Hvorfor klør guppyene mine seg?

guppyene mine klør seg til tider mye, hvorfor gjør de dette???
Noe kløe er helt normalt.
Mye kløing er oftest ett tegn på parasitter, noe som desverre er svært vanlig på levendefødere.

Kløing kan også stamme fra slimhinneirritasjoner, som følge av f.eks klor i vannet, og svært feil vannverdier.
Høy konsentrasjon av salt i vannet kan også irritere slimlaget til fisken
Frank Angell
Noe kløe er helt normalt. Mye kløing er oftest ett tegn på parasitter, noe som desverre er svært vanlig på levendefødere. Kløing kan også stamme fra slimhinneirritasjoner, som følge av f.eks klor i vannet, og svært feil vannverdier. Høy konsentrasjon av salt i vannet kan også irritere slimlaget til fisken

vannverdiene er tilsynelatene fine, hvordan måler jeg salt/klor innhold?
Saltinnholdet kan du måle med ett hydrometer. Men om du ikke tilsetter salt, er det heller ikke salt i vannet.
Tilsetting av salt, f.eks ectozon og noraq akvariesalt, er bare tull.

Klorinnholdet vil du ikke kunne måle uten labratorieutstyr. Men klor er som kjent en gass, og vil luftes ut i løpet av ett døgn, dersom det er klor i vannet deres.
Anbefaler at du, dersom klor er brukt som rensemiddel i vannet deres, fyller byttevannet i store bøtter, dagen før vannbyttet skal gjøres.
La dusjen jobbe skikkelig med vannet før du har det i bøtta, slik at det allerede her luftes ut mye klor
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap