neonsyken??

jeg fikk inn 200 kardinal som begynte å dø etter ett parr dager. de ble hvite med halen og så spredde dette seg til halve fisken (fra halen til ryggfinnen) og de døde som fluer.
jeg klarte ikke å bestemme meg om det var neonsyken eller noe baktrielt siden noen av dem også fikk noe som lignet på finneråte.
jeg behandlet med baktopur og det så ut som det hjalp en tid, men etter en stund fortsatte jævelskapen.
nå har jeg avlivd resten av stimen, og lurer på om hva jeg skal gjøre med karantene karret de gikk i for å få bort sykdommen?

jeg har lest at alt av planter må kastes og alt kokes opp evt behandles med klorumin..for har man først fått dette i karret forsvinner det ikke av seg selv..

en kamerat av meg fikk dette med ett parti neontetra, og fortalte at det ikke gikk å legge alt i klor engang for å få bukt med neonsyken. etter at han hadde gjort alt grundig rent, fått fisk fra en annen leverandør, brøt det ut på den nye fisken når har slapp noen i det utsatte karret.
jeg fikk en type medisin av han som visnok skal være det eneste som hjelper mot neonsyken, det står ikke navn på denne hvite boksen. bare kraftige advarsler om at pulvret er kreftfremkallende og ikke må komme i kontakt med hud..selv ikke vannet etter man har hatt dette oppi karret må man få på seg.
denne medisinen kommer visnok fra imazo og jeg har ikke tordt å åpne boksen eller rørt svineriet. dette må være siste utvei..

hva gjør jeg? finnes det medisiner jeg kan bruke i dette fiskeløse karantenekarret for å få bukt med neonsyken?
Neonsyken er noe skikkelig svineri, men jeg kan ikke tenke meg at den blir sittende lenge i karet etter at det er fisketomt. I såfall skulle det være ganske mye mer porblemer for butikkene

Skal ikke uttale meg om hva det er i den hvite boksen du har fått, jeg ville nok ikke brukt dette i det hele tatt (på grunn av at man ikke vet hva det er for noe svineri).

Medisinen eSHa 2000 skal ta knekken på smitten, selv om smittede fisker er dødsdømte.
Kan derfor ikke tenke meg til annet enn at denne skal fjerne all smitte fra akvariet ditt, uten at du trenger å kaste alt av innhold.
oki, takk for svar

jeg får handle inn og kjøre på

hvor lenge tror du karret må stå tomt før det er fritt for smitte?
neonsyken er vel en parasitt med relativt kort livs-syklus?
hjelper ikke temp økning til 35 grader eller noe slikt og "saltlake"?
Det er en del uenigheter om hvorvidt smittestoffet skal klassifiseres som en bakterie eller som en parasitt, såpass lite forsking på denne er gjort.
Det som i alle fall er sikkert, er at den er enkeltcellet, og derfor er en ganske lavtstående sak.

Om en tar utgangspunkt i at denne skapningen er en parasittform, vil den være avhengi av en vert for å utvikle seg. Uten fisk i karet, skulle den da dø relativt fort ut.

Jeg ville latt karet stå uten fisk i ca 3 uker. Bedre med for lang tid, enn for kort.
Dersom du medisinerer, vil jeg si en ukes tid, så bør all smittestoff være søkk borte.
Vet ikke om salt\ temperatur vil ha noen som helst effekt, saltet vil uansett måtte tilsettes i såpass høy dose, at filterbakteriene bukker under.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap