hvitprikk???

er helt grønn på akvarie,og har nå fått hvitprikk(tror jeg..)i akvariet!!
kan noen si meg hva som hjelper mot det,og kanskje legge ved et bilde så jeg er sikker på at det er hvitprikk???som sagt er dette helt nytt for meg,og jeg vil jo ikke miste de fine fiskene mine.........
Du finner masse info om denne parasitten på forumet

Her er noe jeg skreiv i en tidligere tråd om emnet:
Frank Angell, tidligere innlegg
Mitt soleklare råd til deg nå er: Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk. Få tempen opp til over 32`C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Senk til 28`C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging. Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32`C, og til utbruddet var synlig. Øk tempen igjen til over 32`C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28`C, med vannbytte og slamsuging. Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer). Gjenta til parasittene er borte for godt. Skal man bruke medisin mot hvitprikk, er eSHa exit beste valget. Denne er effektiv, billig og skånsom mot alt uten parasittene. Tar ikke medisinen parasitten på første forsøk, prøver man igjen.

Vet ikke hvilke arter det er du har, om du forteller det, er det lettere å si om kuren passer eller ikke
ok.........
takk for tips!!

men jeg har et problem;varmekolben går ikke høyere enn 30 grader!!
hva gjør jeg da????kjøper ny varmekolbe???

forresten har jeg disse fiskene i akvariet mitt,som er på 180 liter:
9 neontetra
4 praktbotia
4 palettciklider
7 kileflekkrasbora
3 kinesiske algespisere
2 paradisfisk
og 2 blå guramier...
er dette for mange fisk??
dama i dyrebutikken anbefalte alle disse fiskene og sa de kunne gå fint sammen,men jeg begynner nesten å tvile litt selv.........
Syntes ikke at du har for mange fisk, selv om det kanskje burde vært færre arter.

At varmekolben stanser på 30`C er ett problem. Valget da er jo enten medisin, eller en bedre kolbe.
Vil nevne at eSHa ikke selges i vanlige butikker, denne må bestilles fra enten Tropefisk eller Aquakarolin.
Denne er såpass skånsom at både neontetraene og praktbotiaene vil tåle denne fint. Mer klassiske medisiner fra produsenter som Tetra, Prodac og Sera vil ofte ta livet av slike fisk

gikk i dag og spørte i dyrebutikken,og de sa at de brukte sera der,og det stort sett alltid hadde gått brakjøpte altså det,og funker fint det!!neontetraene er helt fine,men praktbotiaene ligger kanskje litt roligere enn før,men det er absolutt på vei bort
Om det var i dag du hadde i medisin, er ikke det verste sjokket for fiskene over ennå, desverre. Følg nøye med, og ser noen ut til å slite stygt; bytt 50% av vannet med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap