Hvilken sykdom?

Hvilken sykdom lider denne fisken av? Litt vanskelig å ta bilde...dårlig kvalitet.
Når jeg ser fisken forfra, ser jeg masse kjell vrengt ut av kroppen, øynene tikker litt ut, og når den dør er øynene borte. Vet ikke om pop eye er rett sykdom i forhold til kjellene som stikker rett ut over hele fisken. Jeg har noe høy pH, kan det ha noe med saken å gjøre?
De lever noen dager slik før de dør. Har bare mistet to stk, ville avlive de jeg ser blir syke, men de svømmer såpass godt at jeg får ikke tak i de. Ser ut til at resten av stimen har det bra. Og de som har vært syke, har spist mat når den kommer ned mot bunnen, fisken ligger ofte slik som på bilde.

[External Image]
Det at øynene er borte, tror jeg ikke har noe med sykdommen å gjøre. De andre fiskene i karet spiser gjerne død eller nesten-død fisk, og øynene er det første som plukkes ut...

Det at skjellene stikker ut fra kroppen pleier å være et sikkert tegn på bukvannssott.

Les mer om både pop-eye og bukvannssott i denne artikkelen
Jeg vil ikke miste hele stimen min med rødmunntetra, jeg leste dette også om bukvannsott, men fant ut at jeg heler skulle få litt mere råd på forumet.

Avf til fisken har jeg kke sett, så kan ikke kommentere dette, maten den spiser, spyttes ikke ut igjen....

Disse er et h.......å fange mildt sagt i 325 l..., men skal de medisineres vil jeg gjøre det i et annet kar enn det de går i pga de andre fiskene....

kanskje jeg ikke burde fôre på en stund? eller??
Dette var ett ganske voldsomt tilfelle av bukvannsott.
Her er det bare en ting å gjøre: avliving.

Det er også en fordel å få fisken ut av karet før den dør, dersom bukvannsotten skyldes bakterielle infeksjoner. Selv om det krever litt jobb
Med andre ord, så har jeg jeg en kjempejobb å gjøre. Men etter den siste døde, har jeg ikke sett noen symptomer på noen andre fisker, hverken ut av denne arten eler av de andre artene jeg har i karet. Det er nå 3 dager siden den siste døde...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap