spindelsvev på scalare hun

Jeg har en scalare jente som ikke virker helt frisk, da hun henger i overflaten og har et slags spindelsvev i/etter alle finnene. Hun var litt mindre enn hannen da jeg fikk dem, mens nå er hun kun halvparten så stor og har ikke vokst i det hele tatt. Dessuten har hun sluttet å legge egg som hun tidligre gjorde i 2 ukers intervaller. Hun har ingen opplagte skader som jeg kan se og aføringen virker normal. Det er kun henne i karret som viser denne adferd o.l. Hun blir ikke jaget av hannen eller andre som jeg har sett.

Symptomene er da spindelsvev i finnene, kortpustet og henger i overflaten, dårlig vekst og hun spiser dårlig

Noen som vet hva som feiler henne og hva jeg skal gjøre?

ph i vannet er 7.6. gh 6. kh 5 og nitritt er 0. Karret er ca 225 liter.
nytt i situasjonen er at jeg satt til en eheim luftpumpe med sten og nå danser hun kun foran den og "spiser" bobler...

Er det noen som kan hjelpe meg med hva som er galt? Eller er alt i orden? Er litt fortvilet for denne hunnen er jeg fryktelig glad i.
Vil tro at det dreier seg om en soppinfeksjon, eventuelt kombinert med bakteriell finneråte.

Hyppige vannbytter er ofte det lille som skal til, for at fisken selv greier å overvinne smittestoffene.
Salt kan ha effekt det også, så om du har mulighet for å issolere henne, ville jeg gjort dette.
Om du bruker salt, er 0,2% (20g pr 10L) passe dose, i alle fall i starten.

Eventuelt kan du medisinere, da er eSHa 2000 mitt soleklare førstevalg.

Jeg syntes også det kan virke som det er noe annet som plager fisken, hverken sopp eller bakteriell finneråte pleier å gi særlig endring i antall respirasjoner. Matlysten bør heller ikke være særlig påvirket, så jeg ser rett å slett ikke bort i fra at fisken din er svekket av ett eller annet, og av den grunn har pådratt seg en ytre infeksjon...
Men akkurat hva det er som eventuelt feiler henne, er nok værre å si.
Jeg ville studert om hun har symptomer på gjellemark i første omgang (ikke uvanlig at brystfinnene legges inntil kroppen, pusting med kun en gjelle, rødsprengte gjeller, sløvhet\ apati, og ikke minst raskere respirasjoner enn normalt)
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap