Fisk død etter hvitprikk

jeg har fått sykdom i akvariet, hvitprikk.. jeg fulgte rådet med å øke tempraturen, og våknet opp idag med 6 døde fisker.. nå har jeg kun 1 fisk igjen... vet at det var en risiko med at noen fisker ikke ville klare det.. hva gjør jeg m den siste fisken??? er det like greit å starte opp karet på nytt??? noen råd??
Trasig at du mistet fiskene.

Vil spørre om ett par ting i forbindelse med hvordan du utførte temperaturkuren..
- Sørget du for maksimal metting med surstoff i vannet (luftepumpe, vanlig pumpe på fullt trykk i overflata)?
- Hvor langt trakk du temperaturen opp?
- Hvilke fisk døde?
- Hvor kraftig var dem angrepet?
- Har du målt No2? Om dette er forhøyet, er dette trolig grunnen til at du mistet fisk.
- Hvor lenge har karet vært i drift?

Når det gjelder videre drift, må du selvsagt bli kvitt parasitten. Vet ikke om den siste fisken som lever har prikker, det er selvsagt av betydning.

Å starte karet på nytt er unødvendig, da parasitten vil dø ut i løpet av en liten uke uten noen vertsfisk.
Jeg brukte den nye medisinen som ikke tar filterbakteriene (husker ikke navnet) og ble kvitt dritten i løpet av fire dager. Temperaturen ble holdt på normalnivå hele tiden, og det var ikke mer jobb enn å tilsette en dråpe medisin pr liter vann den første dagen, halvere dosen de neste dagene til prikkene var borte (pluss to døgn ekstra). Mistet ikke engang de mest plagede kardinal tetraene mine! Kan anbefales.
Frank Angell
Trasig at du mistet fiskene. Vil spørre om ett par ting i forbindelse med hvordan du utførte temperaturkuren.. - Sørget du for maksimal metting med surstoff i vannet (luftepumpe, vanlig pumpe på fullt trykk i overflata)? - Hvor langt trakk du temperaturen opp? - Hvilke fisk døde? - Hvor kraftig var dem angrepet? - Har du målt No2? Om dette er forhøyet, er dette trolig grunnen til at du mistet fisk. - Hvor lenge har karet vært i drift? Når det gjelder videre drift, må du selvsagt bli kvitt parasitten. Vet ikke om den siste fisken som lever har prikker, det er selvsagt av betydning. Å starte karet på nytt er unødvendig, da parasitten vil dø ut i løpet av en liten uke uten noen vertsfisk.

- vanlig pumpe og luftpumpe var i full gang..
- 30*c
- fisker som døde var pansermaller (corydoras aeneus) og kuhlii-ål (pangio kuhlii..
- ikke alle av de var angrepet som jeg kunne se..
- har ikke målt No2 nei..
- karet har vært i drift i 1år..

Dersom tempen "bare" var 30`C, er dette favoritttempen til de fleste bakterier og parasitter. De formerer seg med lysets hastighet (det var jo litt vel fort det, da), og vil i løpet av relativt kort tid ha overmannet byttene sine fullstendig.

Sier ikke at dette var grunnen til at fiskene døde, men har en sterkt mistanke om at det i alle fall ikke gjorde ting bedre. Men de som ikke var angrepne skulle jo ikke dø av dette...

Tempen skal over 32`C for at man får den ønskede effekten.

Når det er sagt; kulhii og corydoras er ikke alltid like glade i varme, selv om det i minst 90% av tilfellene går aldeles strålende.

Jeg vil anta at det var flere ting som gikk galt på en gang her:
- Feil temperatur.
- Trolig lite O2 i vannet.
- Fisk som var sensitive for varmen.

Når en kombinerer dette, blir det fort krøll på mere en finnene til fisken
Frank Angell
Dersom tempen "bare" var 30`C, er dette favoritttempen til de fleste bakterier og parasitter. De formerer seg med lysets hastighet (det var jo litt vel fort det, da), og vil i løpet av relativt kort tid ha overmannet byttene sine fullstendig. Sier ikke at dette var grunnen til at fiskene døde, men har en sterkt mistanke om at det i alle fall ikke gjorde ting bedre. Men de som ikke var angrepne skulle jo ikke dø av dette... Tempen skal over 32`C for at man får den ønskede effekten. Når det er sagt; kulhii og corydoras er ikke alltid like glade i varme, selv om det i minst 90% av tilfellene går aldeles strålende. Jeg vil anta at det var flere ting som gikk galt på en gang her: - Feil temperatur. - Trolig lite O2 i vannet. - Fisk som var sensitive for varmen. Når en kombinerer dette, blir det fort krøll på mere en finnene til fisken ;)

jeg sku sette opp til 32*c idag, men det ble litt for sent det da.. har sikkert feila på endel når det gjelder karet, og det er jo det man lærer av, men det er jo synd at det går utover de stakkars skapningene som lever der.. tusen takk for svar..
Tåler vanlige fisker 32grader og oppover? Tåler de at temperaturen settes opp fort, altså skru fra f eks 26 til 32 på varmekolben? Tåler en stor pleco temperatur på 32 grader i en liten periode? Bare nysgjerrig, i tilfelle jeg skulle få hvitprikk. Ville begynt å grine hvis jeg mista min dyrebare elskelige 17cm lang pleco
De fleste fisk tåler tempen greit, men det er jo alltid unntak.

Plecoer har jeg hatt i så varmt vann, uten spesielle problemer. Den lille tassen (som nå er blitt 25-30cm) var kanskje litt sløvere enn ellers, men siden den er en sløving av dimensjoner, er det jo ikke godt å merke dette.
Frank Angell
De fleste fisk tåler tempen greit, men det er jo alltid unntak. Plecoer har jeg hatt i så varmt vann, uten spesielle problemer. Den lille tassen (som nå er blitt 25-30cm) var kanskje litt sløvere enn ellers, men siden den er en sløving av dimensjoner, er det jo ikke godt å merke dette.

Hehe, min lille tass har nå blitt 17cm Sløving av dimensjoner *ler*, sant nok =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap