Brakkvannskar. Laaang forklaring

Inaktiv bruker
Har et lite Murene kar, (G. Tile x 3) hvor jeg har tilført fire månefisker (M. Argentus) og et par vanlige Argus for å friske opp litt. har lyst til å se om jeg kan få til et "mangrove habitat".
Murenene får litt forskjellig mat å spise og for en lang stund siden så fikk den første jeg hadde en Khulie ål og det var et lite arbeidsuhell fra min side for Khulien og andre Botia feller jo ut denne piggen under øyet slik at murena satte den i halsen og der ble den ei uke... Takket være Anka`s ( Majorstua Zoo) gode råd en sen kveld overlevde den et voldsomt bakterie angrep. Hele fisken så ut som et brannsår og flasset av huden ( murener er skjell-løse) etter to dager med Baktopur var den i bedre form. den har nå bare et arr der utbruddet først startet.
Nå mange måneder senere har altså fire små månefisker kommet til og etter to dager har den ène månefisken blitt blass. Øynene er sløret og de er lett hovne/utstående. Den er apatisk og ikke intressert i mat. Bakotpur og vannbytter samt enda litt saltere vann
(allerede brakkvann ) ser ikke ut til å hjelpe like fort som jeg hadde håpet. De andre fiskene har god matlyst og fin form . Det går forøvrig 15 svarte neontetra som feeders der denne uken.
( Rosenborg på treningsleir heheheheh) De er i fin form og det er ingen skadet fisk som svømmer rundt som kan gi bakterie problemer. Tar murenene noe så er det over og ut på to sekunder så sånn sett er det greit.

Nå på kvelden tredje døgnet i månefisken sin nye verden kan jeg ikke si at jeg kan kombinere Murenas tidligere sykdomsbilde med månefisken problemer. Det er forøvrig en liten "plupp" på det ene øyet til månefisken.. noe jeg har sett på en av Scalarene mine i et annet kar for et års tid siden .. det gikk over av seg selv...såvidt jeg husker...
Men månefisken er pjusk nå .... stresset og gråblass da, over øya. ikke ellers , men ser at slimhinnene ikke beskytter og finnene ser litt ....slitte ut, som om den hadde sloss. ( hvilket de ikke har såvidt jeg har sett.)

Hjeeelp .. finnes det noen som har noen beroliggende ord ? gode råd ?
Først av alt vil jeg spørre litt om saltet og salainiteten.
Hvilket salt benyttes, og hvor salt er vannet? Om jeg forstår deg rett, har du neontetra i karet, som føde?
Da er det vel ikke rare saliniteten du har opparbeidet deg...

Dersom saliniteten er vesentlig feil i forhold til hva fisken tidligere gikk i, kan dette være forklaringen på at den ser såpass syk ut.
Akkurat hva det er som feiler stakkaren, er ikke godt å si, men jeg syntes det høres bakterielt ut.
Kan også være reaksjoner på forgifninger (bactopur kverker filterbakterier så det holder. Bakteriekulturen kan også dø ut om saliniteten økes med mer en 1,002 pr 14 dager)
Inaktiv bruker
tjah .....
For å si det rett ut så er vannet salt som faen, det smaker ikke godt når jeg gjør det i stand og det er gjort på gefylen.... saltet er havsalt.
Jeg tar gjerne en kort opplæring på salinitet og lignende , men kommer jo bare til å salte som faen til det smaker like vondt som nå likevel..... Kjører vannbytter ukentlig og føler at karet er godt i gang og jeg har grei rutine. Dyra er i fin form nå bortsett fra denne ene. gidder ikke å spekulere på om det er salt nok...det er det. Og jeg har tilgode å se en tetra som har mistrives i brakkvann. Har hatt alt fra neon til skivetetra og de ser faktisk ut til å få en boost av brakkvann.
Ja jeg forer med noen sorte neon denne uka. eller går det ca 30 - 40 "Gørrkjim" i uka eller annet som passer i svelget til murene.
(Et annet kar jeg har kan jeg fore med større fisk , der koser lungefisken seg med mellomstore ciklider eller voksne øreål om så er)

kjører et vannbytte i dag igjen og renser pumpa godt , så får vi se.

Takker for raskt svar Frank, det var fint med bekreftelse på Baktopur.
Inaktiv bruker
Toner ned en litt kjepphøy tone
Ser at jeg kan ha hatt litt lavt blodsukker her tidligere .. Beklager det Frank... ikke meningen å være muggen.
Men si meg .. Brakkvann...det er da ingen fasit på hvor salt det er ? ..
Naturen har jo brakkvann langt oppi store elver til dypt i Østersjøen og mellom indonesia og Australia forekommer det kjempebobler med mer eller mindre brakt vann (visstnok)... Så min filosofi har vært at gefylen er like naturlig som noe.
Drev såvidt litt med Diskus for en stund siden og fikk helt krampelars for alle vannverdier som man måtte passe som faen .. mistet interesse for dyre fisker som ikke tåler hverken eller... har gått over til "årntli" fisk og syns best om de som tåler natur.
Skal likevel være ydmyk nok til å innrømme at jeg har ikke peiling på brakkvann nok til annet enn at jeg syns dyra i mine forsøks tanker ser ut til å ha det bra bortsett fra denne ene Månefisken... som forøvrig ser noe kvikkere ut i dag.
åssen ciklider?
Kjetil Engrønningen
(Et annet kar jeg har kan jeg fore med større fisk , der koser lungefisken seg med mellomstore ciklider eller voksne øreål om så er)

Kan du ikke fange niøyer eller et eller annet annet til fiskene dine, er jo ikke bra for meg som elsker ciklider å lese at du bruker dem som feeders. Niøyer overlever jo allt, bare ha de i karentene litt. Evt fiske små ål fra et vann.
Inaktiv bruker
Nei ........ men jeg kan muligens lage en tråd et annet sted her på den diskusjonen
Stemmer at brakkvann kan være mye rart i verdier. Men det hjelper lite om man plutselig endrer saliniteten en hel del, og bakteriekulturen stryker med som fluer på bilgrillen. For det er en kjennsgjerning at endringer over 1,002 pr 14dager er ensbetydende med at bakteriene dør ut.
Fisken i seg selv tåler normalt endringer i Sg relativt godt, men det finnes arter som slett ikke tåler dette. Disse vandrer opp og ned elvene, slik at dem holder seg i samme mengde salt hele tiden.

Du sier også at du bruker havsalt: Om dette er salt beregnet til matlaging, og ikke akvarie, har du gått på en blemme. Vanlig salt inneholder stort sett alltid antiklumpemiddel, og med de mengder salt som skal til for å få brakkvann, kan det for enkelte fisk bli for mye antiklump.
Vanlig salt er heller ikke egnet generelt sett, siden det er en hel del prosesser som saltet gjennomgår i tørkeporsessen.
Skal man drive med brakkvann, eller saltvann, er salt beregnet til dette eneste veien å gå.
Hydrometer er også noe en bør ha, for å kontrollere at SG holder seg der den skal, enten man liker å måle vannverdier eller ikke.

Men jeg tror fremdeles ikke at du har spesielt mye salt i vannet, siden tetraene trives i dette vannet. Om du kjører brakkvann med SG på 1,1 skulle normalt sett de fleste tetra slite godt med å overleve.
Enkel kjemi styrer det hele, ferskvannsfisk har overskudd av salter i cellene i forhold til fersvann, saltvannsfisk motsatt.
Det er også grunnen til at mange "salter" syk ferskvannsfisk, og reduserer saliniteten hos syk saltvannsfisk.
Pleier selv å si at om saliniteten er under 1,007, skal saltmengden opp om fiskene skal ha effekt av saltbehandling, og om Sg er over 1,007, skal den reduseres for at fiskene skal ha effekt av salt\ferskvannsbehandling.

Mine soleklare råd til deg er:
- Test ammoniakk og nitritt. Disse kan være skyhøye, om du lenge har drevet å tatt Sg på "gefylen".
- Skaff skikkelig salt til vannet. Gode salter er beriket med vitaminer og sporstoffer i tillegg til NaC.
- Skaff hydrometer, slik at du kan overvåke saliniteten. Det er såre enkelt, og kostnadsfritt, å teste denne.
Kjetil Engrønningen
Nei ........ men jeg kan muligens lage en tråd et annet sted her på den diskusjonen


Neida, trenger ikke det. Jeg er ikke noe dyreverns fanatiker, fisker og jakter selv, men det virket litt dumt akuratt når jeg leste det. Åssen type ciklider er det snakk om? Jeg er klar over at noen ciklider yngler noe helt jævelig og disse er jo selvfølgelig et greit nærings tilskudd for andre fisk.
Men er det ingen norske varianter som er brukende?
Inaktiv bruker
hold til saken
Denne tråden handler om sykdom kamrat .. og nei jeg kan med sikkerhet si at det ikke finnes noen Norske Ciklide arter.
Kjetil Engrønningen
Denne tråden handler om sykdom kamrat .. og nei jeg kan med sikkerhet si at det ikke finnes noen Norske Ciklide arter.


Er fullstendig klar over at det ikke finnes norske ciklider! Lurte egentlig bare på om hvilke ciklider du mater med siden du skrev at du matet med det i et kar... Det jeg mente var at jeg fisker glatt opp ei bøtte niøyer og små øret, dem har gitt mine tidligere store "red belly" piraya. Særlig da jeg ikke hadde råd eller overhode tenkt på å kjøpe ciklider til for. Men dette er snart 10år siden.
Videre debatt ang. foring med levende fisk, vil desverre medføre at disse innleggene vil bli slettet, i verste fall stenges hele tråden.

Grunnen er så enkel som at foring med levende fisk, ikke er tillatt i henhold til dyrevernloven.
Akvaforum forholder seg til loven, og tillater derfor ingen debatter om hvilke arter som eger seg som feedere eller ikke
Niøye.
Hei,
Lurer på hvordan du går fram for å fange sånn bøttevis med niøyer. Du er klar over at de er utmerket som menneskemat også? Har sjøl ikke klart å få tak i noen, takknemlig for tips.

Hilsen LEF
Lars Finsen
Hei, Lurer på hvordan du går fram for å fange sånn bøttevis med niøyer. Du er klar over at de er utmerket som menneskemat også? Har sjøl ikke klart å få tak i noen, takknemlig for tips. Hilsen LEF


Hei! i fin maskete ruser, og spesialisert åle teiner, de minste fanges i et liknende akvarie som man fanger ørekyte. Jeg har og set dem bare bli tatt livet av med el-sjokk. jeg har altid ment og trodd at det var en skikkelig ufisk, men nå er det å lese at den er itilbake gang og kan være på vei vekk fra den norske faunaen? Jeg har ikke hørt om noen som spiser de enda da

Da holder jeg meg til røkt ål, det er snadder!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap