Sopp - kan det varmebehandles?

Jeg har 2 fisk i akvariet mitt med sopp, sånne hvite fluffy prikker. Kan jeg behandle dette med å skru opp temp til over 31 grader, eller er det kun hvitprikk som kan tas på denne måten?
Hentet fra Sykdomsartikkelen her på AF

Sykdomsartikkel
Sopp: Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Kan behandles som ved å tilføre 0,2 % salt, er det hardfør fisk, kan dette økes til 0,4 %. Hyppige vannbytter på +- 25 % daglig har også god effekt. Stress bør selvfølgelig unngås. Denne behandlingen tar gjerne litt tid, 2-3 uker. Om dette ikke hjelper, eller om fisken er hardt rammet, bør du medisinere. Ett godt alternativ da er JBL Fungol.


Nei, varme vil gjøre ondt værre. Sopp trives godt i varmt vann
Uff, nei, ikke skru opp temperaturen. Det er som å invitere soppen inn i varm stue og be den slå seg ned og kose seg riktig godt...:-/

Sopp trives som Geir sier i varmere vann. Kjølig vann derimot er den ikke like tilbøyelig til å like. Derfor klekker jeg alltid Corydoras-eggene mine i uppvarmet vann, selv om det da kanskje tar et par dager lengre tid. De er mindre tilbøyelige til å bli angrepet av sopp og mugg i kjølig vann, enn i varmt.
Lilleulv
Jeg har 2 fisk i akvariet mitt med sopp, sånne hvite fluffy prikker. Kan jeg behandle dette med å skru opp temp til over 31 grader, eller er det kun hvitprikk som kan tas på denne måten?


Obs, husk at ved hvitprikk skal temperaturen opp til 32 grader, IKKE 31
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap