Syk Kysse Gurami?

Kjøpte 2 kysseguramier(ca. 7 cm lange) for 4 dager siden og alt virket greit. I går oppdager jeg at halen på den ene har blitt redusert. En del av den har forsvunnet og "sårkanten" har blitt hvitere. Fisken holder seg for seg selv, helst på bunnen og spiser ikke. I dag er halen ytterligere redusert og fisken ser ikke ut til å ha det bra. Tror ikke den har blitt angrepet av annen fisk. De andre fiskene virker å være O.K.
kan være finne-... nei, glemte navnet, kommer sikkert på det igjen. det er sånn at finnene råtner bort...

finne-, finne-, finne-... nei, husker ikke, men har det på tunga
Høres ut som finneråte. Vanligvis rammer denne først de lange trådene guramiene har i stedet for brystfinner, men om halen er blitt skadet, er det nok derfor infeksjonen er kommet.

Finneråte kan i lette tilfeller behandles med hyppige vannbytter, og salt i vannet (0,2%, dersom du har maller, 0,1%)
Men desverre er det ofte slik at en må ty til medisiner for å få kurert sykdommen.
eSHa 2000 er en meget god medisin til å kurere dette.
Takk for svar, det var finneråte jeg var redd for halen er ytterligere redusert i dag. Prøver med hyppige vannskift først. Vet noen hvor raskt dette smitter i vannet? Når kan jeg se tegn hos de andre? Den andre kysseguramien viser ingen tegn på sykdom.
Mulig jeg er litt trøtt her nå, men korriger meg om jeg snakker i søvne

Finneråte og sopp på finnene to ulike bakgrunnsårsaker og må behandles med to helt ulike kurer. De to sykdommene ser ganske ulike ut på fisken.

Finneråte er bakterier, og sopp er....sopp. Det kommer av soppsporer i vannet. Sopp finnes overalt i fuktige miljøer, og slår seg ned på skadet, dødt eller råtnende vev. Det angriper stort sett ikke helt friskt vev. Et sår er et eksempel på slikt skadet vev. Fisk med skader kan angripes av sopp om de i tillegg er svekket av noe, som stress ved flytting, jaging fra andre i akvariet o.l.

Sopp kan kureres med salt og mye rent vann (gjerne daglige vannbytter en periode), mens bakterier må ha medisin. Det skal sabla mye salt til for å drepe bakterier, og jeg tror fisken dauer lenge før bakteriene i så fall.
Soppangrep på halen er ikke spesielt smittsomt. Noen vannbytter i karet for å tynne ut soppsporene pleier å forhindre at flere angripes.
I en bok jeg har, står det faktisk at man med en ren og sylskarp skalpell faktisk kan skjære vekk den angrepne delen av finnen for å bli kvitt soppen, og så sette fisken i rent vann i en egen tank. Da er soppen borte, og finnen som er "operert" må bare gro ut.

Finneråte er bakterier, og de slår seg ned overalt. Vevet behøver ikke være skadet, det angriper også friskt vev. Det er smittsomt, bakterier har vanligvis lett for å spre seg. Man bør isolere den angrepne fisken, og kurere med medisin, ikke salt alene.

Sånn, da var det bare for å andre å korrigere meg
Takk, høres fornuftig ut. Holder et skarpt øye med de her.
Grunnen til at jeg føler meg overbevist om at det er bakteriell finneråte, er at finnene forvitres.

Ved sopp (fungus av ulike slag), vil skjeldent finnene forvitres. Om så skjer, skyldes det oftest en sekundær infeksjon av bakterier. (eller at bakterien var der først, og så kom soppen som en sekundær infeksjon)

Siden eSHa 2000 er virksom både mot sopp og bakterielle infeksjoner, ville jeg rett å slett bestilt meg en slik flaske fort som fy, og medisinert karet.

Salt kan i noen tilfeller kurere både sopp og bakteriell finneråte, men som Mona sier; det skal store mengder, og mye jobb til.
Man kan selvsagt også ta å fjerne den delen av finnene som er infisert, både når det gjelder finneråte og sopp.
Men jeg får meg ikke til å gjøre dette, selv etter mange år som akvarist
Jo jeg tror nok at det er finneråte, selv om jeg håpet at det ikke skulle være det. eSHa 2000 er iallefall bestilt, imens er det karantene og vannskift for oss.
kan jeg bruke sera costa med f mot sopp?
brukta den mot hvitprikk fungerte perfekt, men hvis ikke jeg kan bruke den hva anbefales da mot sopp?
trenger raske svar pga at soppen oppdaget jeg for ca 1 dag siden.

bernie
kan jeg bruke sera costa med f mot sopp? brukta den mot hvitprikk fungerte perfekt, men hvis ikke jeg kan bruke den hva anbefales da mot sopp? trenger raske svar pga at soppen oppdaget jeg for ca 1 dag siden.

Står det noe om at den kan brukes mot sopp i pakkningsvedlegget? Når ting haster, er det gjerne kjekt å titte i dette

Siden jeg antar du ikke har lest i dette, kan jeg fortelle at medisinen i beste fall kan brukes mot hvitprikk, oodinium og Chilodonella. Andre sykdommer, krever andre medisiner.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap