Hoven kjeve

En av mine fisk (nannacara)hadde en hoven kjeve. Så forsvant den mystisk og en uke senere dukket den opp igjen med mange kuler/byller i underkjeven og en hvit flekk på siden. Avlivet den, og nå en uke senere, ser det ut til at en ny fisk (ctenopoma)har begynt å hovne opp i kjeven. Hva i all verden?

Begynner å bli litt lei dette tullet... Syntes alltid det dukker opp noe slikt tull! Blir gal...

Tips til alle som leser dette: Ikke kjøp VF fisk uten karantene tid.. Har hatt bare tull i akvariet etter innkjøp av VF fisk for flere mnd. siden....

De fire siste dagene har jeg medisinert med tetras general tonic.
Oppdaget kjeven til fisk nr. 2 i dag.
Noen tips?
Det kan være mye som gir slike problemer, men å sette fingeren på akkurat hva, er nok litt vanskelig.

Når det gjelder behandlingen, er det skjelden ett godt råd å medisinere uten at man vet mot hva.
Selv ville jeg forsøkt med eSHa 2000, om ikke dette hjelper etter en uke, filtrer over aktivt kull i 36 timer, og forsøk deretter med Sera Bactopur Direct.

Tetra General Tonic dreper forresten filterbakterier så det hyler etter, så følg nøye med på vannverdiene, og vær snål med foret til fiskene Spesielt effektiv er medisinen heller ikke, så jeg ville ikke hatt denne i karene om jeg fikk mye penger for det engang...
Æsj... kipt...

jaja...

takk takk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap