Kan prikkemalla være syk?
På sfo her har de fått en fisk av et barn,men han ser da slettes ikke frisk ut!Den er skikkelig oppblåst og har problemer med å svømme.
Klarer noen å se av dette dårlige bildet hva slags fisk det er?Den er sort med hvite prikker og har lange barter.
Det skal sies at personalet på sfo har fått beskjed om å massere magen dens hvis den ble oppblåst,og de hadde massert den 10-15 ganger i går...stakkars fisk:/
Spørsmålet er hvilken fisk dette er,så kan jeg selv ta det derfra med hva den skal ha av mat,vannverdier og temp etc.
Klarer noen å se av dette dårlige bildet hva slags fisk det er?Den er sort med hvite prikker og har lange barter.
Det skal sies at personalet på sfo har fått beskjed om å massere magen dens hvis den ble oppblåst,og de hadde massert den 10-15 ganger i går...stakkars fisk:/
Spørsmålet er hvilken fisk dette er,så kan jeg selv ta det derfra med hva den skal ha av mat,vannverdier og temp etc.
Postet 05.09.06 kl 13:12
Endret: 05.09.06 kl 13:26
Postet 05.09.06 kl 13:14
Postet 05.09.06 kl 13:21
Dette er en prikkete sjokolademalle, disse har en tendens til å være temmelig rund rundt livet Rett å slett fordi disse fiskene gjerne eter det dem komer over, for så å gå mer eller mindre i dvale en tid.
Når dem er krafitg forspist, vil dem gjerne slite med å svømme også.
Å begynne å massere fisken, høres for meg helt på trynet ut. Tenk det stresset det er for fisken, i tillegg til at det er meget lett å skade den. Blir fisken skikkelig stressa, kan den fort skade den som masserer også, med sine beinharde finnestråler i rygg og brystfinner (piggene er også lett giftig, og kan gi væskende\ irritrerte sår. Smertefult er det uansett).
Om det er sykdomsrealtert "oppblåsthet", er enten forstoppelse eller bukvannsott de aktuelle problemene. Om det er forstoppelse, vil dette fort løse seg av seg selv. Å gi denne fisken fiberrik kost, er lite hensiktsmessig, da den neppe vil spise grønnfor.
Man kan også prøve med artemia, det kan ha effekt.
Om det er bukvannsott, er det lite å gjøre, utenom å la fisken slippe å lide ihjel.
Desverre er det vanskelig å diagnostisere bukvannsott, siden denne maller ikke har skjell som vil kunne reise seg.
PS: Endret litt på overskrifta
Når dem er krafitg forspist, vil dem gjerne slite med å svømme også.
Å begynne å massere fisken, høres for meg helt på trynet ut. Tenk det stresset det er for fisken, i tillegg til at det er meget lett å skade den. Blir fisken skikkelig stressa, kan den fort skade den som masserer også, med sine beinharde finnestråler i rygg og brystfinner (piggene er også lett giftig, og kan gi væskende\ irritrerte sår. Smertefult er det uansett).
Om det er sykdomsrealtert "oppblåsthet", er enten forstoppelse eller bukvannsott de aktuelle problemene. Om det er forstoppelse, vil dette fort løse seg av seg selv. Å gi denne fisken fiberrik kost, er lite hensiktsmessig, da den neppe vil spise grønnfor.
Man kan også prøve med artemia, det kan ha effekt.
Om det er bukvannsott, er det lite å gjøre, utenom å la fisken slippe å lide ihjel.
Desverre er det vanskelig å diagnostisere bukvannsott, siden denne maller ikke har skjell som vil kunne reise seg.
PS: Endret litt på overskrifta
Postet 05.09.06 kl 13:26
Ja du skjønner,jeg fikk en "SOS"tlf fra sfo i går kveld.De har slitt med alger siden de startet opp for et par mnd siden,og da holdt de på å tømme(!!) karet,de tenkte de skulle vaske grusen skikkelig ren:/
Nei,nei,nei,sa jeg,stopp øyeblikkelig
Jeg har vært der nede nå og satt inn masse hurtigvoksende planter som jeg luka fra mitt kar,og da fikk jeg se denne stakkars malla.
Ja stakkars fisk,la den være,så ordner den nok seg selv,sa jeg,må jo være forferdelig stressende å bli "nævla" med flere ganger om dagen.Ene damen hadde stukket seg,og i dag hadde hun et verkende sår.
Håper den kommer seg,for den så ikke noe særlig ut.Dem de overtok fisken fra hadde brukt å massert den på magen når den ble oppblåst.
Høres sprøtt ut,spør du meg.
Nei,nei,nei,sa jeg,stopp øyeblikkelig
Jeg har vært der nede nå og satt inn masse hurtigvoksende planter som jeg luka fra mitt kar,og da fikk jeg se denne stakkars malla.
Ja stakkars fisk,la den være,så ordner den nok seg selv,sa jeg,må jo være forferdelig stressende å bli "nævla" med flere ganger om dagen.Ene damen hadde stukket seg,og i dag hadde hun et verkende sår.
Håper den kommer seg,for den så ikke noe særlig ut.Dem de overtok fisken fra hadde brukt å massert den på magen når den ble oppblåst.
Høres sprøtt ut,spør du meg.
Postet 05.09.06 kl 13:35
Postet 05.09.06 kl 14:48
4 MÅNEDER SENERE:
Knurremalla ser ut som en ballong,skikkelig oppblåst,tydelig at det er luft/gass.
Den ligger som regel på rygg,og når den svømmer ut av hulen,flyter den opp med en gang den slutter å svømme.
Problemer med svømmeblæra?Vil det gjøre noe med fasongen på fisken?
Hva kan jeg gjøre for denne stakkars skapningen?
Knurremalla ser ut som en ballong,skikkelig oppblåst,tydelig at det er luft/gass.
Den ligger som regel på rygg,og når den svømmer ut av hulen,flyter den opp med en gang den slutter å svømme.
Problemer med svømmeblæra?Vil det gjøre noe med fasongen på fisken?
Hva kan jeg gjøre for denne stakkars skapningen?
Postet 17.01.07 kl 19:13
At fisken flyter opp, tyder på at den ikke greier å regulere gassen i kroppen. Er erlig talt usikker på om disse mallene har svømmeblære, de holder seg jo for det meste på bunnen, og da er det jo ikke noen vits å ha noe oppdrift.
Men det er jo tydelig at noe bør gjøres med denne fisken. Selv ville jeg nok prøvd å få tak i Sera Bactopur Direct, denne er mot innvortes infeksjoner.
Husk bare at denne medisinen, dreper det som er av bakterier i filter\ bunnlag.
Har den forresten vært like problematisk hele tiden??
Men det er jo tydelig at noe bør gjøres med denne fisken. Selv ville jeg nok prøvd å få tak i Sera Bactopur Direct, denne er mot innvortes infeksjoner.
Husk bare at denne medisinen, dreper det som er av bakterier i filter\ bunnlag.
Har den forresten vært like problematisk hele tiden??
Postet 18.01.07 kl 19:49
Postet 01.03.07 kl 18:02
Postet 01.03.07 kl 18:10
Postet 11.12.08 kl 14:22