Kampfisk med bukvassott sammen med mange eplesnegle ungdommer

Har en kampfiskhann i 30 liter sammen med 1 ancistrus (liten) og ca 60 små eplesnegler (maks 1 1/2 cm).

På fredag oppdaget jeg at kampfisken så ut som en oppblåst ball og skjellene står ut på hele kroppen. Selv kinnene og nakken er helt sprengt.
Han henger seg på filteret. Spiser ok.
Tok 40% vannbytte. Det sto i en bok jeg har om akvarier at bakterier kan gi denne tilstanden. Derfor prøvde jeg med vannbytte for å se om det ble noe endring.

Lørdag: Ser like fæl ut. Helt utsprengt, men har litt avføring hengende. Avføringen er nesten hvit, men er ikke som en tråd. Trodde ikke at de hadde avføring ved bukvassott.
Slørene ser litt rufsete ut.
Spiser ikke, prøver med ser ikke ut til å få det til.

Søndag = i dag. ingen forskjell. Ikke gitt noe mat i dag. Det ser ut som om han pines. Han henger på filteret hele tiden. Må nok avlive ham når jeg blir alene.

Lurer på dette: Kan dette ha noe sammenheng med at den deler akvariet med så mange små eplesnegler?

Hadde også reker her i vår, men i løpet av sommeren forsvant alle. Det var før jeg kjøpte kampfisken.
Selv viftereka tok kvelden, og den var stor. Men sistnevnte tror jeg kampfisken var medvirkende til forsvinningen. Den døde rett etter at kampfisken kom.

Leste en plass om at ikke alle trives sammen med så mange eplesnegler. Avgir de stoffer som gjør at andre fisker (reker?) ikke trives sammen med dem?

Har ikke tatt skikkelig reingjøring med slamsuging siden før jul pga rekene som jeg hadde der til ferien.
Måtte fjerne en stor sverdplante som vokste over vannflaten og truet med å løfte av lokket på akvariet. I forbindelse med denne operasjonen tok jeg litt slamsuging. Dette var for over 2 uker siden.
Kan det være at det er noen dårlige bakterier i grusen som kom fram ved plantebyttet?

Ancistrusen ser bra ut.
Arbeid:
Når kampfisken er over i fiskehimmelen tar en storrazzia i akvariet. dvs tømme hele akvariet, vaske grusen og starte opp på nytt.
Tar vare på filteret, .. eller jeg kan sette en lite renafilter i steden for. Dette er mindre enn det filteret som er der nå, det fulgte med akvariet.

Håper på svar i løpet av formiddagen, da dette er først på arbeidslista mi i dag.

Det er ett par ting her som får meg til å undre om det er den tradisjonelle bukvannsotten eller ikke.
Du sier at fisken spiser, selv om den ser ut som en værballong. Det er høyst uvanlig at så syk fisk i det hele tatt spiser.
At den har normal avføring, er også meget uvanlig. Om den i det hele tatt har avføring, pleier dette å være i form av en lang, tynn tråd.
At den ennå lever på tredje dagen som oppblåst liten kule, er også uvanlig.

Når det gjelder bukvannsott, dukker denne gjerne opp dersom fisken får feil stell over lang tid, eller feil føde. Antar at dette ikke er så veldig aktuelt hos deg

Vet ikke hvorfor, men jeg mistenker her at det dreier seg om noe annet enn bukvannsott.
Har du kontrollert Ph\ Gh, disse kan fort stupe med for mye sneiler i vannet (sneilene binder opp mye av det som holder verdiene oppe, til byggingen av skjell)? En del maller kan fort ese ut en del, dersom de plutselig haver i vann med for lave verdier.
Kan det være noe slikt som er problemet?

Vet ikke om at sneiler skiller ut noe som er skadelig for fiskene, men når jeg tenker etter, mener jeg å huske at karet min mor hadde en gang i tiden, hadde masse eplesneilebabyer. Her begynte fisk å ese opp og dø, uten at man fant noen sammenheng.
Kan faktisk være at du har rett i at det kan gå galt med for mye sneiler i ett kar

Jeg ville ikke tatt å starta karet på nytt, det trengs neppe. Fjern en del sneiler, og bytt 50% av vannet, så vil det trolig gå bra
Sjekka vann verdier: Ph knallgul = under 6 mens GH var 7.

Bytta 50% av vannet og regulerte opp Ph til ca 7. (håper at det ikke gikk for fort!)

Venter litt til med å avlive kampfisken.
Leste jo på sykdomssiden at når de kom til stadium 4 med struttende skjell var det kort vei til fiskehimmelen. Som du sier har den levd i snart 3 dager som en ball. Håper at det ikke er bukvassott. Men han ser ***lig ut, for å si det mildt.
Kameraet har kun autofokus, så det er umulig å få skikkelig bilde.

Har satt opp sneglefelle = agurk.
Tynner ut i sneglebestanden. Tror nok at det blir mat til siklidene i storkaret.

Følger med utover dagen og ser hvordan det går. Gir litt mat i ettermiddag.

Tror kanskje at jeg også ville forsøkt med ett heftig saltbad til denne stakkaren.
Ett 15 minutters bad i 1,5% salt skader neppe Om det er væskeansamlinger, skulle disse få bein å gå på med såpass sterk saltoppløsning
Frank Angell
Tror kanskje at jeg også ville forsøkt med ett heftig saltbad til denne stakkaren. Ett 15 minutters bad i 1,5% salt skader neppe :) Om det er væskeansamlinger, skulle disse få bein å gå på med såpass sterk saltoppløsning :)

Ok, det skal jeg prøve. Må bare mote meg opp med en kaffekopp først.
Han spiser, og bæsjer. Men han er så oppblåst at han bommer på maten!!
Det gikk ikke bra. Han avgikk med døden i ettermiddag, selv om jeg forsøkte med saltbad.

Veldig oppblåst, skjellene sto litt ut til å med på kinnene!
Prøvd å ta bilde, legger det ut i morra. Veit ikke om det var bukvassott, han spiste jo i dag og hadde avføring rett før han døde.

Trist at den døde, men helt uventa var det ikke, ut i fra dine beskrivelser.
Skulle gjerne likt å hatt den fisken under ett mikroskop, for å forsøke å se hva det var som feilte den.

Tror jaggu jeg må skrive microskop opp på ønskelista mi
Har no heller blitt overraska om han hadde kvikna til. Han var veldig preget, og hang kun på filteret på slutten. Trist.

Tror nok at jeg tar litt større reingjøring i grusen i ettermiddag med slamsuging og vasking av halvparten (beholder endel av den gode bakteriefloraen). Om det er noen dumme bakterier, så blir det i alle fall mindre av dem etter dette.

Sneglene har nok fattet mistanke, de har boikottet agurkfellen min. Må nok plukke dem opp for hånd. Det er sikkert nok med 20 stk.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap