Skytterfisk som står og puster?

har 2 stk skytterfisk som i di siste dagene har begynt å puste meget med munnen, di står ofte helt i toppen av vannflaten, aktivitetsnivået er også noe synkende!, kan ikke se noen form for sykdom med tanke på sopp eller hvitprikk!
fargemessige virker di ok!
har utført jevnlig delvannbytte di siste dagene, men kan ikke se at noe bedrer seg!
det står noen andre fisker i samme kar, ingen av disse har noen av disse symptomene!
300l kar med bluewave 09 pumpenhet, har kobblet til en ekstra o2 pumpe, men tror ikke det er der problemet ligger!!
noen som kan hjelpe meg?
Fisk som får økt pustefrekvens, går som oftest i vann som er for høyt temperert, og at det derfor er lite O2 i vannet.
Ellers er det også en laaang rekke med sykdommer som kan gi pustebesvær.
Siden du ikke ser noe problemer hos annen fisk, er det jo en del som tyder på at det ikke er mangel på O2 i vannet som gir den høye pustefrekvensen.
Men å diagnostisere fiskene på bakgrunn av det du her forteller, er desverre ikke mulig.

Forresten, hvordan salinitet har du på vannet? Har denne endret seg mer enn 1,002 i løpet av de siste 2 ukene?
Hvordan er vannverdiene?
Er det noen form for finneklemming\ kløing på fiskene? Puster dem med begge gjellene?

Fortell så mye om fiskene, og miljøet dem lever i, som mulig, så er det lettere å kunne hjelpe.

PS: du trenger ikke å avslutte hver settning med ett eller flere !. Det anses av mange som roping på nett, og det får mange til å rett å slett ikke gidde å svare.
Settninger, og tittelen bør også starte med stor bokstav, slik du lærte på skola
Hei.
Fiskene puster med begge gjellene, det kan se ut til at det har vært litt form for kløing ved at den ene noen ganger kan snu seg hurtig i mot en plante å mere som slå siden mot den, dette er ikke noe den gjentar hele tiden.
Har ikke noe utstyr til å måle salinitet, men saltinholdet ligger på ca, 2 promille, temp 26 grader
Har lest av vannverdiene på test strips, di er vel ikke helt nøyaktige, men jeg håper dem kan gi deg en liten pekepinn.

Nitrat 20
Nitrit 0,5
Gh 300 (max på strips)
Kh 0
Ph 6,8-7

Karet er ikke et brakkvann kar, da jeg etter mine informasjoner har fått vite at skytterfisk ikke nødvendigvis må ha brakkvann når den er yngre, da den finnes både i ferskt og salt vann, men det anbefales med brakkvann på eldre fisk.

Mvh Morten
Uups!
Håper stipsen din er unøyaktige....
Nitritt skal ikke over 0,3
Gh 300?? Så hardt vann at man kan gå på det tro?

Correct me if I'm wrong Frank....
Nitrit skal helst alltid være på 0
Ny måling.
Sjekket nitrit igjen å den ligger nå på 0.
Nitrat er vel noe over 20.
Gh ser ut til å være rundt 8

Tror at jeg må skaffe noe annet å måle med en disse stripsene, blir ikke helt fortrolige med dem!

Den ene fisken drar fortsatt kroppen mot en plante av og til.
Vil tro at det er en eller annen parasitt som påvirker fiskene, også med tanke på at dem "klør".

Siden det her er snakk om brakkvannsfisker, tåler de jo gjerne mer salt enn hva parasittene tåler.
Og siden de andre fiskene ikke sliter med dette, ville jeg issolert skytterfiskene, og forsøkt å behandle dem med salt.
Selv ville jeg skaffet en 30L bøtte (slike plastbøtter mange bruker til å sette vin i). Her ville jeg tilført en strøken teskje salt til å begynne med.

Ville byttet ut ca halvparten av vann daglig, og tilsatt en ny strøken teskje med salt.
Skaff deg ett hydrometer, dette er uunværlig til brakkvannsfisk. Ikke la SG gå over 1,2.

Når fiskene tilsynelatende er friske igjen, reduserer du saltmengden, ved å bytte ut 10% av vannet med rent ferskvann daglig. Føler du at det er viktig å få fiskene tilbake i karet fortere, er det bare å bytte ut 10% av vannet morgen og kveld i stedet
Vil også anbefale deg å skaffe skikkelig salt først som sist, jozo\ectozon\akvariesalt er regelrett uegnet til å øke SG med
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap