Blodrød byll

Den ene praktbotiaen min har fått en blodrød byll midt på hodet. Den er på størrelse med et knappenålshode.

Noen som har en formening om hva dette kan være?

Jeg har tatt bilder, men finner ikke kabelen til kameraet akkurat nå, men kan legge ut når jeg finner den.
Her kommer to bilder. Ikke god kvalitet, men kulen vises nå.
Det blir egentlig bare gjetninger, men.... jeg ville gjettet på enten en parasitt, evt en skade der et rusk (sandkorn eller en flis?) har presset seg inn i fiskens hud og nå "verkes ut".

Eneste måten å finne det ut sikkert på, er vel å "operere" fisken og legge byllen under et mikroskop. Og det er jo ikke sikkert fisken ville overlevd å få den fjernet....

Kan du se om det er en slags verkebyll som foreslått ovenfor? Ser kulen væskefyllt ut? Synes nesten det, pga rødfargen. Minner om blod og klar puss inni kulen... (bare gjetninger som sagt).
Tviler på at dette er en parasitt, tror det heller er snakk om en skade fisken har fått en eller annen gang.

Kan være som Mona sier, at det er noe som sitter i såret, selv om denne teorien ikke er den jeg har størst tro på.

Jeg ville trodd at dette dreide seg om ett sår, som er halvveis grodd, før en infeksjon satte seg i det.
Den røde fargen tyder på at det er blod i blemmen, og siden den er såpass lys rød, vil jeg tro at det er annen væske i byllen også.

En annen, men også ganske suspekt teori, er at dette dreier seg om en cyste av ett eller annet slag.

Selv ville jeg ikke gjort noe som helst med dette, dette løser seg trolig selv.
Tror heller ikke at dette er noe som smitter, så det er vel ingen grunn til å issolere fisken.

Ett par ekstra vannbytter, bare for å være på den sikre siden, er ikke å forrakte
Hmmm...i dag var selve byllen vekk. Igjen er det et lite krater som er litt rødt, men også endel hvitt.

Det ekstra rare er at en av de andre botiaene har en hvit flekk på nøyaktig samme sted. Kan se ut som et arr eller noe. Så min tanke er at denne også har hatt en tilsvarende byll!?

Så jeg heller vel igrunn over til å tro at det er et sår som har fått en blodkul, som igjen detter av/går hull på.

Tilfeldig bekjentskap
© Gøril T. Bjørshol
Reklame for plussmedlemskap