Nitratforgiftning eller Parasitter?

Har i vårt minste akvarium hatt 2 dødsfall denne uka. 1 Praktbotia og Ancistrusen vår døde. Begge 2 spiste lite den siste tida til tross for alskens forsøk med godbiter. Praktbotian ble radmager på slutten(den andre som har flyttet til nytt akvarium denne uka er stor og rund og virker frisk). Ancistrusen var i normalt hold.
Platyene har i lengre tid virket i dårlig form, står mest i vannoverflata og "puster". De har også blitt tynne og står med sammenklemte finner.
Vannet er ganske grumsete etter vannskifte, og pumpene går fort tett etter altfor mye foring ei stund(i et forsøk på å fore opp den magre Praktbotian)
Har klipt ned de hurtigvosende plantene en god del i det siste da de var veldig stygge, og begynt med plantegjødning PlantaMin.
Nitrittesten (dråpetest) er under 0,3. Hadde 5i1test som viste litt høy Nitratverdi. Litt vanskelig å lese av og jeg har brukt opp den siste. Kan nitratverdien være skyhøy selv om det ikke er utslag på nitritt?
Skifter 30% vann i uka. pH 7.
Du kan ha ubegrenset med nitrat i vannet, selv om nitritten er 0. Nitrat er sluttproduktet av nitrifiseringssyklussen, og vil hope seg opp om man ikke fjerner denne ved vannbytte\ plantene forbruker av denne.

At fiskene dine står i overflata å gisper, klemmer finner, og at noen avmagres og dør, tyder på parasitter av flere typer. Mistenker at du har både gyrodactalys og tarmparasitter i dette akvariet.
Hvordan er avføringen til fiskene? Om denne er normal, er det forhåpentligvis ikke tarmparasitter.

Jeg ville gitt karet en runde med Jbl Gyrodactol, for å se om dette hjelper. (tar ikke eventuelle tarmparasitter)
Det har av og til vært slimete avføring fra Platyene, men har ikke sett det fra noen av de andre fiskene.Det er også ei stund siden jeg la merke til det. Tror den har vært normal den siste tida. Har også 4 Indiske glassmaller der og de spiser og oppfører seg som vanlig. Platyene spiser de også men er ikke like ivrig som tidligere.De ser litt blass ut i både farger og skinn.

Tenkte litt på om det også kunne være Nitratopphopning da den så ut til å være litt høy på den teststripsen jeg målte med, med overforing og med lite hurtigvoksende planter til å forbruke den, men da hadde vel sikkert glassmallene hengt i overflata også?

Når jeg no behandler med Jbl Gyrodactol, bør jeg da behandle begge akvariene? (Har flyttet over noen fisker der siste uka som så og ser riktig friske ut), eller kan jeg vente å se om de får noen symptomer?

Tusen takk for svar.

NB: Har bare gitt "vanlig" akvariefiskefor fra bokser. Flakfor, fortbl., Discusgranulat og Arthemia i gele.
Om det er parasitter, er det kjedelig at du har flyttet på fisk de siste ukene Faren for smittespredning er enorm.
Men jeg ville først behandlet karet der du kan følge med om medisinen har effekt eller ikke.
Takk for god hjelp. Da blir det en runde på dyrebutikken i morgen for å handle Jbl Gyrodaktol.
Bør jeg forresten gjøre noe med filteret i forhold til medisinen? Jeg har 2 innvendige filter med svamp.
Er usikker på hvorvidt denne tar filterbakteriene eller ikke, men tror ikke det. Men det er jo all grunn til å følge med på verdiene
Noe annet jeg kan bruke i stedet for Jbl Gyrodactol og som virker?
Ser ikke ut til at de har dette merket i området her. Hvis jeg bestiller på nettet vil det nok ta for lang tid til å redde fiskene mine.
eSHa 2000 kan ha effekt, muligens også Sera mycopur skal også ha effekt. Sistnevnte har i alle fall god effekt på å knerte filteret....

Om du bestiller eSHa fra enten Tropefisk eller Aquakarolin, regner jeg med at begge er villige til å sende som brev, meget fort. Teoretisk sett skulle du kunne ha medisinen på Onsdag.
En rask telefon til butikkene skulle gi svar på dette
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap