syk dverggurami

har hatt mangen fisk som har dødd over ein lengre periode men ikkje sett noe spesielle tegn til sykdom, til en honninggurami døde for 4 dager siden.
tok den da med til ein dyrebutikk og dei sa det var bukvannsott, så fikk Sera Baktopur til å behandle med. og selvsagt er det lite informasjon å få om at man må foreta vannbytte osv før medisinering, før eg leste om det her. har hatt 5ml første dagen, 1 dag opphold og 5ml til i dag. vei ikkje heilt om eg bør forsette medisineringen, ser ut til at dvergguramien har eit sår på venstre siden og er forsatt veldig sky.
Hmm, her har du fått en medisin mot utvendige bakterier, når det er snakk om innvendige problemer. Kuren kan derfor bare stanses, og vannet renses med filtrering over aktivt kull.
Den Seramedisinen, som er noe egnet mot bukvannsott, er: Sera Bactopur Direct.

Men; bactopur direct har forholdsvis dårlig effekt på bukvannsott, om noe skal benyttes, er det reseptbelagt Flagyl. Selv denne er ingen garanti for at fiskene kan reddes.
Når det er sagt; det er skjelden at bukvannsott smitter, og har fisken først strøket med, er det liten grunn å behandle resten av fiskene.

Bukvannsott som rammer flere fisk i samme kar, er uvanlig. Om dette skjer, er det all grunn til å mistenke at det er noe som er meget feil i akvariet.
Skjekk ut vannverdier, og at foret du gir, er riktig for dine fisker.
Vannverdiene jeg tenker på er:
Ph, Gh, No2, No3 og temperatur.

Siden du har medisinert mot bakteriell infeksjon, skulle alt tilsi at såret på dvergguramien er uten smitte.
Daglige vannbytter til såret er grodd, er oftest det lille som skal til for at fisken blir frisk igjen
hvor mye vann bør man skifte daglig til sårene er vekke?
er eit 110L Juwel akvarie med jbl utvendig pumpe

Ph 7,5 | No2 <0,3 | Temp 25
Har ikkje tester for Gh og No3
fôret dei får er JBL Novo Grano Color og JBL Novo Fect

FISKER:
3 Svart Neontetra
10 Skjørtetetra
1 Flekket Pansermalle
1 Rosafarget Pansermalle
1 Vanlig Antennemalle
6 Kobbertetra
2 Kuhlii-ål
2 otocinclus
1 Dverggurami
Kan hende medisinen har tatt kål på filterbakteriekulturen din også...
det er ulempen ved medisiner som tar knekken på bakterier. De tar alt, både "de slemme" og "de snille". Skiller ikke mellom nyttige og unytttige.

Det er derfor dobbelt så viktig at du tar daglige vannbytter fremover nå. 20% daglig, men følg med på nitrittverdiene og øk vannmengden om nitritten krabber oppover.

Stemmer, bactopur tar knekken på mer enn hva man ønsker.

Til ren sårbehandling, er vannbytte på ca 20% daglig passe. Ser såret lett infisert ut, øker man rett å slett mengden.

Når det gjelder foret du gir, ser jeg ikke noen sammenheng med dine plager, med mindre du praktiserer overdreven foring.
Begge fortypene har ett meget høyt innhold av proteiner, og man bør derfor være ekstra forsiktig med overforing.
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Andreassen
Reklame for plussmedlemskap