dødende eller syk?

Jeg har en honninggurami i et 60l kar og den ser dårlig ut.
den ligger bare på bunn og svømmer noen cm av og til.
i karet er det guppy og noen andre kjaptspisende fisk så den får ikke i seg noe. og hvordan skal man drepe dødende fisk? Kppe hodet av dem, koke dem eller hva?
Re:dødende eller syk?
Prøv å finn ut hva fisken lider av.
Et nærbilde av fisken og litt opplysninger om vannverdier (temp. Ph og nitritt) kan være til hjelp.

Dette er for å prøve å forhindre smitte til annen fisk eller finne ut hva som stresset fisken slik at den ble syk.

Dersom du bestemmer deg for at avlivning er utveien, kan du hove opp fisken, slippe den oppi en liten plastpose.

Sleng posen hardt mot kjøkkenbeken, fisken dør momentant av det harde slaget.
Begrav posen i restavfall søpla ute i søppedunken.

Føler med deg, det er trist å miste fisk.
jeg skal prøve og finne vannverdiene
det er 26 grader i vannet i alle fall
Når det gjelder avliving av fisk og hva som er mest humant, er det en del stridigheter ute og går Alle har en mening om det, og diskusjonene kan gå hett i blant.

Min personlige mening er at det først og fremst skal gå så hurtig for seg som overhodet mulig. Fisken skal ikke lide.

Det jeg pleier å gjøre, er å sette på vannkokeren på kjøkkenet. Når vannet har kokt opp, tømmer jeg det over i en egnet beholder, avhengig av fiskens størrelse. Et litersmål for en liten tetra, eller en bøtte for en større fisk. Så slenger jeg oppi fisken som skal avlives.

Den gjør et eneste krampeslag med halefinnen, så er den død. Den dør momentant.

Denne metoden fungerer på normalt små akvariefisk, f.eks. tetraer eller en pansermalle. Ikke alt for store scalarer og lignende. Jo tjukkere kropp fisken har, jo lenger tid tar det for varmen å trenge tvers igjennom så fisken dør. Dermed synes jeg ikke den metoden egner seg for de større fiskene.

En gurami er ikke for stor til denne avlivingsmetoden.

Skal man derimot avlive en diger ciklide, ville jeg gått for kniv og kappe nakkehvirvelen istedet. Et kjapt kapp med sylskarp kniv i nakken og fisken er død.

Jeg har ingen så store fisker lenger, så jeg har heldigvis sluppet å bruke kniv. Jeg liker ikke å måtte bruke hendene til avlivingen...litt bløthjertet der. Så jeg foretrekker å hive dem i kokende vann.
Vet ikke hva de søte små fiskene lider av, men mine levde aldri lenge... Alle de andre fiskene mine hadde det bra og ingen nitritt. Temperaturen min var 24 i det ene karet som jeg hadde to i og 26 i det andre karet jeg hadde to andre i. Den som levde lengst levde i en uke. De holdt seg til bunnen, så begynte de å ligge på siden og da visste jeg at avliving/død ikke var langt unna... Så nå har jeg gitt opp... Søte små ting, men.
jeg fikk to til bursdagspressang sent i juni så døde den ene når jeg var på ferie med en venn nå ser det ut som om jeg bør ta livet av den
den har lagt på siden på det samme stedet i hele dag så hva syns dere? jeg får ikke dratt til en fiskebutikk før mandag eller tirsdag så bør den avlives nå?
Hadde det vært min fisk ville jeg ha avlivet den med kokende vann dersom den fortsatt ligger på samme sted imorgen tidlig og ikke viser tegn til å ville ta til seg mat... Men det er bare min mening...
nå er fisken død...
den begynte og snurre rundt og rundt så stivnet den så jeg drepte den. jeg brukte putt i en pose og slå metoden...


0 0
| o '
______
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap