Skeiv tetra

Dette er da ikke en homofil tetra, men en som er buet i kroppsformen Merka det i dag, men kan ha vært i går også da jeg ikke kikket så nøye i karet i går, ikke så lett å merke, men den er da altså buet i kroppen, svømmer og ser ikke lidende ut, spiste visst og alt, lurer på hva dette kan være, har den feilfordøyd noe? Eller er det noe alvorlig.

Glødebåndstetra, for å være spesifikk. Vannverdiene er fine, 0 nitritt, 7 i PH, GH på 8-9 osv.
Hvordan skjeiv? Fisk kan desverre bli skjeve på mer enn en måte

Er kroppen blitt buet, altså at hue\ hale er lavere enn ryggen? (ofte kaldt bananform)
Eller er den blitt S-formet (sett ovenfra)?

Svært ofte skyldes slike deffekter sykdom. Innvoldsparasitter gir gjerne bananform, Tuberkulose (samt en del flere bakterielle infeksjoner) kan få fisken til å slå krøll på seg (S-form).

I tillegg kan skader på skjelettet, enten etter fysisk skade, eller innavl, gi slike "symptomer".

Siden det er en viss fare for at fisken kan være bærer av smitte, er det gunstig å issolere denne, så tidlig som mulig
Hmm... sett ovenfra er den en j... uten prikken over Ok, hva kan jeg eventuelt sette den i karantene i, har ingen andre kar eller noe
Vent litt, nå finner jeg den ikke igjen. Men det er en jeg tror det er, den er litt tykk, men ikke så skjev lengre, kanskje bittelitt. Kan den bare ha forspist seg ellerno? Dumt spørsmål kanskje :P
Dette kan være et skudd i blinde, men jeg så et program på en dyrekanal her en dag. Der filmet de neontetra i sine rette omgivelser. De sa at tetraene hadde utviklet en spesiell måte å bøye kroppen på sånn at fuglene som dykker ned etter dem skal feilberegne og ikke få tak i dem.

Vet ikke om du har en undulat eller noe i nærheten eller om fisken kanskje tror den er "hjemme" men allikevel... hehe
Hmm, jeg var nedi karet med plantetangen tidligere da, den har jo et nebb
Hahahaha! Ler godt her! *tørke tårer*
biXen
Hmm, jeg var nedi karet med plantetangen tidligere da, den har jo et nebb ;)


Der har du svaret Så enkelt kan det altså være, haha
Nei nå er den litt bøyd igjen gitt. Tror jeg må finne noe å ha den oppi for seg selv kanskje.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap