Fiskene dør
Vet ikke om det er vitprikk eller sopp,eller noe annet...men dauer gjør de.
Noen ser ut som de har vite prikker ,andre blir bare vite og noen mister skjell og så har vi de som ser ut som de er døde og plutselig begynner å svømme igjen.
Noe er galt for de friske fisken spiser på de syke.
Vi har div.platy,sverddragere,guppy,praktbarber,ancistrus,pleco, SAE,kardinaltetra og praktbotia.
Akvariet er på 250 l og vi holder på å øker varmen til 32 grader.Mest platyer som dør,men kardinaltetraene og SAE viser også tegn på sykdom.
Er plaget med verdiene i akvariet så det kan være en årsak,og da vi kom hjem etter 2 ukers ferie så det forferdelig ut i akvariet.Hadde også med oss noen fisker fra Skellefteå,platyer og praktbarber,er redd disse kan ha vært smittebærere.
I det siste har det vært behov for hyppigere rengjøring av filter,vannet har også sett uklart ut.
Vi har ikke hatt sykdom før.....tror vi har hatt akvarum i ca 1 år nu.
Har lest artikeln om sykdom flere ganger,men blir ikke klokere.
Alle fiskene har forskjellige symptomer.
Guppyene virker for en gang skyld latterlige friske.....
Noen som kan hjelpe????
Noen ser ut som de har vite prikker ,andre blir bare vite og noen mister skjell og så har vi de som ser ut som de er døde og plutselig begynner å svømme igjen.
Noe er galt for de friske fisken spiser på de syke.
Vi har div.platy,sverddragere,guppy,praktbarber,ancistrus,pleco, SAE,kardinaltetra og praktbotia.
Akvariet er på 250 l og vi holder på å øker varmen til 32 grader.Mest platyer som dør,men kardinaltetraene og SAE viser også tegn på sykdom.
Er plaget med verdiene i akvariet så det kan være en årsak,og da vi kom hjem etter 2 ukers ferie så det forferdelig ut i akvariet.Hadde også med oss noen fisker fra Skellefteå,platyer og praktbarber,er redd disse kan ha vært smittebærere.
I det siste har det vært behov for hyppigere rengjøring av filter,vannet har også sett uklart ut.
Vi har ikke hatt sykdom før.....tror vi har hatt akvarum i ca 1 år nu.
Har lest artikeln om sykdom flere ganger,men blir ikke klokere.
Alle fiskene har forskjellige symptomer.
Guppyene virker for en gang skyld latterlige friske.....
Noen som kan hjelpe????
Postet 26.08.06 kl 13:58
Postet 26.08.06 kl 14:47
Det første jeg reagerer på, er at dere koker fisken i 32`C. Dette er såpass varmt, at de aller fleste fisk vil slite over tid, med mindre det er fisk som er skapt for så varmt vann.
Vann over 30`C, inneholder også svært lite O2, slik at fiskene får ennå mer å slite med.
Det første dere bør gjøre her er:
Sett ned temperaturen. Fiskene vil trives bedre, og få bedre helse av dette. Smittestoffer vil også trenge lengre tid for å utvikle seg.
La for all del filteret være i fred, om det er problemer med vannverdier, er det siste en røret nettopp filteret.
Ta daglige vannbytter på 10-15%, til vannverdiene er under kontroll.
Er temmelig sikker på at de små grepene her er det lille som skal til for å få bukt med deres problemer.
Tror ikke at det er snakk om vanlige sykdommer her, tror nok heller det dreier seg om dramatisk feile forhold fiskene lever under.
Vann over 30`C, inneholder også svært lite O2, slik at fiskene får ennå mer å slite med.
Det første dere bør gjøre her er:
Sett ned temperaturen. Fiskene vil trives bedre, og få bedre helse av dette. Smittestoffer vil også trenge lengre tid for å utvikle seg.
La for all del filteret være i fred, om det er problemer med vannverdier, er det siste en røret nettopp filteret.
Ta daglige vannbytter på 10-15%, til vannverdiene er under kontroll.
Er temmelig sikker på at de små grepene her er det lille som skal til for å få bukt med deres problemer.
Tror ikke at det er snakk om vanlige sykdommer her, tror nok heller det dreier seg om dramatisk feile forhold fiskene lever under.
Postet 26.08.06 kl 15:10
Postet 26.08.06 kl 15:53
Forts.fiskene dør
Grunnen til at vi "koker" fisken er fordi det er som det er anbefalt å gjøre ved vitprikksyke.Det står at vi ska ha vannet over 32 grader for å drepe parasittene...
Bør vi la være?
Er jo her for å få hjelp,og vi har som sagt ikke vært plaget med sykdom før.
Er det bedre å senke varmen som noen anbefaler?
Filtret ....bare skyllet når det gått tett...for det er vel ikke heller bra?
Bruker min.med salt da vi har fisker som ikke tåler salt
Har ellers bare vært behov for rengjøring ca vær 3 uke..
Spesialmat til alle fiskene....og tørkede mygglarver.
Kan det være stress pga nye fisker?
Skjønner ingenting,fordi vi vært så forsiktige.....
Bør vi la være?
Er jo her for å få hjelp,og vi har som sagt ikke vært plaget med sykdom før.
Er det bedre å senke varmen som noen anbefaler?
Filtret ....bare skyllet når det gått tett...for det er vel ikke heller bra?
Bruker min.med salt da vi har fisker som ikke tåler salt
Har ellers bare vært behov for rengjøring ca vær 3 uke..
Spesialmat til alle fiskene....og tørkede mygglarver.
Kan det være stress pga nye fisker?
Skjønner ingenting,fordi vi vært så forsiktige.....
Postet 26.08.06 kl 16:17
din egen artikel
rådene vi følger er i en artikel skrevet av Frank Angell....Sykdom i akvariet.
Postet 26.08.06 kl 16:33
forts fiskene dør vannverdier
Vannverdier
No3 25
No2 0
GH <3
KH 0
PH <...ca 6
Tetratest 5 i 1
No3 25
No2 0
GH <3
KH 0
PH <...ca 6
Tetratest 5 i 1
Postet 26.08.06 kl 16:43
Beklager at jeg ikke fikk med meg at tempen var på tur opp, og at dette ikke var "vanlig" temperatur
Uansett: Man skal være helt sikker på hva problemet er før man behandler. Er det en bakteriell infeksjon som fører til fiskedød, er det å trygle om trøbbel, å sette opp tempen.
For at jeg\ andre skal ha noen mulighet for å si noe forhåpentligvis mer konkret om hva problemet er, og hva dere må gjøre med det, bør følgende opplyses:
Hvor mange av hver fisk har dere?
Størrelsen på fiskene (små, middels eller store i forhold til fiskenes maksimale størrelse).
Hvor ofte byttes vann, og hvor mye av gangen.
Hva tilsetter dere vannet av kjemikalier.
Hvilken temperatur er det normalt i karet.
Hva er vannverdiene (Ph, Gh, No2 No3 Ammoniakk).
PS: Om filteret trenger rens 3. hver uke, er det noe som er galt. Enten er filteret alt for lite, eller så er det alt for mye som skal brytes ned i akvariet.
Altså: enten bør ett vesentlig større filter annskaffes, eller så bør fiskebestanden\ formengden reduseres.
PS2: Når fiskene er kommet til hektene igjen, er det bare å kutte ut å salte dem Vi har mer enn nok fisk i havet som egner seg godt til saltfisk, vi nordlenninger
Uansett: Man skal være helt sikker på hva problemet er før man behandler. Er det en bakteriell infeksjon som fører til fiskedød, er det å trygle om trøbbel, å sette opp tempen.
For at jeg\ andre skal ha noen mulighet for å si noe forhåpentligvis mer konkret om hva problemet er, og hva dere må gjøre med det, bør følgende opplyses:
Hvor mange av hver fisk har dere?
Størrelsen på fiskene (små, middels eller store i forhold til fiskenes maksimale størrelse).
Hvor ofte byttes vann, og hvor mye av gangen.
Hva tilsetter dere vannet av kjemikalier.
Hvilken temperatur er det normalt i karet.
Hva er vannverdiene (Ph, Gh, No2 No3 Ammoniakk).
PS: Om filteret trenger rens 3. hver uke, er det noe som er galt. Enten er filteret alt for lite, eller så er det alt for mye som skal brytes ned i akvariet.
Altså: enten bør ett vesentlig større filter annskaffes, eller så bør fiskebestanden\ formengden reduseres.
PS2: Når fiskene er kommet til hektene igjen, er det bare å kutte ut å salte dem Vi har mer enn nok fisk i havet som egner seg godt til saltfisk, vi nordlenninger
Postet 26.08.06 kl 16:44
Gunn-Hege Henriksenda vi kom hjem etter 2 ukers ferie så det forferdelig ut i akvariet.
Hva mener du med det? Hvordan så det ut?
Jeg tror vannet ditt er altfor bøtt for alle unntatt malllene, men nå er ikke jeg en ekspert på levendefødende eller tetraer...
Gunn-Hege Henriksenandre blir bare vite og noen mister skjell
Høres ut som for mye salt for de artene som ikke vil ha det syns jeg...
Kan helt sikkert være mye annet, jeg trekker meg
Postet 26.08.06 kl 16:48
Endret: 26.08.06 kl 16:52
Der var vannverdiene på plass.
Som McEve sier, levendefødere skal ha en del høyere Ph og Gh for å trives. Disse bør sakte og forsiktig økes til Gh på 6-7, Ph på ca 7.
Ulempen her er jo at maller og de fleste Tetra liker lave slike verdier, og levendefødere høyere verdier. Mixen av fisk er nok derfor ikke optimal.
Ut i fra de symptomene du har beskrevet om fiskene, tror jeg at det er mye som plager dem.
Stress i forbindelse med lang transport, feile vannverdier, mest sannsynlig for dårlig filtrering, samt trolig flere smittestoffer kan rett å slett ha blitt for mye for fiskene.
Dette er hva jeg ville gjort:
- Normalisert temperaturen.
- Justert vannverdiene, slik at flest mulig fisk får mest mulig rette verdier.
- Byttet vann daglig. Rent vann skader i alle fall ikke.
- Skaffet ett bedre filter, primært ett utvendig filter. Anbefaler på det sterkeste Eheim proII 2028, dette vil være stort nok og vel så det til å ta unna avfall i deres akvarie.
- Medisinert med en bredspektret medisin, som eSHa 2000
- Studert fiskene nøye, for å se sammenheng mellom de ulike symptomene.
- Studert bilder av syke fisk (hvor begredelig det enn er). En god side med masse bilder av sykelige fisker finner du her
- Om ting endrer seg, eller at du skulle få en a-ha-opplevelse, er det jo fort gjort å poste en ny melding
Som McEve sier, levendefødere skal ha en del høyere Ph og Gh for å trives. Disse bør sakte og forsiktig økes til Gh på 6-7, Ph på ca 7.
Ulempen her er jo at maller og de fleste Tetra liker lave slike verdier, og levendefødere høyere verdier. Mixen av fisk er nok derfor ikke optimal.
Ut i fra de symptomene du har beskrevet om fiskene, tror jeg at det er mye som plager dem.
Stress i forbindelse med lang transport, feile vannverdier, mest sannsynlig for dårlig filtrering, samt trolig flere smittestoffer kan rett å slett ha blitt for mye for fiskene.
Dette er hva jeg ville gjort:
- Normalisert temperaturen.
- Justert vannverdiene, slik at flest mulig fisk får mest mulig rette verdier.
- Byttet vann daglig. Rent vann skader i alle fall ikke.
- Skaffet ett bedre filter, primært ett utvendig filter. Anbefaler på det sterkeste Eheim proII 2028, dette vil være stort nok og vel så det til å ta unna avfall i deres akvarie.
- Medisinert med en bredspektret medisin, som eSHa 2000
- Studert fiskene nøye, for å se sammenheng mellom de ulike symptomene.
- Studert bilder av syke fisk (hvor begredelig det enn er). En god side med masse bilder av sykelige fisker finner du her
- Om ting endrer seg, eller at du skulle få en a-ha-opplevelse, er det jo fort gjort å poste en ny melding
Postet 26.08.06 kl 16:57
forts Fiskene dør
Nå har gubben kjøpt litt medisin,men vi ska gå til innkjøp av utvendig
pumpe snarest.Noen fisker har kviknet til men etter å ha studert noen av fiskene er vi dessverre 99 % sikre på at det er vitprikksyke.
Men vi ska selvfølgelig se til at verdiene blir normale igjen.
Er mest redd at vi ska miste våre store fisker,dere vet sånne med navn,som Suschi=)(Pleco)
De nye fiskene har vi hatt i over 1 måned så det er allerde kommet nye yngel.
Vi skifter ca 40% vann hver 3 uke,minimalt med salt.Bruker ikke tilsette kjemikalier bare aquasafe.
Har en Pleco på snart 10 cm,den er den største,praktbotia 4 stk ca 6 cm,SAE 1 snart 10 cm ,2 stk litt mindre.10-15 platy,15-20 gyppy,15 tetra.Og en Ancistrus som er ca 8 cm.....han er bare ute på natta.Håper han lever.
Var meningen at vi skulle gi bort de flest guppyene og 50% av platyene.....men det får vente
De har bra plasser å gjemme seg og og planter tilpasset etter hva som er bra for de forskjellige fiskene.De ha altid sett ut til å trives før det ble trøbbel med filtret.¨
Også ekstra CO2.
Vatten så skittent ut etter ferien pga tett filter
Takk for hjelpen så langt.....
Postet 26.08.06 kl 18:31
Om det er hvitprikk, må denne selvsagt behandles. Tror selv at jeg ville gått for en medisinkur, kombinert med heftige vannbytter. Er redd at det er flere smittestoffer i vannet, og disse vil få ett kraftig fortrinn ovenfor fiskene ved høyere temperatur.
Desverre er det mye hummer og lite kanari i mange av disse medisinene mot hvitprikk. Eneste medisinen jeg til dags dato ikke har hørt noe negativt om er eSHa exit.
Medisiner mot hvitprikk fra produsenter som Tetra, Sera og Prodac, er det desverre ofte en hører at ikke virker som dem skal.
Om man har sneiler\ reker i karet, er disse dødsdømte med slik medisin, og en del tetra\ praktbotia er også svært sensitive for noen av virkestoffene. Mer enn en tetra og praktbotia har lagt seg med buken opp på grunn av disse medisinene.
Sier det ikke for å skremme vannet av deg, men slik at du (dersom dere har skaffet medisiner fra disse produsentene) har mulighet til å følge ekstra nøye med fiskene. Om fiskene blir bleike\ slappe, gjerne sammen med hurtig gjellefunksjon, er det bare å finne frem bøtta i en rasende fart, å få byttet ut 75% av vannet.
Andre gode tips før medisinering av de merkene jeg her nevner (og flere til), er:
- Ta ett større vannbytte, kombinert med krafig slamsuging før behandlingen starter.
- Medisinen vil kverke store deler av bakteriekulturen, og derfor er det like greit å rense filteret grundig før behandlingen. Mye av effekten av medisinen forsvinner i ett veletablert filter.
- Sørg for høy metting av O2 til vannet. De fleste medisiner fortrenger mye O2.
- Ikke gi mat under behandlingen, med mindre behandlingen tar uvanlig lang tid. Redusert\ manglende bakteriekultur sammen med avføring\ restefor er ensbetydende med forurenset vann, som er ennå en belastning på fiskene.
- Bytt vann annen hver dag, ca 30%. Tilfør 1\2 dose av medisinen etter vannbyttet.
Etter at alle symptomer på parasitten er borte, fortsetter dere behandlingen i minst 48timer til.
Etter endt behandling, settes kullfilter inn, for å fjerne rester av kjemiske forbindelser. La dette stå i karet i en ukes tid.
Tilsett nye filterbakterier, enten fra ett annet filter som er velbrukt, eller ved å tilsette kunstige filterbakterier som Tetra Bactozym (bruk dobbelt av anngitt dose).
Gi minimalt med mat til filteret er begynt å fungere, dette tar 3-6 uker.
Mål vannverdiene hyppig.
Når det gjelder deres rutiner med driften av akvariet, vil jeg på det sterkeste anbefale ukentlige vannbytter.
Selv lar jeg aldri det gå mer enn 7 dager mellom vannbyttene, og har derfor unngått en hel del problemer (byttet slik som dere i starten, og du verden, det var ikke rent skjelden at vannet var enten blått eller grønt av medisiner)
Ukentlig vannbytte på 15-20% er raskt og enkelt å utføre, og er med på å opprettholde gode vannverdier.
Når det gjeler tilsettinger, kan dere som jeg allerede har nevt bruke saltet på torsken i stedet Salt hører ikke hjemme i annet enn brakkvannskar og saltvannskar. Selv ikke levendefødere trenger salt.
Aquasafe er preparat nummer 2 som er unødvendig, med mindre dere har usedvanlig mye metaller i vannet. Klor er også noe aquasafe fjerner, men det er helgidvis langt mellom hvert vannverk som fremdeles klorer vannet.
Kontakt dete lokale vannverket, om dere er uskikker på hvordan dem renser vannet.
Gh bør økes, dette kan lett og billig gjøres med vanlig hobbygips (Panduro leverer alabastergips, denne er billig og grei. Steingips kan også benyttes, men er dobbelt så dyr. Samme effekt av begge).
2g gips øker Gh med ca 7, pr 10L vann.
Kh bør også økes, denne oppgir du til 0. Ved så lav bufferevne, kan fort Ph ta ett skikkelig stup i kjelleren. Har selv opplevd at Ph har droppa fra 6 til under 4 over natta, med så lav Kh. Det tar fort livet av fisk!
Kh økes med natron, eller bikarbonat om dere vil ha litt mer enn 50g i skapet Webzoo selger billig bikarbonat.
1 gram pr 30L skulle normalt gi en Kh på ca 3. Dette vil igjen gi en Ph på ca 7, med normal mengde Co2 i vannet.
Om det stemmer det du sier i siste innlegg, at dere tilsetter ekstra Co2, er dere pent nødt til å heve Kh. Tilsetting av Co2 uten bufferevne, er dømt til å misslykkes
Håper at jeg ikke har forvirra deg masse her
Desverre er det mye hummer og lite kanari i mange av disse medisinene mot hvitprikk. Eneste medisinen jeg til dags dato ikke har hørt noe negativt om er eSHa exit.
Medisiner mot hvitprikk fra produsenter som Tetra, Sera og Prodac, er det desverre ofte en hører at ikke virker som dem skal.
Om man har sneiler\ reker i karet, er disse dødsdømte med slik medisin, og en del tetra\ praktbotia er også svært sensitive for noen av virkestoffene. Mer enn en tetra og praktbotia har lagt seg med buken opp på grunn av disse medisinene.
Sier det ikke for å skremme vannet av deg, men slik at du (dersom dere har skaffet medisiner fra disse produsentene) har mulighet til å følge ekstra nøye med fiskene. Om fiskene blir bleike\ slappe, gjerne sammen med hurtig gjellefunksjon, er det bare å finne frem bøtta i en rasende fart, å få byttet ut 75% av vannet.
Andre gode tips før medisinering av de merkene jeg her nevner (og flere til), er:
- Ta ett større vannbytte, kombinert med krafig slamsuging før behandlingen starter.
- Medisinen vil kverke store deler av bakteriekulturen, og derfor er det like greit å rense filteret grundig før behandlingen. Mye av effekten av medisinen forsvinner i ett veletablert filter.
- Sørg for høy metting av O2 til vannet. De fleste medisiner fortrenger mye O2.
- Ikke gi mat under behandlingen, med mindre behandlingen tar uvanlig lang tid. Redusert\ manglende bakteriekultur sammen med avføring\ restefor er ensbetydende med forurenset vann, som er ennå en belastning på fiskene.
- Bytt vann annen hver dag, ca 30%. Tilfør 1\2 dose av medisinen etter vannbyttet.
Etter at alle symptomer på parasitten er borte, fortsetter dere behandlingen i minst 48timer til.
Etter endt behandling, settes kullfilter inn, for å fjerne rester av kjemiske forbindelser. La dette stå i karet i en ukes tid.
Tilsett nye filterbakterier, enten fra ett annet filter som er velbrukt, eller ved å tilsette kunstige filterbakterier som Tetra Bactozym (bruk dobbelt av anngitt dose).
Gi minimalt med mat til filteret er begynt å fungere, dette tar 3-6 uker.
Mål vannverdiene hyppig.
Når det gjelder deres rutiner med driften av akvariet, vil jeg på det sterkeste anbefale ukentlige vannbytter.
Selv lar jeg aldri det gå mer enn 7 dager mellom vannbyttene, og har derfor unngått en hel del problemer (byttet slik som dere i starten, og du verden, det var ikke rent skjelden at vannet var enten blått eller grønt av medisiner)
Ukentlig vannbytte på 15-20% er raskt og enkelt å utføre, og er med på å opprettholde gode vannverdier.
Når det gjeler tilsettinger, kan dere som jeg allerede har nevt bruke saltet på torsken i stedet Salt hører ikke hjemme i annet enn brakkvannskar og saltvannskar. Selv ikke levendefødere trenger salt.
Aquasafe er preparat nummer 2 som er unødvendig, med mindre dere har usedvanlig mye metaller i vannet. Klor er også noe aquasafe fjerner, men det er helgidvis langt mellom hvert vannverk som fremdeles klorer vannet.
Kontakt dete lokale vannverket, om dere er uskikker på hvordan dem renser vannet.
Gh bør økes, dette kan lett og billig gjøres med vanlig hobbygips (Panduro leverer alabastergips, denne er billig og grei. Steingips kan også benyttes, men er dobbelt så dyr. Samme effekt av begge).
2g gips øker Gh med ca 7, pr 10L vann.
Kh bør også økes, denne oppgir du til 0. Ved så lav bufferevne, kan fort Ph ta ett skikkelig stup i kjelleren. Har selv opplevd at Ph har droppa fra 6 til under 4 over natta, med så lav Kh. Det tar fort livet av fisk!
Kh økes med natron, eller bikarbonat om dere vil ha litt mer enn 50g i skapet Webzoo selger billig bikarbonat.
1 gram pr 30L skulle normalt gi en Kh på ca 3. Dette vil igjen gi en Ph på ca 7, med normal mengde Co2 i vannet.
Om det stemmer det du sier i siste innlegg, at dere tilsetter ekstra Co2, er dere pent nødt til å heve Kh. Tilsetting av Co2 uten bufferevne, er dømt til å misslykkes
Håper at jeg ikke har forvirra deg masse her
Postet 26.08.06 kl 18:52
Litt på siden. men jeg husker da jeg fikk min første datamaskin i 1993. Det var en IBM og...en mandagsmaskin. Jeg var ikke instilt på at de skullle slippe unna med dette, så jeg gikk glatt forbi Elkjøp og tok direkte kontakt med IBM.
Jeg fant en person som forklarte meg veldig mye om hvordan maskiner fungerte, på et språk jeg forsto. Men før jeg fant ham fikk jeg kontakt med en fyr i Trondheim som sendte meg et 200-siders dokument om hvordan datamaskiner var bygget opp, nesten ned til bit-nivå - bakoversveis til de grader!
I ettertid tror jeg han mente å skremme meg vekk, men han tok nok feil av meg der
Gunn-Hege Henriksen, ikke la deg skremme av mange og kanskje noen uforståelige ord, du vil få det til
Jeg fant en person som forklarte meg veldig mye om hvordan maskiner fungerte, på et språk jeg forsto. Men før jeg fant ham fikk jeg kontakt med en fyr i Trondheim som sendte meg et 200-siders dokument om hvordan datamaskiner var bygget opp, nesten ned til bit-nivå - bakoversveis til de grader!
I ettertid tror jeg han mente å skremme meg vekk, men han tok nok feil av meg der
Gunn-Hege Henriksen, ikke la deg skremme av mange og kanskje noen uforståelige ord, du vil få det til
Postet 26.08.06 kl 20:00
Endret: 26.08.06 kl 20:01
Fiskene dør
Tusen takk,McEve!
Det er ikke så lett bestandig,vil ikke at fiskene ska pines.
Takk for omtanken=)
Det er ikke så lett bestandig,vil ikke at fiskene ska pines.
Takk for omtanken=)
Postet 26.08.06 kl 21:47
ingen årsak, det er ikke så lett alltid.
jojo-metoden fungerer godt for de som har litt lengre erfaring med fisk, men noen ganger kan det være like greit å gjøre som Frank Angell anbefaler.
Hvis du er sikker på at det er hvitprikk, stabiliser vannverdiene, temp 27 -28 og bruk eSHa Exit. Mange er totalt mot medisinering, men dette er et produkt som er meget godt, og som vil kunne få deg over den første kneika.
Når du får mer erfaring vil du forstå hvitprikkens syklus og kan bruke jojoteknikken (opp og ned med tempen i forhold til hvor parasittens utvikling er)
For nå ville jeg gjort som Frank Angell anbefaler et skritt av gangen
vekk med co2 og gjør det så enkelt som mulig
jojo-metoden fungerer godt for de som har litt lengre erfaring med fisk, men noen ganger kan det være like greit å gjøre som Frank Angell anbefaler.
Hvis du er sikker på at det er hvitprikk, stabiliser vannverdiene, temp 27 -28 og bruk eSHa Exit. Mange er totalt mot medisinering, men dette er et produkt som er meget godt, og som vil kunne få deg over den første kneika.
Når du får mer erfaring vil du forstå hvitprikkens syklus og kan bruke jojoteknikken (opp og ned med tempen i forhold til hvor parasittens utvikling er)
For nå ville jeg gjort som Frank Angell anbefaler et skritt av gangen
vekk med co2 og gjør det så enkelt som mulig
Postet 26.08.06 kl 22:09
Endret: 26.08.06 kl 22:11
medisin?
Er det bare på nettet jeg får tak i medisinen dere prater om?
ikke tilsatt ekstra Co2....O2...skriveleif.......
ikke tilsatt ekstra Co2....O2...skriveleif.......
Postet 27.08.06 kl 10:59
får ikke takk rett medisin
Får ikke tak i eSHa Exit....
eneste jeg kjenner til av webshop er akvasia og webzoo og der hadde de ikke...
Må vi ha kullfilter? Eller kan kull tilsettes på annen måte?
Glad vi nettopp tatt opp mere lån ....har en misstanke om at jeg må bruke en del penger....
Hjelp!
Ingen flere døde fisker.....men er ikke oppe i 32 grader.....bør vi senke varmen igjen??
eneste jeg kjenner til av webshop er akvasia og webzoo og der hadde de ikke...
Må vi ha kullfilter? Eller kan kull tilsettes på annen måte?
Glad vi nettopp tatt opp mere lån ....har en misstanke om at jeg må bruke en del penger....
Hjelp!
Ingen flere døde fisker.....men er ikke oppe i 32 grader.....bør vi senke varmen igjen??
Postet 27.08.06 kl 11:29
Aqua Karolin (nettbutikk) har eSHa medisin
Du finner dem her
Hun sender dem sikkert mandag om du skriver at det haster (medisinen er på lager, står det i nettbutikken)
Du finner dem her
Hun sender dem sikkert mandag om du skriver at det haster (medisinen er på lager, står det i nettbutikken)
Postet 27.08.06 kl 14:10
Tusen takk
Bare 2 mil unna der vi bor....Hurra!
Postet 27.08.06 kl 16:26