Uforklarlig fiskedød, guppy med "hjerneblødning"?

Hei.

Jeg har ett akvarie på 120 liter.
Der har jeg Guppy,sverddrager,blå gurami,gull gurami,panser maller,ancistruser,sølv hai, kampfisk,øreål og indisk værål.'
Det som er er da at fiskene mine har begynt å dø hele tiden,men det er bare di små som dør.
Jeg har tatt vann prøve av vannet og det er ok.
jeg så en guppy før den døde og den var rød inni hode,kunne se ut som "hjerneblødning".
Jeg har prøvd d meste men vet ikke hva jeg kan gjør,jeg har guppy yngel som venter på å komme oppi akvarie,men jeg er redd di skal bli smitta.

Linn

Jeg endret overskriften din, vennligst bruk mer beskrivende overskrifter.

hei igjen
Vantemeraturen har jeg forresten økt til 28 grader,er det for mye?
Jeg prøvde FMC formacor FORTE. og da anbefalte di 28 grader for best mulig effekt...
Bør jeg senke temperaturen eller skal jeg bare la den fornbli slik???

Linn
Vet ikke hva som har livet av fiskene dine, men du bør absolutt få stilt en korrekt diagnose før du behandler fiskene.
Å behandle med medikamenter, er alltid stressende for fisk, samt at storparten av medisiner faktisk dreper filterbakteriene.

Og med såpass overbefolket kar som du har, er det meget fort å få svært uheldige effekter av død filterkultur. Har vært borti tilfeller der uerfarne akvarister har medisinert for å berge en enkelt fisk, for så å ta livet av 50% av bestanden, siden dem ikke tok høyde/ var klar over, at filterkapasiteten svekkes dramatisk ved medisinering.

Men over til fiskenes nåværende problem:
Du sier at dem blir røde i hodet? Er det oppå, eller ved gjellene? Virker det som hud og slimlag forsvinner? Normalt ser en jo ikke hva som skjer i hue på fisken
Er det andre symptomer (apati, red. matlyst, unormal avføring, unormal svømming) som vises før fiskene dør?
Hvor lang tid fra 1. symptom til død?

Vil også anbefale deg å observere fiskene litt etter at lyset er av. Du har en hel del arter som blir store, og småsinte. Kan disse rett å slett ha angrepet fiskene? Fisk spiser gjerne fisk fra hodet og bakover, og om kjeften til rovfisken er litt for liten, ender det oftest bare med ett krafig, gjerne dødbringende hodebitt.

Om du har en veterinær i nærheten, kan du kontakte denne, for å høre om dem kan obdusere en død fisk. Enkelte akvariebutikker gir også slik service, selv om det er lang mellom hver butikk med så høy kompetanse.

Lykke til
Guppyen var rød i hode ovenfra. sei guppyen ligger å magen da vises d best siden jeg står ovenfor fisken og studerer.
Den ene fisken jeg så rett før døde stresset med å svømme rett.dn fløyt opp og lå på skeiva i vannet.
Den døde 2 min etter.
Kan guramien vær årsaken? Har ikke mange av hver fiskesort.
Hvilke fisker har jeg som er sinte?
trengte forresten isje å studere,d viste alltfor godt. og en lettere forklaring er at d røde var der som hjernen normalt er. midt oppå hodet
En liten nøtt det her...

At fisk blir røde i det området du her nevner, er første gang jeg er borti... Så akkurat hva som er grunnen, blir rene spekulasjoner.
Det kan være skade, det kan være svulster som får blodkar til å briste (tvilsomt, men dog en mulighet), og det kan rett å slett være en eller annen form for infeksjon.

At fisken sliter med likevekt og motorikk før den avgår med døden, er det ennå flere potensielle grunner til. Det er mer vanlig at fisk kjemper mot døden, enn at de pent legger seg ned for å dø.
Spontane dødsfall er også meget uvanlig, selv om jeg faktisk har sett på fisk som svømmer rundt i fred og fordragelighet, for plutselig å stupe steindøde mot bunnen. Tomme batterier kaller jeg det

Guramiene er noe av de jeg minst mistenker om det skulle være skader dette dreier seg om. Vet ikke helt hvor store ålene dine er, men åler kan være noen glupske karer (har en (hadde to) g.typys,som spesielt i starten stadig vekk ble observert med relativt store fisk som unge sverddragere, platy og molly i kjeften. Ikke rent skjelden hadde dem gapt over for mye, og måtte spytte ut en halvdød og hardt skadet fisk..)
Øre ålen er ca 20cm lang og indisk værål er ca 15 cm lang.
Må jeg da kvitte meg med ålene?
Har ikke sett at di har vært stygge,men hva vet vel jeg om hva de gjør når jeg ikke ser?

Hva ville du gjort?
Med såpass store åler, bør du i alle fall vurdere å skaffe dem mere plass. Selv om dette stort sett er passive arter, trenger dem litt tumleplass. I en 120L er det jo ikke allverden av plass til slik aktivitet

For den del, sølvhaiene vil også relativt fort trenge ett mange ganger så stort hjem Så du bør absolutt bli smittet av litersyken, og skaffe ett digert kar til dem
Øreålen kan være synderen!
Jeg hadde en øreål som jeg er overbevist om at spiste de minste fiskene den gikk sammen med.

Dette blir jo bare gjetninger, men det kan høres ut som om din er blitt bitt i hodet?

Jeg så det aldri skje selv, fordi min var mest aktiv om natten, men fant en halv guppi, bitt over på midten, en uten hale og en med bitt på hodet i løpet av kort tid. Det var ingen andre potensielle syndere i akvariet, så regner med at det var øreålen. Etter at jeg begynte å fore ålen med oksehjerte spiste han aldri på noen igjen...Han var nok rett og slett sulten på litt rått kjøtt!

Så de minste fiskene dine lever nok farlig med en stor grådig ål i nærheten. Vokser fort gjør den også, så mitt tips å skaffe den et nytt større sted å bo, enten omplassere den, eller kjøpe deg et større akvarie! Og pass på at han får nok og riktig mat!

Maren
takk for godt råd
Men hvor kjøper jeg oksehjerte til øreålen?
Hvor store biter skal den ha osv?
Oksehjerte får du som regel kjøpt på nærmeste Zoo-butikk. Det er også mulig å lage det selv, men det blir vell helst for de som har litt flere munner å mette.



Oksehjerte får du som sagt i de fleste dyrebutikker. Spør betjeningen, de selger små frosne pakker, ca 150g for ca 30 kr.

Veldig greit å fore med, du bryter bare av en bitte liten bit, (kan løse den opp i litt lunkent vann om du vil) slipper den gjerne i akvariet etter du har slått av lyset om kvelden, da kommer ålen raskere frem og får spist sin del av maten.

-Pass på at du ikke gir for mye, oksehjerte forurenser en del i akvariet...

Maren
Prisen på oskehjerte varierer sterkt. Her tar Tropehagen 49.- for stuslige 100g, der ganske mange av disse grammene er vann.

Laget selv oksehjertemiks etter Geir sin oppskrift; du verden for ett billig og bra for.
Prisen totalt for foret lå vel på omlag 50.- kr pr kg, altså en tienedel av butikkpris. Og siden foret er sykt mye bedre, er det jo ingen grunn til å ikke fyre i gang kjøttkverna
(merk: fikk oskehjertene meget billig fra det lokale slakteriet, betalte en 50-lapp for 6-7kg. For å si det sånn, så var jeg ikke akkurat kjip på kjøttet under renskjæringen)
jeg betalte 29 kr for 100gram oksehjerte.
Men hva er grunnen til at di stadigvekk dør når di blir putta i yngle kar?
jeg har to ynglekar og har veksla litt på di to,men di dør uansett hvilket ynglekar di er i...kan dere hjelpe meg med det?
Hvis de er i yngelkar over tid, må du passe på at vannet sirkulerer i yngelkaret også. Uten sirkulasjon blir det lite oksygen i vannet, og avfallsstoffene hoper seg opp. Dette er i verste fall dødelig for fisken.
ja,men jeg har hatt dem der før,og da var d ingen problemer,problemene med ynglekare kom i det tidspunktet alle begynte å dø,kan det vær ålene som har skada dem og at di evt har blitt svake?
Har nå gitt vekk ålene og i dag i ynglekare så fant jeg YNGEL...weee.
Det begynner å bli så mange faktorer med i bildet at det egentlig blir umulig å si hvorfor de dør.

I tillegg til det som er nevnt tidligere, kan stress også være en årsak til dødsfall. (Det er stressende for en fisk å bli jakta på med håv og puttet i et yngelkar. )
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap