hva er galt med fisken?

hva er galt ? hva burde jeg gjøre ?
Gir du den algetabeletter? En kompis hadde samme fisken, men gav den ikke ekstra mat utenom algene som den selv fant. Da ble den lik i "huden" (flasset av på en måte) som den du har bilde av. Med en gang han gav dem tabeletter ble den god som ny igjen. Dersom du allerede gir den dette vet jeg ikke hva som kan være galt, da er det sikkert andre som kan gi deg bedre råd
Jeg forer den med JBL: Novo Tab annen vær dag. står at tablettene er bra for fisker som er glad i grønt for og alger og masse annet rart på boksen iallefall.
Har akkurat flyttet fisken over til et karantene kar på 70L og hatt oppi aquamedic og passe med salt.
Roy Kvenild
Har akkurat flyttet fisken over til et karantene kar på 70L og hatt oppi aquamedic og passe med [B]salt[/B].

Her kan kanskje noe av problemet ligge - ta et vannbytte til og kutt ut saltet
Litt vanskelig å se akkura hva det er ut fra bildene.
Dette er hva jeg tenker det kan være.
-Stressflekker. Mange maller får mindre vakre farger når dem er stressa. Spesielt dette gir slike fargeforandringer hos de mallene jeg har vært borti: Salt i vannet, krangling, dårlige vannverdier, for få gjemmeplasser\ for mye lys.
-Sopp. Det kan være en soppinfeksjon. Sopp er litt lodden, ser nesten ut som bomull. Du vil fort se om det er dette, eller om det er slimlaget som løser seg opp.
Om det er sopp, ville jeg forsøkt med hyppige delvannsbytter for å se om dette hjelper. Samme for slimete hud. Hjelper det ikke etter 1 1\2-2 uker, må du medisinere.

Selv er jeg ganske overbevist om at dette er stressrelatert.
Gi fisken god nok plass i karet, masse gjemmesteder, og ikke minst: kutt ut saltinga av ferskvannsfisker
Frank Angell
-Sopp. Det kan være en soppinfeksjon. Sopp er litt lodden, ser nesten ut som bomull. Du vil fort se om det er dette, eller om det er slimlaget som løser seg opp.

tror nok det er sopp ja. den har fått en stooor dått over såret som ser ut som en bomuls dott. jeg har desverre vært bort i 1 dag nå =( så jeg la ikke merke til det før jeg kom hjem nå. hyppige vann bytte, hva mer skal jeg gjøre ? kommer fisken min til å dø ?
dere må gjerne forklare detaljert

mvh Roy
Om det er sopp, kan hyppigere vannbytter, gjerne 20% daglig, være det som skal til for at fisken greier å overvinne soppangrepet selv.

Salt er mye brukt til å bekjempe soppangrep, men som du forstår, er ikke maller spesielt tolerante ovenfor salt. Mange maller vil dø lenge før soppdrepende saltmengde er oppnådd.
Jeg ville rett å slett ikke turt å utsette fisken for denne behandlingen.
En alternativ måte å behandle med salt på, som noen ganger fungerer, er å fange fisken, for å drysse salt rett på infeksjonen. Dette er mest brukt på store, robuste fisker, som har fått sår av ulike grunner.
Om du prøver denne metoden, la saltet være på infeksjonen i 3-4 sekunder, sett så fisken i en bøtte med akvarievann i noen minutter.
Flytt den så tilbake til karantenekaret (her skal du bare stanse saltingen).

Tror nok selv, siden det her er snakk om ett karantenekar, at jeg ville gått for tradisjonell medisinering.
eSHa 2000 er helt klart den medisinen jeg ville valgt
jo takk =) den Store bommuls dotten på siden av fisken min har forsvunnet... men er det en dum eller en bra ting ? fordi nå ser jeg at der den bomulls dotten har vært er det bare kjøtt.

går det bra med fisken ?
eller har det gått til et verre stadie ?

En liten ting til, kan man kjøre to syke fisker med forskjellig sykdom i samme karantene kar?

takker for svar, Mvh Roy
At soppen er borte er jo bra, men at skinnet er vekk, er desto værre.
Har ikke vært borti "kjøttetende" sopp før, og er derfor usikker på om det er sopp som i det hele tatt har vært på fisken din.

Regner med at du har medisinert karet, for å få vekk soppen. Skulle gjerne vist hva du har medisinert med. Om det er eSHa 2000, skulle den tatt bakterier også. Tenker bare høyt her, men om dette er bakterielt, skulle medisinen tatt dette også. Kan selvsagt være en eller annen bakterie, som må behandles med antibiotika for å forsvinne.

Når det gjelder å samle syke fisker i ett kar: sjeldent heldig. Ofte må det ulike behandlinger til for å kurere begge fiskene, og det vil ofte bli en skikkelig kræsj om man bruker to medisiner i samme kar.
Nå er den sopp tingen borte, men jeg lurer på om det kanskje kan være noe annet ? legger ved et bilde så kan dere få bedømme hva som er galt ?
Roy Kvenild
Nå er den sopp tingen borte, men jeg lurer på om det kanskje kan være noe annet ? legger ved et bilde så kan dere få bedømme hva som er galt ?

Så du det forrige innlegget mitt?

Jeg ser ikke hva som er galt av bildet, men at noe er galt er det jo ingen tvil om. Har en liten mistanke til fisketub (les mer om denne i sykdomsartikkelen), på grunn av fargen på såret.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap