Hva skjer i akvariet mitt??

Jeg har et 180liters akvarium med diverse fisk; platy, sverddragere, siamesisk algespiser, slørhaler, kardinaltetra, neontetra, rødøyetetra og rødmunnstetra.

For en tid tilbake oppdaget jeg noe på den ene neontetraen som jeg mente var sopp. Etterhvert oppdaget jeg sopplignende symptomer på flere av tetraene, noen var hardt angrepet, så jeg kjøpte medisin mot sopp og startet krigen mot faenskapet. Men medisinen hadde ingen effekt og fiskene ble verre. Så oppdaget jeg at den ene tetraen hadde fått en rar knekk i kroppen, ovenfra ser den ut som en c, en annen tetra har en enorm hvit klump ved munnen, mange av tetraene har fillete finner med hvit kant på finnene, og den ene platyen min har fått noen hvite flekker på sporen, har nesten ingen ryggfinne og det ene øyet er helt matt, ser nesten ut som det ligger en hvit hinne over det. Jeg har, i frykt for parasitter, nå startet å medisinere med malakittgrønt, men det ser ikke ut som om det har store effekten heller, og jeg er redd jeg gjør saken verre ved å ikke helt vite hva jeg gjør. Men jeg orker ikke tanken på å ta livet av dem alle heller, så jeg håper noen her kjenner igjen noen symptomer eller i hvertfall har noen gode råd til meg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre!

(dette med at finnene er fillete er jeg redd er fordi de er svake og blir hakket på av den foreløpig friske fisken, men jeg vet jo ikke...)
sjannett
Jeg har et 180liters akvarium med diverse fisk; platy, sverddragere, siamesisk algespiser, slørhaler, kardinaltetra, neontetra, rødøyetetra og rødmunnstetra. For en tid tilbake oppdaget jeg noe på den ene neontetraen som jeg mente var sopp. Etterhvert oppdaget jeg sopplignende symptomer på flere av tetraene, noen var hardt angrepet, så jeg kjøpte medisin mot sopp og startet krigen mot faenskapet. Men medisinen hadde ingen effekt og fiskene ble verre. Så oppdaget jeg at den ene tetraen hadde fått en rar knekk i kroppen, ovenfra ser den ut som en c, en annen tetra har en enorm hvit klump ved munnen, mange av tetraene har fillete finner med hvit kant på finnene, og den ene platyen min har fått noen hvite flekker på sporen, har nesten ingen ryggfinne og det ene øyet er helt matt, ser nesten ut som det ligger en hvit hinne over det. Jeg har, i frykt for parasitter, nå startet å medisinere med malakittgrønt, men det ser ikke ut som om det har store effekten heller, og jeg er redd jeg gjør saken verre ved å ikke helt vite hva jeg gjør. Men jeg orker ikke tanken på å ta livet av dem alle heller, så jeg håper noen her kjenner igjen noen symptomer eller i hvertfall har noen gode råd til meg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre! (dette med at finnene er fillete er jeg redd er fordi de er svake og blir hakket på av den foreløpig friske fisken, men jeg vet jo ikke...)

Heihei. Du er nok inne på det, begge deler faktisk. Først ikke bruk medisiner uten å vite hva du medisinerer mot! Det nok hvertfall sopp du har fått, høres sånn ut. Men det virker som det er mer galt her, du får nilese denne linken så finner du ut av det. Alle fiskene dine er tåøig hardføre, de kan tåle salt og alt mulig, men tetraene er nok litt vare mot medisinering, og da særlig hvit-prikk medisiner. jeg et litt itvil på denne; siamesisk algespiser, så ikke salt helt villt før noen andre har gitt klarsignal på denne, og VELDIG VIKTIG Salt neUTEN JOD. Men sjekk disse artklene:
For meg høres det ut som du i all hovedsak sliter med bakterielle infeksjoner i karet ditt. Høres ut som det er minst 2 bakterielle infeksjoner samtidig, men uten å kunne studere\ obdusere noen av fiskene blir det oftest ren gjetting.

Det jeg selv ville gjort her er:
Byttet vann for harde livet. All denne medisineringen har tatt knekken på bakteriene som er viktige i filteret, og trolig lider fiskene dine under at dem går i en giftig suppe av ett vann.
Bytt 50% av vannet nå, og deretter 25% daglig.

Når det gjelder behandling, er det tvilsomt at fiskene greier å overvinne disse symptomene uten at det behandles med kjemikalier.
Her er det nok best å kontakte en veterinær for å få resept på antibiotika, da det er liten sjangs for at svake akvariemedisiner greier å vinne denne kampen.

Det jeg mistenker er det største problemet i karet ditt, anngående sykdom, er tuberkulose. Dette er noe du bør si til veterinæren, slik at h*n kan finne rett medisin.
Vanligste bakterie er Mycobacterium piscium.
Husk å vaske hendene godt etter å ha holdt på i karet. Har du åpne sår\ rifter, må disse dekkes svært godt til før du jobber i karet.
Oppbevar slanger etc slik at ikke unger kommer i kontakt.
Smitten kan overføres til mennesker, men da i all hovedsak som kraftige hudirritasjoner\ infeksjoner.
Behandlingen, om det er Tub, er slett ikke alltid like vellykket, bare så det er sagt.
Ut i fra det jeg leser rundt på nettet, ser det for met ut som Tetracycline er den hyppigste formen for antibiotika mot tub.

Døde fisk bør umiddelbart fanges opp fra karet, og pakkes i plast, før disse kastes i søpla.

Dersom du velger å gå for tradisjonell akvariemedisin, er eSHa 2000 mitt soleklare valg. Denne er meget bredspektret, og kan muligens være tilstrekkelig til at fiskene overvinner svineriet.
Fordelen om du bruker eSHa 2000, er at denne ikke ødelegger med på bakteriekulturen, noe antibiotika vil gjøre.

Lykke til, det trenger du vist
antibiotika
jeg har ofte hørt snakk om at flagyl er fint å bruke som antibiotika i akvarium, tror du det kan brukes? Jeg skal uansett forhøre meg med en veterinær i morgen.
Stemmer at Flagyl er hyppig brukt, men jeg har ikke funnet noen som har brukt denne mot TB.

Vet ikke om det har noe med at Flagy er mest virksom mot anaerobe bakterier. Er usikker på om Mycobacterium piscium er anaerob eller aerob.
da skal jeg høre med veterinær. Men hva om det ikke er tuberkulose da, tror du antibiotikaen kan ta det det eventuelt er?
sjannett
Jeg har et 180liters akvarium med diverse fisk; platy, sverddragere, siamesisk algespiser, slørhaler, kardinaltetra, neontetra, rødøyetetra og rødmunnstetra. For en tid tilbake oppdaget jeg noe på den ene neontetraen som jeg mente var sopp. Etterhvert oppdaget jeg sopplignende symptomer på flere av tetraene, noen var hardt angrepet, så jeg kjøpte medisin mot sopp og startet krigen mot faenskapet. Men medisinen hadde ingen effekt og fiskene ble verre. Så oppdaget jeg at den ene tetraen hadde fått en rar knekk i kroppen, ovenfra ser den ut som en c, en annen tetra har en enorm hvit klump ved munnen, mange av tetraene har fillete finner med hvit kant på finnene, og den ene platyen min har fått noen hvite flekker på sporen, har nesten ingen ryggfinne og det ene øyet er helt matt, ser nesten ut som det ligger en hvit hinne over det. Jeg har, i frykt for parasitter, nå startet å medisinere med malakittgrønt, men det ser ikke ut som om det har store effekten heller, og jeg er redd jeg gjør saken verre ved å ikke helt vite hva jeg gjør. Men jeg orker ikke tanken på å ta livet av dem alle heller, så jeg håper noen her kjenner igjen noen symptomer eller i hvertfall har noen gode råd til meg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre! (dette med at finnene er fillete er jeg redd er fordi de er svake og blir hakket på av den foreløpig friske fisken, men jeg vet jo ikke...)
Alt går på tverke?
mArTii =)
[QUOTE=sjannett]Jeg har et 180liters akvarium med diverse fisk; platy, sverddragere, siamesisk algespiser, slørhaler, kardinaltetra, neontetra, rødøyetetra og rødmunnstetra. For en tid tilbake oppdaget jeg noe på den ene neontetraen som jeg mente var sopp. Etterhvert oppdaget jeg sopplignende symptomer på flere av tetraene, noen var hardt angrepet, så jeg kjøpte medisin mot sopp og startet krigen mot faenskapet. Men medisinen hadde ingen effekt og fiskene ble verre. Så oppdaget jeg at den ene tetraen hadde fått en rar knekk i kroppen, ovenfra ser den ut som en c, en annen tetra har en enorm hvit klump ved munnen, mange av tetraene har fillete finner med hvit kant på finnene, og den ene platyen min har fått noen hvite flekker på sporen, har nesten ingen ryggfinne og det ene øyet er helt matt, ser nesten ut som det ligger en hvit hinne over det. Jeg har, i frykt for parasitter, nå startet å medisinere med malakittgrønt, men det ser ikke ut som om det har store effekten heller, og jeg er redd jeg gjør saken verre ved å ikke helt vite hva jeg gjør. Men jeg orker ikke tanken på å ta livet av dem alle heller, så jeg håper noen her kjenner igjen noen symptomer eller i hvertfall har noen gode råd til meg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre! (dette med at finnene er fillete er jeg redd er fordi de er svake og blir hakket på av den foreløpig friske fisken, men jeg vet jo ikke...)
Alt går på tverke?

Det er veldig viktig med vannbytter nå! Et stort et med en gang, så jevnlig med 20-30-40% to ganger i uken, medisiner i akvariet er noe skikkelig herk, men i dette tilfellet og ofte nødvendig! Du kan også senke ph litt hardt, med torv i en strømpe, har hørt det hjelper på sopp men det kan jeg ikke si av egen erfaring!
sjannett
da skal jeg høre med veterinær. Men hva om det ikke er tuberkulose da, tror du antibiotikaen kan ta det det eventuelt er?

Antibiotika vil ta knekken på det meste av bakterielle infeksjoner, og en hel rekke soppinfeksjoner. Vil også tro at en del parasitter (tviler på at det er slike i karet, men) vil ta kvelden under en antibiotikakur.

Slik jeg ser det, er en antibiotikakur i karet ditt beste valg. Det virker som det er en hel del ulike smittestoffer i vannet, og disse er det like godt å bli kvitt en gang for alle

Men som jeg nevnte tidligere i kveld, jeg kan ikke garantere at du berger all fisken. For noen kan det rett å slett være for seint
tusen takk for masse svar og respons hvertfall, jeg setter enormt pris på det! Skal ringe veterinær i dag, og gir en liten lyd på denne tråden åssen det går med fiskene
altså, i dag dro jeg til veterinæren for å få medisin, og der fikk jeg beskjed om at de ikke hadde no greie på akvariefisk! Altså, ingen medisin til de stakkars fiskene mine.. Hva i alle dager gjør jeg nå??
Kjerring råd?
Hva har du gjort til nå? Hvor mange vann bytter osv? Det er jo tyoisk det at ikke veterinæren har peiling på fisk, men de skulle jo kunne anbefale noe.

Det er lenge siden jeg har hatt sykdom i akvariet, men jeg har hatt det. Så jeg var i kjøleskapet nå for å se hvilken medisin jeg brukte med hell, den brukte jeg faktisk med hell mot flere symptomer: Tetra Medica+ contralck, det står at den brukes ved en hel rekke symptomer, mange av dem du har her. Men det er vell i første omgang hvit prikk det er opplyst, men altså en hel rekke andre symptomer. Grunnen til at jeg anbefaler denne er enkelt det at jeg ikke har mistet en eneste fisk under medisinering, ja nesten generelt.

Men i tilegg til dette kan du jo kjøre på med kjerring råd, en strømpe full av torv som du legger nedi, dette liker ikke soppen, og surt vann er med på å hjelpe medisineringen. Salte godt med mellom rom, og etter vann bytter så saltet får tid på å virke, og med salte godt så mener jeg ei lita spise skje pr 50liter, men her kan du sikkert slumpe litt, jeg saltet jo noe veldig og mine klarte det fint, men corydoras feks dør med en gang det kommer bare litt salt opp, derfor er jeg som sagt litt i tvil på den algespiseren din for den har jeg aldri hatt Og sat UTEN JOD! Ellers så er det sikkert flere her som har kjerring råd.
sjannett
altså, i dag dro jeg til veterinæren for å få medisin, og der fikk jeg beskjed om at de ikke hadde no greie på akvariefisk! Altså, ingen medisin til de stakkars fiskene mine.. Hva i alle dager gjør jeg nå??

Ring en veterinær i en annen kommune. De kan i 99% av tilfellene faxe en resept over til ditt lokale apotek.

Desverre er du ikke alene om å ha møtt veterinærer som ikke aner filla om fisk. Noen er greie nok til at dem kontakter kolleger som kan mere, andre driter rett å slett i "noen usle fisk".
Vil tro at noen kan hjelpe, det er ikke så uvanlig med denne sykdommen

Lykke til
Men hva mener du om den medisinen jeg har brukt frank? eller om salt og surt vann? er det for lettvint og lite virk? Jeg er litt usikker selv på hva som har tatt sykdom i mitt akvarium da jeg bare har kjørt på med hele suppa! det gjør vell kanskje alle nybegynner sånn i rein frustrasjon!
i morgen skal jeg reise opp på en dyrebutikk jeg har god erfaring med, eieren der virker som han har kjempebra peiling på fisk, så skal jeg ta med noen av de sykeste og vise han dem og høre hva han sier. Jeg skal også høre om han vet om en veterinær jeg kan henvende meg til, og om han ikke gjør det så får jeg ringe rundt til jeg finner noen som kan skaffe meg en resept. Har enda ikke mistet noen av de syke, så jeg krysser fingrene for at det ikke er for sent.
Alexander Severinsen
Men hva mener du om den medisinen jeg har brukt frank? eller om salt og surt vann? er det for lettvint og lite virk? Jeg er litt usikker selv på hva som har tatt sykdom i mitt akvarium da jeg bare har kjørt på med hele suppa! det gjør vell kanskje alle nybegynner sånn i rein frustrasjon!

Å blande medisiner er ofte ett dårlig råd. Imidlerid kan man blande Tetramed ContralIck, og Tetramed General Tonic. Det er da snakk om halv dose av begge.

Har selv flere ganger brukt denne kombinasjonen, og resultatet var stort sett det samme hver gang: Symptomene forsvant, og det gjorde også bakteriekulturen. Noen ganger måtte jeg benytte så sterk dose som 4x anbefalt (selvsagt på egen risiko), for å få bukt med enkle, ytre bakterieinfeksjoner.

Jeg vil på ingen måte anbefale Tetra Med sine medisiner etter at jeg har gjort meg kjent med hva som finnes ellers på markedet
eSHa er mitt soleklare førstevalg av tradisjonell akvariemedisin, deretter JBL.
Tetra og prodac styrer jeg unna med stormskritt, og det gjelder også de fleste medisinene til Sera
Frank Angell
[QUOTE=Alexander Severinsen]Men hva mener du om den medisinen jeg har brukt frank? eller om salt og surt vann? er det for lettvint og lite virk? Jeg er litt usikker selv på hva som har tatt sykdom i mitt akvarium da jeg bare har kjørt på med hele suppa! det gjør vell kanskje alle nybegynner sånn i rein frustrasjon!

Å blande medisiner er ofte ett dårlig råd. Imidlerid kan man blande Tetramed ContralIck, og Tetramed General Tonic. Det er da snakk om halv dose av begge.

Har selv flere ganger brukt denne kombinasjonen, og resultatet var stort sett det samme hver gang: Symptomene forsvant, og det gjorde også bakteriekulturen. Noen ganger måtte jeg benytte så sterk dose som 4x anbefalt (selvsagt på egen risiko), for å få bukt med enkle, ytre bakterieinfeksjoner.

Jeg vil på ingen måte anbefale Tetra Med sine medisiner etter at jeg har gjort meg kjent med hva som finnes ellers på markedet
eSHa er mitt soleklare førstevalg av tradisjonell akvariemedisin, deretter JBL.
Tetra og prodac styrer jeg unna med stormskritt, og det gjelder også de fleste medisinene til Sera

Men ang salt og surt vann? Jeg har vært sinnsykt heldig som har sluppet unna så billig med sykdommer!
Salt alene kan aldri kurere sykdommer, med de konsentrasjoene vi benytter.
Men som du finner info om masse plasser, gjør saltet at fisken får det litt lettere under sykdommen, og dermed kan overvinne sykdommen med sitt eget immunforsvar.
Det som skjer, er at saltet i vannet gjør at fisken ikke trenger å bruke så mye energi på å få væske ut av cellene sine, for oppnå likevekt i vannet. Enkelt forklart

Surt vann har ingen effekt på sykdom, men om fisken lever i feil vann, er det jo naturlig at den har lettere for å bli syk
Om du med surt vann tenker på kar med torv\ eikeblader, er det ikke Ph i vannet som betyr noe, men de stoffene torv\ eik avgir til vannet
Frank Angell
Salt alene kan aldri kurere sykdommer, med de konsentrasjoene vi benytter. Men som du finner info om masse plasser, gjør saltet at fisken får det litt lettere under sykdommen, og dermed kan overvinne sykdommen med sitt eget immunforsvar. Det som skjer, er at saltet i vannet gjør at fisken ikke trenger å bruke så mye energi på å få væske ut av cellene sine, for oppnå likevekt i vannet. Enkelt forklart ;) Surt vann har ingen effekt på sykdom, men om fisken lever i feil vann, er det jo naturlig at den har lettere for å bli syk ;) Om du med surt vann tenker på kar med torv\ eikeblader, er det ikke Ph i vannet som betyr noe, men de stoffene torv\ eik avgir til vannet ;)

Ok, ja det var det jeg tenkte på!
nå skal jeg til veterinæren som ikke hadde peiling og kreve resept på tetracycline. Noen som har peiling på doseringen i en 180-liter? Veterinæren har det nemlig trolig ikke..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap