Sykdom som spiser finner????

Hei !
Jeg hadde en guppy som jeg trodde hadde finneråte,
men kom frem til at hun ikke hadde det.. måtte avlive henne etterpå
for viste ikke bedre råd.
Vet noen hva det var hvis det ikke var finneråte???
mvh Elise
Finneråte kan stamme fra ulike bakterier, men man kaller gjerne alle disse samlet for "finneråte".
Det finnes noen andre sykdommer som får finnene til å falle noe sammen, men det som egentlig er tilfellet er at den andre syndommen svekker fisken såpass, at den får finneråte også

Så her er det enten bakteriell infeksjon, eller sure naboer, som er årsaken. Napping av guppyfinner er meget vanlig, hvilke samboere har\ hadde fisken?
den hadde 1 kampfisk 1 værål 2 guppy hanner 4 neon tetraer
og 2 sugekopper husker ikke hva de heter og en eplesnegle,
men så ut til at hun hadde det bra for ingen spiste på henne..
Etter det jeg kan skjønne, har nok kampfisken din spist på guppyen.
nei for hun hadde ingen merker.. hun hadde først hvitprikk sykdommen, så jeg flyttet henne vekk fra de andre. så fikk hun finneråte..
Fisken var nok svekket etter hvitprikk angrepet, og da har de lett for å bli syke igjen ganske fort etterpå...

Og sånn som eg forstår det av det du skrev hadde du henne alene med to guppyhanner? En regel med levendefødere er å ha en hanne per 2-3 hunner. Kan nok ha vert litt stressa den fisken...
Om finnen er forvitret, uten at et er en infeksjon tilstede (som du sier i første innlegg), er den eneste forklaringen finnenapping.
Man trenger jo ikke å se tannmerker for at det har vært napping tilstede

Foresten er kampfisk glade i guppy-slør, og guppy selv kan godt nappe brutalt i andre guppy-er sine slør.
At hun i tillegg hadde såpass overvekt av beilere, har trolig også svekket\ stresset henne såpass, at det egentlig ikke er rart hun ble pusk, stakkar
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap