Platy med skadet halefinne

Den ene platyjenten min har noe som ser ut som ett "bitt" i halefinnen. Rundt kanten av bittet er det en hvit tynn stripe. Nettopp fått dem, men oppdaget det da jeg satt dem ut.
Er dette en skade som gror, eller noe sykdom? kan prøve å få ett bilde om det går i morgen.
Høres ut som en skade, men slike kan fort utvikle seg til å bli sykdom (bakteriell infeksjon\ sopp).
Det er derfor en fordel å gi skadet fisk litt ekstra rent vann, ett lite vannbytte på 15% daglig til skaden ser ut til å ha startet å gro, er min anbefaling
Det samme skjedde hos meg for ikke lenge siden, satte den i et lite kar alene, bytta en del vann, er på bedringens vei nå
Var ganske umulig å få ett bilde av det. platyene er så utrolig sky. Med engang jeg setter meg ned ved siden av dem så svømmer dem panisk å gjemmer seg bak den største planten jeg har i ene hjørnet
Sky platy er ganske uvanlig. Jeg ville kontrollmålt vannverdiene, det kan være noe galt der.
Ville også ha studert om det er noe\noen som stresser fiskene, er det mye stress, er det høvelig stor fare for sykdommer.
Akvariumet står innerst i stuen i ett fredelig hjørne. Platyene(3stk) har vært her i bare litt over 1 dag. Og de er de første fiskene i akvariumet.

Testet verdier med tetra 5in1

No2 = 0
No3 = 0
gh > 6
kH = 0-1
pH = ca7.2
Antar at dette karet er griseferskt? Mistenker at det er opphopning av ammoniakk i vannet her, dette vil du ikke kunne påvise med disse unøyaktige møkkastripsene.

Mitt råd er her helt klart: Gi minimalt med mat, kun blittelitt til hver en gang om dagen.
Bytt vann, daglig. Hvor mye som bør byttes kommer helt ann på hvor mye ammoniakk det er snakk om, men det skader ikke å bytte ut 30% daglig
Takk for rådet. Dette er virkelig ett bra forum
Har allerede byttet 15% av vannet i dag. Jeg tror vannet her i byen er gjennomsyret av klor for tiden så jeg skal sette litt vann i bøtter å la dem stå ett døgn. Ser dem klør seg litt på planter.
*oppdatering*
har nå byttet 30% av vannet. Ser med engang at fiskene er mere aktive nå. Istedenfor å holde seg i ro nedi hjørnet svømmer dem mer rundt å gjør det fiksker gjør
Men dem er veldig glad i å holde seg bak den største planten min om jeg kommer å setter meg ved siden av akvariet. Dem holder seg nesten konstant i stim også. Det trodde jeg ikke platyer gjorde.
Platy
Du har jo bare tre stykker, og de kom sikkert fra er akvarium med masse artsfeller på butikken. Sånn i starten føles det sikkert tryggest sammen med de andre selv om de som du sier ikke er stimfisk. Jeg har også en nokså ny gjeng, men akvariet de kom til var modent og de er flere, likevel svømmer de gjerne rundt i små grupper. De er rett og slett sosiale.
Lav kH
I følge stripstesten din, (som ikke er så veldig nøyaktig) har du ekstremt lav kH, dette kan gi brå pH fall, noe som er farlig for fisken din. Jeg tror du ville hatt nytte av å kjøpe deg nitritt-test, kH-test, GH-test og evt. pH-test av typen dråpetestsett. Hvis du synes disse er litt kompliserte i starten, få noen til å hjelpe deg. (Det var du som hadde lesevansker, ikke sant?)
De to i midten er veldig greie, bare å måle opp 5 ml vann fra akvariet og telle dråper til det bytter farge. (Husk å riste lett mellom hver dråpe)
Nitritt-testen skal ha syv dråper av flaske nr. Riste godt med lokket på, og så syv dråper fra flaske nr. to. Rist igjen godt. La den stå noen minutter og sammenlign med fargeskalaen. Fargen bør være lysest mulig, den lyseste gule er ideell.
PH-testen: 5 ml vann, 7 dråper , rist, sammenlign med fargeskala. Denne bør være mellom 6,5-8,5 alt etter hvilken fisk du har.
Håper dette kan være til hjelp. Lykke til.
[QUOTE=Akvariedilla](Det var du som hadde lesevansker, ikke sant?)
QUOTE]

Har jeg lesevansker?

uansett. Ja jeg har div dråpetester på vei i posten.
Sorry, jeg må skjerpe meg, blandet deg sammen med en annen. Flott at du får dråpetester snart da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap