Kan plecostumus lure deg ang hvitprikk?

Lurer litt, ser ut som at det henger noe på den,men heller som en liten tråd,0.3 mm ca.
Ikke mange 6-7 ,men den virker sky og slapp....
Tror dere temp kur er lurt,eller bør jeg vente å se litt?
De andre fiskene har ikke tegn til hvitprikk.
Ok en molly tok heden her ,men den var 2 år og vel så det og halv ihjel plaget av hannen og ynglet som bare det.
Ville ikke trodd at det var hvitprikk, selv om denne kan opptre noe annerledes på maller enn på fisk med skjell. Plecoen skulle normalt være den siste til å få slike parasitter

Ta å gi den ett godt vannbytte, og noen godbiter å gnage på, så skal du se at den blir frisk og rask igjen (frisk er den nok uansett, bare en talemåte)
Takk for svar frank.
Må si at jeg får mest hjelp på dette forumet..
Hvorfor er pleco den siste til å få dette?
Det er jo den som soper bunn,hvordan ser det ut når denne får hvitprikk, som gule lopper?
Plecoen kan ha små hvite tagger som stikker ut av skinnet og ser ut som prikker. Se fisken på bildet. Den er frisk og har ikke prikker.
Plecoen er såpass hardfør, at det skal mye til før den gidder å legge seg syk I tillegg vil jeg tro at parasitten har vansker med å penetrere det tykke skinnet fisken har, i tillegg har den vel en form for "panserplater".

Kan desverre ikke si hvordan hvitprikk vil syntes på slike fisk. Grunnen er at det vi ser på f.eks tetra, er "rur" i fra parasittens borrekanal inn i fisken. Denne ruren består oftest av skjell, noe ikke maller har.
Takker for svar Frank og Kjetil.
Ser ikke prikkene igjen nå, lurer derfor om det faktisk er hvitprikk.
Dog ser jeg ikke noe på de andre fiskene.
Det andre jeg skulle spørre om er :
Av og til når jeg starter pumpen"fluval" etter vannbytte så kommer det bittesmå tynne mark,hvite.

0,2 mm tykke og 5mm lange.
Har sett at fisken spiser dette ivrig.
Det kan vel ikke være, skrekk o gru, bendelorm?
Jeg hadde et kattekrek som tok et bad som gikk på ormekur.

Kan dette være årsaken til at jeg har mistet en del fiske uten påvislige tegn på sykdom?
Har nå en temp i karet på 28 g bør jeg starte luftepumpa og er dette en kritisk temp for pleco ,ansistrus ,platy ,molly ,praktbotia?
Antar ikke da jeg har gjennomført varmekur over 2 uker før.
Dog hadde jeg da luftpumpe gående.

Takker så mye for svar,dere er veldig ok folk.
Markene fra filteret er nok planarier, ikke bendelorm Disse er harmløse, selv om de ikke kan klassifiseres som appetittelige. Årsak:
For mye restefor i karet.
Slike planarier har jeg mer enn en gang sett danne store kolonier med egg inne i filtre, trolig på grunn av en noe høyere tilgang på næring der kontra ellers i karet.

Planarier tar ikke livet av fisk, med mindre fisken eter så mye av disse at de rett å slett sprekker

Bendelorm er nok vesentlig større enn dette, de artene som normalt rammer fisk, kan faktisk bli opptil 25meter lange.... (under forbehold om at tarmsystemet er så langt, selvsagt)
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap