Tropical ichtio forte

Er det noen som har noe erfaring/synspunkter med/om denne medisinen?
Ut i fra den beskjedne mengden informasjon om denne medisinen, ville jeg tatt mine forhåndsregler med bruk av denne.

Av det lille jeg er i stand til å finne ut, er den i all hovedsak bassert på malakittgrønt.
Dette virkestoffet har en forholdsvis grei effekt på parasitter, men for å få optimal effekt, er det en del andre stoffer som bør tas med i blandingen. I tillegg er mange fisk temmelig sensitive for malakittgrønt.

Jeg ville nok ikke gått for denne medisinen, siden det er så lite info om den. Kvalitetsmedisiner som eSHa exit ville helt klart vært mitt førstevalg, dersom jeg skulle medisinere mot hvitprikk\ ektoparasitter.

Men det beste er jo oftest å bare bruke temperaturkuren
Frank Angell, innlegg i annen tråd
Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk. Få tempen opp til over 32`C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Senk til 28`C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging. Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32`C, og til utbruddet var synlig. Øk tempen igjen til over 32`C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28`C, med vannbytte og slamsuging. Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer). Gjenta til parasittene er borte for godt. Siden du har medisinert såpass heftig, er det trolig ikke mange gode bakterier igjen i hverken filter eller bunnlag. Du bør derfor bytte vann regelmessig (annen hver dag), gi mikroskopisk med føde til fiskene, og følge nøye med på utviklingen av No2. Skaff test om du ikke allerede har dette. Sørg også for optimal metting med O2 i vannet. Varmt vann holder lite på O2. Om du i tillegg får No2 i vannet, er fiskene 110% avhengi av ekstremt god metting med O2 i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Peter Michael Sørensen
Reklame for plussmedlemskap