Finneråte?

Kjøpte for 14 dager siden 4 Platy til start av nytt akvarium. Så dagen etter at den ene hadde en hvit dott på halefinnen. Den og flereav de andre hadde litt skader på finnene.( en av dem var veldig aggressiv og drev å bet etter de andre, men denne leverte jeg tilbake igjen). Skadene på de andre er grodd, men denne ene fikk enda en dott iløpet av uka som gikk. Tok den med tilbake for å vise den til dyrebutikken som også mente den hadde sopp. Fikk beskjed om å bruke Ectozon i vannet 0,1% noe jeg har gjort. I går prøvde jeg også saltbad 1% i 20 min. på den. No ser skaden grå og gjennomsiktig ut. Er det soppen som er på retur eller kan det være finneråte? Sikkert kjempevanskelig å svare på uten bilde, men har desverre ikke kamera. Må ellers legge til at han virker frisk ellers og spiser bra. Ingen Nitritt i vannet.
Vil tro at det er soppen som er på retur, og ikke finneråte. Bakteriene som gir finneråte ville mistrivdes voldsomt i vann med 1% salt, akkurat som sopp.

Men det er absolutt grunnlag for å følge ekstra godt med framover!
I hvor mange dager bør jeg fortsette med saltbad? Kommer sikkert an på om det er sopp eller finneråte, men ser at den blir veldig stressa av saltbadet.
Er ellers litt redd for å tilsette mere salt i hovedkaret da det går en 2 uker gammel platyyngel der,og jeg ikke mulighet til å flytte de i andre kar.
Sopp er vel ikke smittsomt?
Jeg ville foreløpig ikke benyttet saltbad mere, siden infeksjonen har skiftet farge. Det er bedre å se hvordan det hele går etterhvert.

Syntes heller ikke at du skal øke saltmengden i karet, fisk har ikke godt av å gå i dette saltvannet mange absolutt skal la fiskene leve i

Sopp er nok noe smittsomt, men det skal være skader på de andre fiskene før de infiseres. Sopp angriper kun skadede finner\ slimhud.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap