hullsyke, hjelp

Jeg har ei voksen discusdame som har fått et par hull i hoderegionen. Har lest litt om dette og det ser ut som at vi her snakker om hullsyke.
Så vidt jeg forstår kan dette være mangel på div. vitaminer eller angrep av flaganteller.
Det eneste jeg greier å skaffe i full fart av medisiner er noe som heter
Hexamita mot hullsyke. Bør jeg medisinere meg denne?
Jeg trenger noen råd fra dere andre her inne.

Jeg ville først ha prøvd med vannnbytter og vitaminrikt for. Frank har kjørt med flytende vitaminer i karret og har hatt gode erfaringer med det. Jeg ville ha gått gjennom foringsrutinene og sjekket om det var noe der. Erfaringer viser at spinat er meget bra for å forebygge hullsyke.

Lag oksehjerte selv så har du kontroll med vitamininnholdet i foret.
Hei Frank. Takk for gode råd. Jeg vet jo at du har peiling på discus. Hun lever jo ikke akkurat under optimale forhold her hos meg, Alene diskcus i et stort selskapskar, stakkars. Det virker jo som hun trives og har vært i samme kar i flere år. Maken døde for 3-4 måneder siden og etter litt sturing var hun på hugget igjen. Jeg har prøvd å gi henne bort her inne til noen som har erfaring og har slike fisker, men uten hell. Men...nå kom jeg visst litt bort fra temaet.
Hun liker tetra discus og røde mygglarver, men er ikke spesielt glad i oksekjøttet. Det er disse som selges frosset i plater. Kanskje viaminer er det hun trenger? Bytter vann ca. 5% hver dag.
Har satt opp ett eget tomt kar på 65l. med inngått pumpe og lurte på å flytte henne over for å medisinere, men vet ikke....
Var visst trøtt i går kveld. Sorry Geir, VET at du ikke heter Frank. Kanskje automatikken koblet inn, og da sier den: sykdom på fisk=Frank. (he,he)
Uansett, lurer på om det kan være lurt å flytte henne til et nytt kar uten sand først.
Om det er begynnende hullsyke, ville jege fulgt rådene til Geir, om vitaminer, vannbytter og god mat. Har selv brukt eSHa Optima, med godt hell. Hakket bedre til dette er nok eSHa Minarol, men siden jeg kun hadde optima for hånden, ble det denne.

Om ikke dette hjelper, er veien å gå å medisinere. Da skyldes problemet flagelatter, og disse er det da store mengder av i vannet. Hele karet bør derfor medisineres med egnet medisin.
eSHa sine medisiner har ellers vært svært gode, men det foreligger heller få erfaringer (i alle fall som er delt med meg) når det gjelder eSHa Hexamita.

Selv ville jeg bestilt vitaminer omgående, fortell gjerne at det haster, så sendes de sikkert som brev til deg med en gang. Hexamita ser jeg at Karolin har, så der kan du vel bare svinge innom å hente

Forsøk gjerne å lage oksehjerte etter oppskrifta til Geir, denne er suveren! Rik på både protein og vitaminer, antioksydanter og all annen snadder fisken kan finne på å trenge
Kan hullsyke gå på annen fisk også? Feks måneskinnsgurami?
Strengt tatt kan vel alle fisk få dette, selv om det er mer vanlig på større ciklider. Vil tippe at en liten neontetra dør av problemene før vi ser symptomer, f.eks.

Har sett en del grurami, spesielt blå gurami, med til del store huller på hodet\ kropp. Alle tilfellene har vært i vannstelt butikk, og problemet har rettet seg selv med vesentlig forbedring av forholdene i karet (redusert foring, men riktig foring, økte vannbytter, justering av vannverdier, vitamintilsetting).

Har du en som er blitt hullete?
Jeg ringte rundt til slakterier og dagligvarebutikker for en tid siden for å få tak i oksehjerter. Men ingen av de jeg snakket med kunne hjelpe meg. Hvor får jeg tak i dette? Kan jeg bruke de vanlige frossne platene vi får kjøpt i dyrebutikkene i stedet?
De frosne plantene falt ikke helt i smak her, noe jeg egentlig forsnår når jeg ser på konsistensen...

Selv fikk jeg tak i oksehjerte for en latterlig lav pris på det lokale slakteriet. Snakket med bossen, og han fixet meg ett stappfult bærenett med rykende ferske hjerter. Pris? En 50-lapp for vel 5kg

Ta en telefon til ledelsen i slakteriet, så ordner det seg sikkert. Dagligvarer med litt service kan også skaffe dette, om dem gidder ta en telefon til f.eks Gilde.
OK. Prøver på nytt. har det noe å si om de er, eller har vært frossne? Kan jeg da fryse mitt nye hjemmelagde discusfor på nytt?

Det er ikke noe problem at oksehjertene har vært frosent og foret kan fint fryses ned igjen. Problemet med for eksempel Fina fiskens oksehjerte er at du ikke har noen kontroll på hva de har puttet inn i foret.

Den beste kjøttbutikken i Bodø kan bestile oksehjerte. Det hele munner ut i deres vilje til å gjøre dette.

Frank Angell
Strengt tatt kan vel alle fisk få dette, selv om det er mer vanlig på større ciklider. Vil tippe at en liten neontetra dør av problemene før vi ser symptomer, f.eks. Har sett en del grurami, spesielt blå gurami, med til del store huller på hodet\ kropp. Alle tilfellene har vært i vannstelt butikk, og problemet har rettet seg selv med vesentlig forbedring av forholdene i karet (redusert foring, men riktig foring, økte vannbytter, justering av vannverdier, vitamintilsetting). Har du en som er blitt hullete?

Ja og nei. Tror den har sopp av noe slag. Har prøvd å behandle den, den ble bedre etter noen dager i ei bøtte, med litt salt og vannbytte hver dag. Men den fikk noen huller etter dette. Nå har den fått noen nye "dotter" på overlappa, og rundt øyet så da er det vel i bøtta igjen da. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den, hvordan medisinere den, feks. Den virker ikke syk. Jeg vet heller ikke helt hvordan hullsyken ser ut.
Det er heller ingen andre fisker som er blitt syke.
Her ser du ett klassisk bilde av en diskus med hullsyke. Hullet kan være vesentlig mere rødt enn dette.

Det jeg etterhvert har erfart, er at de som opplever hull i sanseorganet på fisken, slikter med flagelatter. Her trenger man altså ren medisin.
Huller i nakke\ kin\ ellers på hodet\ kropp stammer oftest fra vitaminmangel, noen ganger også mineraler\ sporstoffer.
Men selvsagt, dette er en lett tommelfingerregel jeg har, det finnes helt klart unntak!
Jeg ser på bildet du har lagt ved, Frank at det helt klart er dette som feiler discusen min. Tro det er mangler i kosten slik både du og Geir har antydet. Problemet hennes er at hun ikke er så rask som de andre fiskene i karet så jeg tror det blir litt lite mat på henne. Har de siste dagene skrudd av pumpa når jeg mater og prøvd å holde de andre unna. Hun spiser fra hånda mi, så jeg har mata henne 3-4 ganger pr. dag i det siste og dama er sulten. Prøver først selektiv mating litt ofte til jeg får eSHa Minaroll fra Tropefisk. Er det bare å kjøre på så lenge hun spiser? Spennende å se hvordan detet går.
Om det er som på bildet, er det "møkkautgaven" av hullsyke (dette bilder er av ett langtkommet tilfelle, som startet i "neseborene"). Du kan godt forsøke å se om god mat, og vitaminer har effekt, men ha hexamita på lur, er mitt råd .

At hun spiser, og kommer til hånden din, er ett godt tegn i alle fall. Tror nok du skal få henne frisk igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Lund
Reklame for plussmedlemskap