Syk Molly, ligger bare på bunn

Har en 45-liter med molly (den litt tjukke typen), og to av dem ligger bare på bunn! Hva kan være galt? Ikke spiser de heller. Har hatt dem noen måneder, og alt har vært bra til nå! Har fått litt yngel også.
Hvordan er vannverdiene, og hvor ofte\ hvor mye vann bytter du i slengen?

At fisk legger seg på bunnen, er skjeldent ett godt tegn. Hvilken av mange sykdommer fisken trolig lider av, er ikke lett å si, uten å ha studert fisken, både før og etter at den ble såpass svekket.
Om man har litt innblikk i vannverdier og andre rutiner, gjerne også hvilket for dem får, kan man av og til finne ut av hva som feiler fisken.

Men som sagt; tydelige symtomer (ødelagte finner, unormal avføring, synlige parasitter, unormalt svømmemønster osv i det lange) er ofte eneste måte å få stilt en riktig diagnose.

Hva du bør gjøre nå?
Bytt vann, i første omgang. Gjerne 25-30% daglig til fiskene er bedre, eller har død\ blitt avlivet.
Studer fiskene nøye, mål vannverdier.

Håper at fiskene kommer til hekta igjen
Gjorde det. Prøver å få byttet en tredjedel i uken, og måler vannverdiene av og til. GH pleier å ligge rundt 10, ph på ca 7,5. tilsetter akvariesalter slik jeg har fått beskjed om, like mye hver gang. Kan ikke se noe spesielt utenpå, de virker bare veldig slappe. Litt bedre i dag kanskje.
fins en parasitt/bakterie som ødelegger tarmene og alt invendig.

lest mye om den sykdommen.
de blir slappe, mine har pleid å ha noen timer å leve på etter jeg har sett det.

men pleier med den sykdommen å komme ut tarmer som er vite ut av endetarmen.
vis du har sett d sier jeg bare tan med en gang før d sprer seg.

men sikkert ikke d.
hater sykdommen har hatt den i akvariet selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap