Hva er dette? ser ut som han har rulla seg i sukker.
Kjøpte en sverddrager han for noen dager siden. Og han hadde fine finner da jeg dro fra butikken. Da jeg kom hjem var han noe frynsete, så jeg går ut fra at hoa som var i posen sammen med han har nappa. Han har vært i fullt vigør og spiser osv. Men i dag oppdaga jeg hvite prikker på han. Mest på finnene, men også ellers på kroppen. Ser ikke helt ut som sopp, er ikke sånn bomullslignende. Og er ikke sånnne hvite prikker i huden som ved prikksyke. Ser mest ut som han har rulla seg i sukker. Prøvde å ta bilde, men det gikk ikke. Han var ikke i to såpass lenge at jeg fikk ett klart bilde (livlig liten fyr).
Noen som har ei forklaring på hva dette er?
Noen som har ei forklaring på hva dette er?
Postet 18.08.06 kl 16:30
Det er den vanligste sykdommen hos akvarie-fisker, og kalles "Hvitprikk". Hvis du bruker søkeboksen oppe til venstre (under innloggingen) og søker på det ordet, vil du nok få opp hundrevis av tilslag.
Det finnes også info under artikler.
Hvitprikk er uhyggelig smittsomt, så det haster med tiltak!
Det finnes også info under artikler.
Hvitprikk er uhyggelig smittsomt, så det haster med tiltak!
Postet 18.08.06 kl 16:44
Endret: 18.08.06 kl 16:45
Postet 18.08.06 kl 16:49
Frank AngellVil tro at det er hvitprikk, ut i fra symptomene du beskriver. Følg linken Mona gav deg, så finner du råd for å bli kvitt parasittene!
Vil det si at jeg gradvis skal skru opp varmen til 32 grader? Vil værålene mine tåle det? Bortsett fra værålene har jeg molly og sverddragere. Tempen i dag er 25 grader, så over hvor lang tid skal jeg skru opp tempen da?
Postet 18.08.06 kl 16:52
Temperaturkur, eller medisinering er eneste utvei. Selv ville jeg uten tvil gått for temperaturkuren.
Fremgangsmåte:
Bytt vann, 30%, slamsug bunnen i samme slengen.
Øk tempen til 32`C, selv mener jeg at 6`C er maks økning pr døgn.
Hold temperaturen over 32`C til samtlige prikker er borte + 48 timer, reduser så tempen til 28-29`C.
Observer nå fiskene nøye; dukker det opp nye prikker, må du øke tempen til over 32`C igjen. Hold den her til alle prikker er borte +48 timer, reduser så tempen igjen. Så kommer trikset; Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor en kortere tidsramme enn det tok før forrige utbrudd kom.
Altså: tok det 30 timer etter at du sist reduserte tempen før nye prikker dukket opp, øker du nå tempen når karet har vært "kaldt" i 25-26 timer.
Fortsett dette til prikkene er borte. Normalt holder det med en temperaturøkning for å bli kvitt svineriet, mens andre virkelig har slitt med å bli kvitt dette både med temperatur og med medisiner.
Velger du å medisinere, anbefaler jeg eSHa exit.
Fremgangsmåte:
Bytt vann, 30%, slamsug bunnen i samme slengen.
Øk tempen til 32`C, selv mener jeg at 6`C er maks økning pr døgn.
Hold temperaturen over 32`C til samtlige prikker er borte + 48 timer, reduser så tempen til 28-29`C.
Observer nå fiskene nøye; dukker det opp nye prikker, må du øke tempen til over 32`C igjen. Hold den her til alle prikker er borte +48 timer, reduser så tempen igjen. Så kommer trikset; Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor en kortere tidsramme enn det tok før forrige utbrudd kom.
Altså: tok det 30 timer etter at du sist reduserte tempen før nye prikker dukket opp, øker du nå tempen når karet har vært "kaldt" i 25-26 timer.
Fortsett dette til prikkene er borte. Normalt holder det med en temperaturøkning for å bli kvitt svineriet, mens andre virkelig har slitt med å bli kvitt dette både med temperatur og med medisiner.
Velger du å medisinere, anbefaler jeg eSHa exit.
Postet 18.08.06 kl 16:58
Frank AngellTemperaturkur, eller medisinering er eneste utvei. Selv ville jeg uten tvil gått for temperaturkuren. Fremgangsmåte: Bytt vann, 30%, slamsug bunnen i samme slengen. Øk tempen til 32`C, selv mener jeg at 6`C er maks økning pr døgn. Hold temperaturen over 32`C til samtlige prikker er borte + 48 timer, reduser så tempen til 28-29`C. Observer nå fiskene nøye; dukker det opp nye prikker, må du øke tempen til over 32`C igjen. Hold den her til alle prikker er borte +48 timer, reduser så tempen igjen. Så kommer trikset; Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor en kortere tidsramme enn det tok før forrige utbrudd kom. Altså: tok det 30 timer etter at du sist reduserte tempen før nye prikker dukket opp, øker du nå tempen når karet har vært "kaldt" i 25-26 timer. Fortsett dette til prikkene er borte. Normalt holder det med en temperaturøkning for å bli kvitt svineriet, mens andre virkelig har slitt med å bli kvitt dette både med temperatur og med medisiner. Velger du å medisinere, anbefaler jeg[URLBLOCK1]
Springer og gjørdet med en gang.
Postet 18.08.06 kl 17:04
Postet 18.08.06 kl 17:16
Postet 18.08.06 kl 17:38
Postet 18.08.06 kl 18:05