syke scalarer med røde gjeller

Har 2 scalarer i akvariet mitt. Den ene har jeg skrevet om før da den ikke spiser noe særlig og ikke vokser slik som den andre. Den hadde også noe som så ut som spinnelsvev fra finnene. Jeg behandlet med eSHa 2000 hvilket ikke så ut til hjelpe mer en litt på apetitten en stund. Nå har begge scalarene vært under min "falkeblikk" i et par dager da de pustet så fort. Har tatt vannbytter på 25% den ene dagen og 2 x 10 hverdag i 2 dager. Vannverdiene er gh 8, kh 4, ph 7.6 og nitritt uten utslag. Begge scalarene har veldig røde gjeller og jeg syntes jeg så noe bevege seg inni på den størst av de to.Gjellene er ikke spesielt utstående. Ingen av dem vil spise og de holder seg i ett stille hjørne.. Lurer på om jeg skal observer, avlive eller medisinere...? Om det er gjellemark er det smittsomt? Har ikke mulighet til å isolere dem da de er ganske store, og en bøtte uten filter eller varme-element er vel ikke noe særlig for fredrik og fia.. Er veldig trist for de er litt mine stoltheter i karet...men hvis jeg må avlive lurer jeg fælt på hvordan?
Her tenker jeg først og fremst på gjellemark.

Den godeste Kai Hansen har her skrevet en del om dette problemet på diskus, men symptomene\ behandlingen er jo den samme uansett art

Jeg ville i alle fall kjørt en kur mot gjelleparasitter, for å helgardere
Wow man burde jo hatt mastergrad i kjemi eller noe... "liten latter"

I dag morges fant jeg den ene scalaren død og halvoppspist. Den var hannen som så friskest ut....Kunne ikke se om gjellene hadde mark. Men restene av den luktet ordentlig vondt, så jeg har tatt vannbytte igjen. Får ta nytt til kvelden. RIP Fredrik

Den som er igjen ser stussligere ut og er ho'en som har vært syk lenge. Jeg har isolert henne i en plastdunk med varme-element og brusesten. Skal ut og prøve å finne "DRONCIT", eller "Kobbersulfat" om litt. Droncit kan jeg vel finne på apoteket, men dersom noen vet hvor de har kobbersulfat: skrik ut.

Jeg synest dette er kjempetrist, jeg
Kobbersulfat selges også på apoteket
r.i.p fia
Da var også den siste død.

Etter pleie og ormekur... droncit)

Fant ingenting i gjellene, men hun var oppblåst og veldig død. Luktet ikke vondt.
Trasig, er vel ikke stort mer å si
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap