Kan dette være ankerorm?

Jeg oppdaget i dag at den ene prakt botiaen min holdt seg helt i ro i karet, og hadde ryggfinnen foldet sammen. Denne botiaen er vanligvis aktiv og har finnene utfoldet. Når jeg tittet nærmere på den så jeg at den hadde en tynn og ca 5mm lang tråd som hang fra finnen. Utveksten er lysegrønn i farge.

Ut ifra artikkelen om sykdom, så kan dette høres ut som anker orm:
Sitat: "Ankerorm:
Ankerorm (lernaea), er en parasitt nær beslektet cyclops, som vi gjerne forer små yngel med.
Gjenkjennes ved at det henger rødlige, eller grågrønne, gaffeldelte haler på 0,5-1 cm fra fisken. Området rundt parasitten er gjerne sterkt rødt, og kan blø litt.

Normalt sett dør denne parasitten ut av seg selv i akvariet, men, kan allikevel ta livet av fisker. Angrepne fisker bør derfor enten isoleres eller behandles. Også denne parasitten kan fjernes med pinsett. Faren for sekundære infeksjoner er stor, da denne parasitten sitter dypt." Sitat slutt.

Rune[External Image]
Ser ganske så ankerorm ut, ja Forsøk å fjerne denne med en pinsett.

Fisken holder du i ett godt fuktet, rent håndklede under "operasjonen".
Behandle gjerne fisken med ett saltbad etterpå, 1% saltvann i en bøtte i 15-20 min. Dette for å forebygge infeksjoner i såret etter parasitten.
Takk hjelpen
Men ankerormen forsvant før jeg rakk å få tak i fisken.
Vil denne kunne formere seg og komme igjen? Eller er den borte nå?

Rune
Oftest vil den dø ut i akvariet, men det finnes jo untak der også.

Jeg ville fulgt litt ekstra nøye med på dette i dagene fremover Om du ikke har noe i mot det, bør du også ta ett ekstra vannbytte, gjerne i kombinasjon med heftig slamsuging av bunnlaget
Slamsuging skal bli
Jeg skal bort en del dager, så jeg hadde tenkt å ta for meg dette idag.
Jeg tilsatte litt ekstra salt i akvariet, for å eventuellt forebygge skader.
Rune
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap