Vannverdier, medisinering og påkjenninger?

Hei, håper noen kan gi meg et raskt svar før min nydelige cobolt blå discus dør.
Jeg trenger gode råd angående medisinering. Han har høy pustefrekvens og noe hvitt langt trådlignende hengende ut fra gjellene. Gjellene er noe hovne(det er bare en av de 8 discusene som har det....tror jeg). Kan dette være gjellemark? (Har hørt at hvis en fisk har fått det, er det helt sikkert flere som har det) ? Hvis jeg da skal medisinere med gyrodactol, må jeg, i følge bruksanvisningen ha en vannverdi med Kh over 8-10 og en pH på over 7. I følge discusnorge.no skal discusen ha en Kh på 2-4 og en ideal pH på 6. Dette er verdiene jeg har i mitt kar, og som mine discus trives god i. Det vil si at discusen først må gjennom påkjenningen det er med gradvis å forandre vannverdiene, for så å gå gjennom ny påkjenning med medisinering, og så til slutt en påkjenning når vannverdiene justeres tilbake til det som er ideelt. Hva gjør jeg? Har noen et godt råd? Hva ville dere evt ha gjort?

Mvh
morild

Har du gjellemark i karret så har alle 8 discusene det. Er det voksne discus du har så klarer de å skjule gjellemark meget godt. Det ersågar være at det er kun små vridninger på hodet som avslører dette. Hvis vannnkvaliteten har falt i karret ditt kan dette være en årsak til at gjellemarken vises så tydelig på fisken

Skal du benytte Gyrotox krever dette så spesielle verdier at du er nødt til å å gjøre dette i et annet kar en det som de går i. Dette karrret skal være uten innredning eller grus.

I første omgang vil jeg anbefale deg å gå over til daglige 20% vannbytter i påvente at du får kjøpt gjellemarkkur fra Kai Hansen. Han finner du på Discuspagenorway

Jeg har gjennomført kuren på mine discus og dette går helt fint med tanke på filter, planter og andre fisk.

Takk for et raskt svar Geir.
du skriver Gyrotox, men er det det samme som Gyrodactol? Hvis ikke hva er forskjellen på disse to? Jeg ha Gyrodactol i medisinskuffen, men har ikke hatt bruk for dette tidligere. Jeg har en 540l, og foruten discusen har jeg en masse eplesnegler, en god del corydoras julii og sterbai.

Mvh
morild

Begge produktene krever meget spesielle verdier i karret og dette er håpløst i 530 literen. Skal du benytte Gyrodactol må du benytte et BB karantenekar.

Gjør som jeg anbefalte i forrige post Kai sender kuren i posten med bruksanvisning og denne kuren kan du kjøre rett i 530 literen.

Mener å huske at sneilene også klarte kuren.

Hei igjen Geir.

Har nå skrevet til Kai Hansen for å få tilsendt medisen, Så får jeg bare krysse fingrene og håpe den kommer i tide. Takker så mye for svar.

Mvh
morild

Husk på å kjøre daglige vannbytter så du er sikker på at vannkvaliteten er på topp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap