Saltbad

Jeg har en tigerbarbe som er ganske skranten (blek, rykkninger i hodet og begynnenede finneråte). Tenkte jeg skulle prøve å gi den et "oppfriskende" saltbad.

Har Ektozon salt, men har ikke bruksanvisningen på kortvarige saltbad.
Er det noen som vet hvor mye salt jeg skal blande i hvor mye vann til et kortvarig (1/2 - 1 time) saltbad?
Antar at det er snakk om å behandle fisken utenfor hovedkaret?

Jeg ville tilsatt ca en % salt i vannet. Altså 100 gram pr 10L. Om du ikke ønsker å søle bort penger på overprisa ectozon, kan du bruke vanlig Jozo Det er 99,756% det samme som Ectozon (det er likt det!)
Takk for svar, Frank

Tenkte å behandle fisken utenfor hovedkaret, ja.
Hvor lenge skal jeg la fisken svømme i saltbadet? Har bare en bolle å ha den i. Holder det med 1/2 time?
En halvtime er maks i såpass sterkt saltbad. For å si det enkelt; jo sterkere saltbad, jo kortere tid.
Følg nøye med under behandlingen, ser fisken ut til å slite, må den settes tilbake i normalt vann umiddelbart.

Ser ikke bort i fra at flere behandlinger må til for å få full effekt, det er noe av ulempen med korttidsbad. Stress er ikke det som er med på å fremme tilhelingen

Dersom du er usikker på om det i det hele tatt har den ønskede effekten å behandle med salt, vil jeg anbefale deg å skaffe eSHa 2000. Denne er bredspektret, og tar derfor det meste av parasitter, bakterier og sopp.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap