Guppydød. Sykdom?

Hei, jeg kjøpte meg 3 guppyer for 3 dager siden for å ha i den lille 13 litern min (en hann, to hunner), men neste morgen var den ene guppy hunnen død (den virket ganske slapp kvelden før).
Har lest at det heldst bør være flere hunner per han siden den kan være meget innpåsliten men jeg kunne ikke se noe slikt på gang. Det er en stor stein i akvariet med en god del huler og 3 planter i akvariet så jeg vil tro at det skulle holde når det kommer til gjemmeplasser.
Jeg kunne ikke se noe galt ved denne guppyen så jeg valgte å la de to andre fortsette å stå i akvariet (da hovedakvariet mitt behandles for hvitprikk for tiden)
Det virket som de to andre fiskene hadde det godt, men neste dag hadde halen til hunnen blitt borte! Jeg var sikker på at dette var hannen sitt verk så i håp om at den skulle overleve flyttet jeg hannen over til 60litern min som fortsatt er i innkjøringsfasen. Men hunnen døde kort etter.
Etter det hadde jeg planer om å kjøpe til enda flere hunner + innrede 60litern med mange gjemmesteder osv men for et par timer siden oppdaget jeg at halen til hannen også har blitt borte!! og den går alene i 60 litern :/ (bortsett fra to eplesnegler) så nå frykter jeg at det er snakk om parasitt ellerno (noe jeg er utrooolig lei av nå)
Nå tørr jeg ikke sette inn fisk i noen av karene før jeg har funnet ut av dette.

kan nevne 13litern hadde stått tom for fisk i 2-3 uker (hadde noen platyer der før) før jeg kjøpte guppyene. Og når jeg rigget opp 60 liter'n (har vært oppe i 4 dager nå) brukte jeg grusen som var i 13 liter'n.

Dette ble visst veldig innviklet men vil veldig gjerne finne ut av dette.
Blir både trist og dyrt hvis det skal fortsette slik.

Takk
Har du lest sykdomsartikkelen her på AF?

Det første som faller meg inn er finneråte...
Dette hørtes mystisk ut, om halen faller av på så kort tid. Finneråte kan alltids "spise" opp en hel finne, men dette tar tid.

Aner ikek hva som er problemet, det hele virker litt for usannsynlig ut til at jeg greier å koble det opp mot noen sykdommer (jeg tror deg, det er ikke det).

Hør med butikken din om dem har råd. De fleste butikker har noen dagers garanti på fisken, og her syntes jeg at du har fått katta i sekken.

Jeg ville selv krevd ny fisk, men før dette; sterilisert karet helt og holdent, siden dette høres ganske så aggressivt ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap