Hjeeelp, hvitprikk?

har i det sista lagt merke til at noen av mine malawiciklider har fått noen hvite prikker, men så forsvunnet igjen. i går kveld var min aulonocara iwanda hann og hunn lite prikkete men verre i dag.. det er bare de 2 nå som er sånn.. har tidligere vært på andre fisk men blitt borte på de.. er dette hvitprikk? er d farlig?
Inaktiv bruker
Høres ut som hvitprikk. Hell på medisin i en fei
Her har du artikkelen "sykdom i akvariet" av Frank. Den kan sikkert hjelpe deg:



Prøv varmebehandlingen.

Lykke til med kureringen
Om du bruker varmekuren, husk at malawi trenger ekstra mye O2 i vannet. Så du må ha en svært kraftig vannbevegelse, for at ikke fiskene skal kveles.
Noen malawi er også lite tolerante ovenfor denne høye tempen.

Tror nesten at jeg ville gjort noe helt annet her:
Senket tempen til 22`C (om du får den så lavt).
Bunnen slammes godt, bytt 50% av vannet.
Tilsett salt, malawi tåler fint salt. Start med 0,2% (20 gram pr 10L), øk denne mengden til 0,3% i løpet av ett par dager.

Bytt vann daglig, gjerne i forbindelse med slamsuging.

Det som skjer her er at ved en lavere temperatur, bruker parasittene mere tid på seg til å formere seg. Du får altså bedre tid på å utrydde f...skapet.
Saltet vil også gjøre at parasittene slett ikke vil trives, trolig være nok til at parasitten dør ut. I tillegg hjelper saltet fiskene med væskebalansen, slik at dem kan bruke energi på å bli frisk, i stedet for å bytte kroppsvæsker.

Om ikke prikkene er borte i løpet av 3-4 dager, bør du medisinere. Vil på det sterkeste anbefale eSHa exit

Merk: ved en såpass stor saltmende som 0,3%, vil en del av filterkulturen kunne dø ut. Vær derfor ekstra forsiktig med foret i en tid.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap