Hvitprikk-håper på raskt svar.

Har oppdaget en hvit nesten gjennomsiktelig prikk under kjeven på ene blå ahli hunnen min.Ser ut som hvitprikk.er i ferd med å skifte vann nå.har enn 100 ml flaske med punktol-ca 50 ml igjen på den.Skal hele dosen-50 ml oppi på en gang?.Ser også at tempen skal opp til 32 grader-karet er 475 L med malawi så tempen skulle gå bra.Håper på svart raskt!
Hiver meg på denne jeg også. Vi har fått hvitprikk på fiskene våre. Nesten alle er full av hvite prikker, ( men de er ikke gjennomsiktelige) har skrudd tempen opp til 32 - 33 grader, har hatt i tre teskjeer med salt. Spørsmålet er da hvor lang tid tar det før prikkene er borte. Synes ikke det har minket noe.
Dette er andre dagen med høy temperatur.

Har mistet en Neontetra, ei gravid Guppy dame, og det ser ut som om den ene mallen vår sliter noe kraftig. Morsomt å være ny i denne bransjen
Jeg har behandlet hvitprikk med kun varme med veldig godt resultat. Prikkene var borte på under to døgn, og alle fiskene overlevde og er fortsatt i fin form.

Anbefaler deg å lese tidligere innlegg om hvitprikk på forumet, her er linken til hjelpen jeg fikk da mine fisker ble syke:

Lykke til!

Maren

Takk for svar.Prøver varmekuren først.lurer på om ansistriusen min,kinesisk algespiser og høyfinnet ryggsvømmemalle også tåler denne temp.økningen?
Ja til de to første, noe mere usikker på den Synodontis malla. Men tror nok at det går greit. Pass bare på å luft vannet godt, enten ved å løfte utblåsingen på pumpa slik at overflatevannet får en god bevegelse eller sett inn ei luftpumpe.

Lykke til.
Takkfor svar.Har den største eheim pumpa og har satt utsprutet på vannet så høyt som mulig,karet er ikke fylt helt opp så der er god bevegelse i vannet.Har to slike dingser som lager luftbobler,kan det hjelpe og sette disse på mer trykk,er bra guffe om de ikke skrus igjen.Har byttet ca 40% av vannet så det tar litt tid å varme opp ett så stort kar til 32 gr.
En liten prikk, trenger ikke å være tegn på parasittangrep. Jeg ville avventet en liten stund, for å se om det er flere som dukker opp.
Hvitprikkparasittene kommer også gjerne først på finnene, da det er lettere å finne mat for dem her.

Når det gjelder behandlingen av hvitprikk:
De fleste malawi vil slite stygt i 32`C vann, mange vil faktisk begynne å stryke med allerede ved 30`C.
Varmekuren er derfor lite egnet til malawi.
Salt, derimot, er noe malawi tåler i større mengder. Mange velger derfor å salte ihjel parasitten på Malawier. Ulempen er at med så store saltkonsentrasjoner (0,3% eller mer), tar man sammtidig knekken på filterbakteriene.

En skånsom men effektiv medisin er derfor mitt soleklare råd til behandling av hvitprikk i malawikar. eSHa exit er den medisinen jeg sa vil anbefale.

Med fare for å ta kjeften for full (ikke ulikt malawier?), mistenker jeg at denne lille flekken faktisk bare er ett skjell som er litt løst.
Dette er noe som har "skremt" meg mer enn en gang, Siv
Takk frank!Har skrudd ned temp. igjen til 27-var ikke kommet så langt etter vannbytte-se på ny tråd om det kan være noe annet?Som skrevet ser det ut som en liten vannblemme??
Astrid
Hiver meg på denne jeg også. Vi har fått hvitprikk på fiskene våre. Nesten alle er full av hvite prikker, ( men de er ikke gjennomsiktelige) har skrudd tempen opp til 32 - 33 grader, har hatt i tre teskjeer med salt. Spørsmålet er da hvor lang tid tar det før prikkene er borte. Synes ikke det har minket noe. Dette er andre dagen med høy temperatur.

Selv om prikkene er synlige, trenger ikke parasitten å være i livet. Men normalt vil det ta noen dager før temperaturen kan settes ned, alt etter hvor hardt angrepet fiskene var i utgangspunktet.
I tillegg bør tempen være over 32`C i minst 48-72 timer etter at siste prikk er borte.

Noen ganger bryter parasitten ut igjen etter at man senker temperaturen. Trolig skyldes dette at det finnes flere mutasjoner av parasitten, og noen er mer seigliva enn andre. Enkelte utenlandske akvarister mener å ha funnet en hvitprikkparasitt som tåler temperatur på opptil 38`C. Au....

I dette innlegget finner du den oppskriften det har vært best suksess med blandt de jeg har hatt tett kontakt med under behandlingen

Astrid
Har mistet en Neontetra, ei gravid Guppy dame, og det ser ut som om den ene mallen vår sliter noe kraftig. Morsomt å være ny i denne bransjen :(

Hvordan er mettingen med O2 i vannet? Varmt vann, trenger sykt mye bevegelse i overflata for å inneholde tilstrekkelig med surstoff til fiskene.
De du har mistet, tåler normalt fint temperaturen.
Neontetraen var nok svak helt fra begynnelsen, den var tynn og skranten fra dag 1. Holdt seg mye for seg selv. Guppy dama har jeg bare hatt i ei halvanna uke, kan jo ha vært noe som feila ho ifra begynnelsen, uten at jeg har sett det. Det er ingen av de andre guppyene som er blitt smittet. Platyene og praktbotiaene mine er nok de som er hardest rammet. Disse er også de som er nyeste

Plecoen min var veldig slapp i morrest, den lå på rygg under rota. La inn en agurk bit og etter en liten stund snudde den seg runt svømte til agurken og har siden spist nesten hele, (med god hjelp fra praktbotiaen og den ene gull guramien) Tror nok det skal gå bra, ser det ikke blir flere prikker.

Takker for svar
Mvh Astrid
I dag var det enda en fisk som var død, den lille koselige cherrybarben min lå å fløt med buken opp. Holdt nesten på å begynne å grine.

Kan ikke si at jeg har sett noen prikker på den, så jeg begynner å lure på om det kan være noe annet i tillegg til hvitprikk som feiler fiskene mine. Platyene driver fortsatt på å klør seg mot diverse i akvariet.

De siste fiskene kjøpte vi for litt over en uke siden. Samtidig kjøpte vi ei rot, denne kokte vi ikke for de i butikken sa det var bare å legge den rett ned i akvariet. Hadde den liggende i vann et par dager før, slik at den skulle trekke til seg vann. Ser nå at det er et hvitt belegg enkelte plasser. Kan det være noe i rota som tar livet av fiskene?

Har en cherrybarbe til den ser veldig molefonken ut og holder seg i et hjørne for seg selv. Dverggurami dama er også veldig reservert, holder seg mest i ro i et hjørne. Ingen av disse har prikker. Flyttet utblåset? på pumpa i går over vannflata så nå er det ihvertfall luft nok i vannet. Har også en brusestein. Har byttet ca. 20% vann hver dag, skal ta et nytt vannbytte i kveld. . Vet ikke helt hvilke andre tiltak jeg skal ta.

Vi handler fisk i Bodø, ser at det er en del Bodøværinga her på forumet. Er det noen av dere som kan si noe om de to butikkene som er i Bodø. På den ene så det ganske ille ut med masse døde fisk i akvariene.

No2 er fin, ph er ca 7-7,5.

Har selv mistet min andel av cherrybarber, syntes disse var temmelig skrøpelige av seg i utgangspunktet.
Så jeg ser ikke bort i fra at fisken var svak i utgangspunktet.

Når det gjelder den rota, tar den ikke livet av fisk. Av og til får nye røtter soppinfeksjon. Grunnen er at ikke alle røtter er like fri for næringsstoffer, og om det står og siver slikt, vil sopp fort bli resultatet.
Skrubb av soppen når den blir for skjenerende, så ordner den saken seg selv (noen ganger tar det lang tid før alle næringsstoffer er vannet ut).

Ser heller ikke bort i fra at det er andre sykdommer i karet på samme tid.

Stiller noen spørsmål som kanskje kan være med på å identifisere eventuelle andre syndere.

-Hvordan er pustefrekvensen på fiskene? Ca hvor mange gisp par dem pr sekund.
-Hvordan ser finner ut?
-Er gjellene uvanlig røde?
-Buken, er den mer oppest enn vanlig?
-Ser du noe avføring fra fiskene, i så tilfelle, er den brun og normal, eller hvit og sytrådaktig?
-Spiser fiskene når det serveres mat, og er det noen som spytter ut maten igjen?
-Er det noen uvanlige "sitringer" i musklaturen til fiskene?
-Er fiskene apatiske, dvs at dem ikke reagerer som fisk skal, dersom du forsøker å fange dem?
-Endrer fargene på fiskene seg noe?

Slett ikke sikkert at denne info er til hjelp, men det kan jo hende at man greier å luke ut ett eller annet
Sykdom og butikker i Bodø osv....
Heisann Astrid!
Synd med fiskene dine som har "parkert tøflene"..... Jeg har ikke all verdens erfaring med fisk ennå, derfor skal jeg være varsom med å komme med for mange direkte råd til deg. Regner med at det etterhvert vil dukke opp mange selverklærte eksperter som forteller deg hva du skal gjøre i din situasjon. Jeg vet bare at salt skal man være veldig forsiktig med om man har Ancistrus og lignende maller. De har svært liten toleranse for salt.

Når det gjelder den rota dere har som har fått hvitt belegg, har jeg opplevd akkurat det samme med noen Red Moor røtter. De ser sånn ut
Vi valgte å ta ut disse røttene, men mange andre har opplevd akkurat det samme og sier at dette er en slags sopp som forsvinner etter ei stund, og at den ikke er skadelig for fiskene. Du kan jo ta rota opp og skubbe den skikkelig og spyle den etterpå. Det vil hjelpe ei stund, så kan du gjenta prosessen igjen når du synes det blir for mye. I beskrivelsen her på akvaforum av Cherrybarber, står det at denne fisken holder seg i et hjørne, men at enkeltindivider er "ute på vift". Derfor trenger det ikke nødvendigvis å være noe galt med den?

Jeg har hørt at Dverggurami kan være vanskelig å få til, de er skjøre med hensyn til vannkvalitet, og man bør bruke dekkglass slik at fiskene ikke opplever at det er temperaturforskjell mellom vann og luft. En slik forskjell kan gjøre dem syke.

Når det gjelder butikkene i Bodø, er det vel egentlig bare en butikk vi bruker nå. Da vi starta med akvarium i mars i år, suste vi rundt og kjøpte litt her og litt der. Vi har ikke vært fornøyd verken med det vi ser i butikkene eller den servicen vi har fått i to av butikkene, men butikken i sjøgata bruker vi jevnlig. Favoritten vår har nå fått lokale på Tverlandet, og vi bruker kun andre butikker når det er noe vi trenger veldig fort, eller er produkter som denne butikken ikke kan skaffe. Til uka får denne butikken inn fisk også, da blir det moro!!! Det har vært veldig god kvalitet på fiskene vi har kjøpt her tidligere, og servicen er fantastisk!! Prisene er meget bra, og spesielt sammenlignet med prisene i butikkene i Bodø.

Ellers vil jeg oppfordre deg til å melde deg inn i Bodø Akvarieklubb! Vi driver på å planlegge neste møte som sannsynligvis blir et "hjemme hos" møte - hos oss....... Vi har det veldig hyggelig og uformelt på møtene våre, og vi har alltid plass for nye medlemmer!! Vil til slutt legge til at vi har medlemmer i området Saltdal - Bodø - Glomfjord........
Frank Angell
Stiller noen spørsmål som kanskje kan være med på å identifisere eventuelle andre syndere. -Hvordan er pustefrekvensen på fiskene? Ca hvor mange gisp par dem pr sekund. ;)

Pustefrekvensen ser helt ok ut hos de fleste, siste cherrybarben og den ene gullguramien ser ut som om de slliter litt mer enn de andre.

Frank Angell
-Hvordan ser finner ut?

Finnene ser også fine ut, ingen tegn til noe som helst. Eneste er Ancistrusen som har noe hvitt på halen,
men det har han hatt fra dag en. Ser ikke ut som noe slags belegg den er bare hvit.

Frank Angell
-Er gjellene uvanlig røde?

Kan jeg ikke si så mye om, synes de ser fin ut, guppyene har kanskje gjellene litt mer "utspila" enn normalt.

Frank Angell
-Buken, er den mer oppest enn vanlig?

Nei

Frank Angell
-Ser du noe avføring fra fiskene, i så tilfelle, er den brun og normal, eller hvit og sytrådaktig?

Avføringen ser fin ut, brun, men avføringen til Neontetraen som døde var hvit sytrådaktig, den ble veldig tynn før den døde.

Frank Angell
-Spiser fiskene når det serveres mat, og er det noen som spytter ut maten igjen?

De fleste spiser med god appetitt, untatt cherrybarben og dvergguramien, de holder seg i bakgrunnen.

Frank Angell
-Er det noen uvanlige "sitringer" i musklaturen til fiskene?

Nei (tror ikke det)

Frank Angell
-Er fiskene apatiske, dvs at dem ikke reagerer som fisk skal, dersom du forsøker å fange dem?

De reagerer som de skal i dag, i går var den ene praktbotiaen helt apatisk, holdt på å tippe over ende flere ganger. Den kom seg etter vannbytte og flytting av utblåset. Plecoen lå som sagt tidligere på rygg i grusen, men den kom seg også utover kvelden. Den satte til livs nesten en hel agurk bit. Vet ikke om det kan ha vært lite mat for han i begynnelsen. Han er også bare litt over ei uke gammel.

Frank Angell
-Endrer fargene på fiskene seg noe?

Nei.

Har 7 guppy-yngel i karet, de ser ut til å trives veldig bra, skulle jo tro at de minste ville dø først.

Astrid
Til lisme.

Har en utolmodig 1,5 åring, skal svare på innlegget senere.
Takker for svar.

Mvh Astrid
Astrid
Vi handler fisk i Bodø, ser at det er en del Bodøværinga her på forumet. Er det noen av dere som kan si noe om de to butikkene som er i Bodø. På den ene så det ganske ille ut med masse døde fisk i akvariene.

Inkludert Aqua Karolin som ligger på Tverlandet, er det til sammen fire butikker her i Bodø.
Jeg er enig med Lisme, favoritten er helt klart Aqua Karolin, både på service, pris, og kvalitet. Utvalget her bare øker og øker, jeg kjøper stort sett alt av utstyr her, og snart også fisk. Gleder meg vilt til fiskeleveransen kommer, venter på et par "godbiter"!
Butikken i Sjøgata har bra utvalg av fisk, jeg er ofte innom og titter her, men handler ikke så mye.
Det ligger en butikk i Olav V's gate 98, den er litt rimeligere enn butikkene i Sjøgata og på Trekanten, og har noe bedre utvalg av planter.

På Trekanten handler jeg ikke lengre, kort og greit.
Gråflekket neontetra
Cathrin
Inkludert Aqua Karolin som ligger på Tverlandet, er det til sammen fire butikker her i Bodø.

Aqua Karolin oppdaget jeg her for tre fire dager siden, sjekket prisene på akvarier og fant ut at vi hadde betalt ganske mange hundrelapper for mye i Sjøgata. Har ikke vært innom butikken enda, men det skal jeg gjøre i løpet av uken.
At det var en butikk til visste jeg ikke, får sjekke det når vi kjører til Bodø, må ha gubben med siden jeg er ei pyse på bykjøring

I dag våknet jeg heldigvis ikke til flere døde fisker, men skrekk og gru den ene neontetraen oppførte seg litt merkelig. Den har fått et grått belegg på den ene siden, den klør seg mot diverse og svømmer litt merkelig. Skal det ikke ta noen ende på plagene for fiskene mine. Har vel en mistanke om at det kan være et soppangrep pga varmen.

Kan ikke se noen hvite prikker i dag, så et par dager til med varmebehandling må vel gjøre susen (krysser fingrene).

lisme
Ellers vil jeg oppfordre deg til å melde deg inn i Bodø Akvarieklubb!

Var på internett sidene deres å sjekka, registrerte meg også Men det var ikke mye å skryte av når det gjelder liv. Ingen medlemmer som var innlogget der.

Hadde jo vært hyggelig å treffe andre som er bitt av samme basille da, får tenke på det. Litt lang å kjøre til Valnesfjord.
Ingen av svarene du gav, Astrid, var med på å stille noen diagnose, heldigvis eller desverre

Eneste fisken som høres syk ut, var den avgåtte neontetraen, som trolig hadde en infeksjon, muligens også innvoldsparasitter.

Eneste mulige forklaringen jeg nå finner, er at fiskene dine sliter uvanlig mye i det varme vannet. Sørg derfor for om mulig ennå bedre metting med O2 i vannet, det er eneste forslag jeg har nå.
Etter at jeg begynte med vannbytte to ganger om dagen er de fleste i god form.
Cherrybarben ser ikke ut til å trives, men men...

Problemet er nå det grå belegget på neonteraen, har du/dere noen formening om hva det kan være?
Det er bare belegg på den ene siden av fisken.

Noen av fiskene kjøpte jeg desverre mot bedre viten i en butikk hvor de hadde mange karr med død fisk. Får nok angre på dette nå

Tusen takk til dere som prøver å hjelpe.

Gleder meg til å prøve den nye butikken på Tverlandet
Hvitt belegg er ofte soppangrep. Slikt kommer ofte i småskader, gjerne etter slossing.

En annen mulighet, er en parasitt som ligner litt på hvitprikk (oodinium). Denne gir fisken et gråhvitt "trekk".
Oodinium er lettere å bli kvitt enn hvitrpikk, da den stryker med ved temp over 30`C.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap