Fløyelssyke?

Min ene korallplaty har fått et hvitt belegg på seg,det er ikke så lenge siden den flyttet inn hos meg.
Jeg mistenker fløyelssyke. Er det smittsomt?
Jeg føler ikke for å begynne med medisin og greier,står midt i pakking og esker og rot her,skal være ærlig å si at da får den heller avlives. (jada jada,får vel pepper for den?)

Vil det hjelpe med skikkelig vannbytte,eller fløyelssyke medisineres?
Om jeg fjerner denne fisken,er det sannsynlig at de andre også er smittet?
Fløyelssyke, eller Oodinium som den vanligvis kalles, er en parasitt mye lik hvitprikken.
Har man fått denne i karet, er det overhengende fare for at mer enn en fisk smittes.

Kan behandles på samme måte som hvitprikk, ut i fra det som sies mange steder er faktisk oodinium mer sensitiv for varme enn hvitprikk, og skal vistnok dø ut ved temp over 30`C. Selv ville jeg ikke gamblet på det, og satt kolben på 32`C først som sist
Men hva med de 6 søte små ancistrusene,de tåler vel ikke den slags varme?
Hvor lenge skal jeg la karet gå med 32 grader?
Ancistrus tåler fint varmen, dem
Man kjører med høy temp til alle symptomer er borte, og så senker man den til ca 28`C.
Nå er det viktig å følge med på om fiskene får nytt angrep av parasittene, akkurat som ved hvitprikk.
Om fiskene får nytt utbrudd etter f.eks 36 timer, økes tempen igjen. Hold høy til alle parasitter er borte, senk på nytt til 28`C. Men nå skal du øke tempen igjen før det er gått like mange timer som det sist gikk før nytt utbrudd dukket opp

Er også en fordel å slamme bunnen godt mellom hver av disse temperaturjusteringene
Okei,har kjørt opp tempen til 32 nå,så får vi se hvordan det går.
Det mest dyrebare i det karet er de 6 søte små
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap