Syke plecoer

Jeg har i den senere tid opplevd[tre tilfeller der fiskene har blitt syke og døde.
Fiskene har blitt oppblåst i buken og ligger stille på bunnen i akvariet, senere har de flytt opp til overflaten for så å dø. Det er flere fisker i akvariet men de har ikke vist noen symptomer på å være syke (ciklider,prakt botiaer, øreål,siaer).Det er relativt store fisker jeg har mistet 10cm og oppover nå har den største 35-40cm også blitt syk. Det er ingen yttre sykdomstegn jeg kan se bortsett fra den oppblåste buken.
Er det noen som kan gi meg noen gode råd så er jeg takknemlig.
Kan opplyse at jeg kjøpte for noen dager siden mallefor som jeg ikke har brukt før, dette foret ville ikke fisken ha så det ble brukt kun en gang.
Hva slags type for det er snakk om vet jeg ikke,kjøpte det i "løsvekt" i en dyrebutikk.
Trasig å miste fisk.

Du sier her at buken ble oppblåst, og så døde fiskene.
Oppblåst buk stammer oftest fra forstoppelse og bukvannsott. Maller kan også ese opp, om de går i vann med feil hardhet.

Så her kommer spørsmålene:
Har mallene røtter dem kan gnage på? Dette er uhyre viktig for å stimulere til en god tarmfunksjon.
Har mallene fått mye kjøttrelaterte fortyper? Algespisende maller trenger lite\ ingen kjøttmåltider.
Hva er Gh i vannet, og har du endret denne nylig?

Ut over dette syntes jeg det er rart at det kun er plecos som får disse symptomene, dette er normalt meget hardføre fisker.
Tenker derfor i første omgang at her er det noe galt med kostholdet.
Skaff dem masse røtter, og kvalitetsfor beregnet til sugemaller (f.eks Tetra Plecomin, kan av og til suppleres med Tetra Tabimin)
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap