. Sårene de har hatt har kommet og forsvunnet igjen før, så jeg håper det bare er dette og ikke noe som må medisineres. Mange takk for linkene!
Tilfeldig bekjentskap
© O.j.Brett
Reklame for plussmedlemskap