Hvor mye salt skal man ha i?

Mitt akvarie er på 112 liter, og hvis jeg prøver å regne ut hvor mye salt jeg skal ha i så får jeg 2,2 dl ca?? det hørtes veldig mye ut synes jeg, jeg har hatt opp i 2,5 spiseskje... Hva blir det riktige? Jeg har noen corydoras som ikke liker dette stakkar, men jeg har også 2 syke fisk med noe soppgreier
For i det hele tatt ha effekt av saltet, må du tilsette 0,2% eller mer, i sopptilfeller. Denne dosen vil ofte være tilstrekkelig til at corydoras legger seg på rygg....

Forsøk heller å behandle med rent vann, vannbytte på 30% daglig er ikke noe problem.

Når det gjelder saltmengde, er det neppe mer enn 100L vann i karet ditt. Regnestykket skulle da være såre enkelt: 100 gram pr 0,1%.
Sopp trenger av og til doser opp mot 0,4% for å forsvinne.
ok. Mulighetene min er da å isolere den fisken som er angrepet av sopp og behandle med salt i eget kar, eller å kjøpe soppdrepende medisin i morgen. Hvordan tåler corydoras slik medisin? Denne fisken er ikke så hardt angrepet tror jeg. Jeg trodde den hadde fått hvitprikk først, men så ble prikkene litt større en når det er hvitprikk og de ser litt ulne ut. det er ikke så mange prikker, og fisken ser frisk ut ellers. Hvordan ville du ha angrepet dette?
Jeg ville bare byttet vann som bare juling Så lenge jeg kan holde meg langt unna medisiner og salt, gjør jeg det.

Corydoras er lite glade i medisner også, så om du skal behandle med salt\ medisin, bør dette foregå i ett eget kar.
Bytt fremdeles en hel del vann i hovedkaret, samt slamsug bunnen. Det vil alltid være overskudd av soppsporer i vannet ved soppangrep.
Frank Angell
Jeg ville bare byttet vann som bare juling ;) Så lenge jeg kan holde meg langt unna medisiner og salt, gjør jeg det. Corydoras er lite glade i medisner også, så om du skal behandle med salt\ medisin, bør dette foregå i ett eget kar. Bytt fremdeles en hel del vann i hovedkaret, samt slamsug bunnen. Det vil alltid være overskudd av soppsporer i vannet ved soppangrep.


Oki. Tusen takk for råd. Jeg byttet vann i dag, og hadde i litt salt. Håper corydorasen overlever det da (det var 2,5 ss), skal ikke gjøre det mer Får heller bytte vann daglig fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap