Hvit flekk på øyet

Da jeg kjøpte min Apistogramma panduro hann, så jeg med èn gang at han hadde en hvit flekk på det ene øyet. Det var det første jeg la merke til.

Først tenkte jeg at han muligens hadde skrubbet seg litt, og fått en skade på øyet under innfangingen med håv e.l. Men tiden har gått, og han har fremdeles samme flekken, nå har jeg hatt ham en stund.

Den hvite flekken ser litt "tåkete ut", den dekker ikke hele den sorte pupillen. Halve kanskje...? Toppen halve. Og den ser egentlig ikke ut til å plage ham. Han bruker øyet, og ser med det. Det kan jeg se når han står med "den dårlige siden" vendt mot glasset og likevel kan betrakte meg og bevegelsene jeg gjør. Så det er helt opplagt at øyet fungerer.

Noen som vet hva slikt kan komme av? Jeg har lest litt forskjellig om det, bl.a. at det kan skyldes en orm eller parasitt i øyet... litt skummelt alternativ.
Eller kan det være en skade likevel, som bare har gitt permanent "arr" eller noe på øyet?
Har prøvd å ta bilde av det, men det er umulig

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette, eller er det bare å se det an? Og kan slikt være smittsomt?
Hei.

Min Golden hadde det samme etter at den hadde vært ute på flyttefot. Snakket med en i dyrebutikken som også hadde vært ute for den samme sykdommen. En slags hvit hinne over øyet. Han mente at fiskene kunne utviklet denne "hinnen" etter at de hadde vært flyttet fra et kar til et annet kar og stresset på, og at det ville forsvinne av seg selv. Hinnen ble borte etter en halvannen ukes tid og fisken er i fin form i dag!

Får håpe det er det samme din fisk lider av
Finnes en parasitt som går på øynene, gjerne kaldt "mar i øyet". Har tilgode å se denne selv.

Det jeg imidlertid mer enn en gang har opplevd, er at skader har på øyet etter f.eks slossing, har gjort hele\ deler av øyet matt. Ett par vannbytter senere er alt som det skal.
Hadde også en pærlegurami som hadde ett øye slik som du beskriver i ditt innlegg. Hun hadde denne matte flekken på øyet fra hun var liten, og til hun avgikk med døden etter ca 5 år... Flekken vokste ikke eller smittet, og hun led såvidt jeg kunne se\ forstå, ingen nød på grunn av denne "defekten"
Denne hannen gikk alene en periode før hunnen kom i karet, og både da og når hunnen ble introdusert så byttet jeg hyppig vann i håp om at øyet skulle bedre seg. Det gjorde ikke det.

Etter at yngelen kom, har jeg tatt færre vannbytter av hensyn til at yngelen er så skjør. Har nemlig mistanker om at det er dette som har utryddet noen kull Apistogramma for meg tidligere.
Det hvite i øyet hans har ikke endret seg, hverken mer eller mindre, og som sagt; det ser ut til at han kan se med øyet og bruke det likevel.

Nå skal jeg ta opp vannbytte-frekvensen igjen, yngelen er blitt et par uker gamle og jeg bruker oppvarmet vann med nøye justert ph. Da går det forhåpentligvis bedre med dem.

Jeg har begynt å tro at øyet vil forbli slik, og jeg håper og tror at det ikke er noe smittsomt. For da burde jeg jo sett det på hunnen også, men hun har ingenting.
Hadde en molly men en hvit/grå grumsete hinne over øyet, og da leste jeg en eller annen plass at det kunne komme av for lav ph (eller for høy?)
Det høres mest ut som at han har skadet øyet, og derfor blitt blind..Det er utrolig hva en fisk kan skade seg på i et kar..Alt fra røtter til steiner og lignende..Har vert bort i frontosa som hadde det samme, og den hadde mest sansynelig skadet seg enten ved slossing eller blitt skremt å dulta bortig noe skarpt..Han lever og spiser godt..Denne frotosaen ser ikke ut il å plages av dette, og yngelen som er kommet etter hendelsen er frisk og rask..
nila-84
Det høres mest ut som at han har skadet øyet, og derfor [B]blitt blind[/B]..


Jeg har skrevet to ganger at det er ganske tydelig at han kan se på øyet

Men takk for svar alle sammen. Det virker iallefall ikke som noe direkte unormalt at en fisk i blant kan få en hvit flekk på øyet uten at det behøver å være sykdomsrelatert.
svekket syn da..Da ser an ialefall
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap